منظومه؛ چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای
با حضور اساتید و کارشناسان حوزه‌ فضایی برگزار می‌شود: ۸.۷

منظومه؛ چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۶/۲۰ - ۱۳:۰۰ | ۶ دقیقه

رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره ای» با حمایت سازمان فضایی و پژوهشگاه فضایی ایران مهر ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌شود.

نوپانا: رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» با هدف ایجاد يك فرصت عالي براي دانشجويان، فارغ‌التحصيلان، نخبگان و شركت‌های نوپاست تا با چالش‌های به‌روز در حوزه صنعت فضا آشنا شده و بتوانند توانايي خود را در انجام طراحي مفهومي و تحليل ماموريت به اثبات برسانند. این رویداد در ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۸ در پژوهشگاه فضایی ایران-تهران برگزار می‌شود.

به گزارش دبیرخانه رویداد «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» این رویداد که توسط مرکز نوآوری فضایی کیهان و با حمایت سازمان فضایی ایران و شتاب‌دهنده دانش و فناوری فاطر شریف برگزار شده و میزبان دانشجویان، کارشناسان و اساتید حوزه‌ فضایی خواهد بود.

آقای مهندس کیوان کوکبیان، دبیر این رویداد، درباره ضرورت‌ها و دلایل برگزاری این رویداد گفت: استفاده از منظومه‌های ماهواره­ای (Satellite Constellation) در طراحی ماموریت‌­های فضایی آینده اهمیت زیادی دارد. از این‌رو مرکز نوآوری فضایی کیهان در نظر دارد مسابقه «چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای» را برای رفع نیازهای صنعتی کشور و پاسخگویی به چالش‌­های موجود در صنایع داخلی از جمله صنایع نفت و گاز، مخابرات و . . . با استفاده از منظومه ماهواره‌ای برگزار کند.

در این مسابقه گروه­‌های شرکت‌کننده باید با طراحی منظوم‌ه­ای از ماهواره‌­ها بهترین پاسخ را برای حل یکی از چالش­‌های مطرح شده ارائه نمایند. این مسابقه شامل سه بخش طراحی معماری ماموریت، طراحی مفهومی ماهواره و توسعه طرح تجاری می‌­باشد.

ایشان در این زمینه افزود: فضاي كارآفريني و كسب‌وكارهاي با محوريت نوآوري در كشور، به‌طرز چشمگير در حال رشد بوده و اقدامات بسياري به‌صورت فردي و گروهي، انجام شده‌است کسب‌وکارهای استارتاپی در حوزه‌های مختلف صنعت کشور باعث ایجاد ثروت و توسعه دانش شده‌اند. رشد این استارتاپ‌ها همچنان نیاز به حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های ذیربط دارد.

حوزه فضایی و فناوری‌های وابسته به آن نيز از اين قاعده مستثني نيستند و سرمایه‌گذاری و حمایت از تیم‌های جوان و نخبگان کشور و ایجاد استارتاپ‌های فضایی می‌تواند منجر به رشد بیش از پیش این صنعت در کشور شده و بتوان انتظار خلق ثروت و بهره وری موثر از فضا را داشت. یکی از اولویت‌های مهم در این حوزه تعریف صحیح مساله برای جامعه نخبگان بر اساس نیازهای واقعی کشور است. این مسیر باعث تعریف پروژه‌های صحیح مبتنی بر نیاز فعلی و آینده کشور می‌گردد و از هدر رفت سرمایه معنوی و مادی کشور نیز جلوگیری نمود.

رویداد مسابقه‌محور «چالش طراحی منظومه ماهواره ای» که با حمایت سازمان فضایی ایران و همچنین پژوهشگاه فضایی ایران برای نخستین بار برگزار ‌می‌شود، تلاش دارد تا با استفاده از ظرفیت‌های متخصصان صنعت فضایی در راستای پاسخ‌گویی به نیازهای دیگر صنایع کشور برآید و بستری جهت شناسایی و تبادل ایده‌­های نوآورانه و خلاق در این زمینه باشد و ضمن آشنایی با اصول طراحی مهندسی سیستم بتواند بستری مناسب برای آشنایی علاقمندان و فعالان صنعت فضایی با انواع مدل‌­های کسب‌وکار این صنعت در ایران نیز باشد.

موضوعات محوری رویداد:

دبیر این رویداد، موارد زیر را به عنوان برخی از موضوعات محوری این مسابقه برشمرد:

طراحي منظومه ماهواره‌ای براي پايش مستمر نواحی موردنظر

طراحي منظومه ماهواره‌ای برای ايجاد سيستم موقعيت‌ياب محلی

طراحي منظومه ماهواره‌ای برای ايجاد شبكه مخابراتی

رویداد مسابقه‌محور چالش طراحی منظومه ماهواره‌ای، در روز ۱۱ مهر ماه ۱۳۹۸ در پژوهشگاه فضایی ایران در تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌نام در آن می‌توانند به سایت www.manzoumeh2019.ir  مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۶۰۶۲۹۳۱ تماس حاصل نمایند.

برچسب‌ها: رویداد منظومهچالش طراحی منظومه ماهواره‌ایسازمان فضایی ایرانپژوهشگاه فضایی ایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.