آیا ایمیل مارکتینگ آینده‌ای خواهد داشت؟
یادداشتی از فرشاد چگینی: ۸.۷

آیا ایمیل مارکتینگ آینده‌ای خواهد داشت؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۶/۱۴ - ۱۲:۰۷ | ۲۱ دقیقه

آیا ایمیل همچنان پرطرفدار است و می‌توان برای ایمیل مارکتینگ آینده‌ای متصور بود؟ فرشاد چگینی مجری و استراتژیست کمپین‌های دیجیتال به این پرسش پاسخ می‌دهد.

نوپاناایمیل مارکتینگ شکلی از بازاریابی مستقیم جهت ارتباط بیشتر و عمیق‌تر با مشتریان است و به معنی دیگر کسب‌وکارها به واسطه ایمیل پیغام تجاری و پیشنهادهای خود را برای گروهی از افراد ارسال می‌کنند. برخی این تفکر اشتباه را دارند که ایمیل مارکتینگ مرده است. آیا با گذشت حدود نیم قرن از ارسال اولین ایمیل دیگر استفاده از این ابزار ضرورتی ندارد؟ یا اینکه ایمیل همچنان پرطرفدار است و می‌توان برای بازاریابی از طریق ایمیل آینده‌ای متصور بود؟

فرشاد چگینی مجری و استراتژیست کمپین‌های دیجیتال در یادداشت زیر به این پرسش پاسخ می‌دهد و از تاثیر ایمیل مارکتینگ جهت رشد تجارت شما و دستیابی به مخاطبان هدف می‌گوید.

با وجود تمام راهکارهای دیجیتال مارکتینگ که در دسترس شماست، ممکن است تعجب کنید که اهمیت ایمیل مارکتینگ چیست؟ 

اهمیت ایمیل مارکتینگ برای تجارت شما

به‌عنوان یک کاربر عادی، یک متخصص و حتی یک مشتری ایمیل بخش از زندگی ماست. به این فکر کنید که از کاربران اینترنت اطراف‌تان چند نفر را می‌شناسید که آدرس ایمیل نداشته باشند؟ طبق آمارها، در حال حاضر نیمی از جمعیت جهان از ایمیل استفاده می‌کنند و انتظار می‌رود که تا چهار سال آینده این تعداد به ۴.۳ میلیارد نفر برسد. ایمیل یکی از شخصی‌ترین فضاهای آنلاین است و اغلب کاربران به طور روزانه یک یا چند بار از آن استفاده می‌کنند.

این یک فرصت عالی برای کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای است که به بازار هدف خود دستیابی داشته باشند. کسب‌وکارها با اضافه کردن ایمیل مارکتینگ به لیست راهکارهای دیجیتال مارکتینگ خود می‌توانند جذب کاربر، تبدیل بازدیدکنندگان به مخاطب، ترغیب مخاطب برای خرید و وفادار کردن خریداران را بهبود دهند.

ایمیل مارکتینگ نه تنها به شما اجازه می‌دهد که از رسیدن به گروهی از مخاطبان با مقیاسی بزرگ بهره ببرید، بلکه این رسانه می‌تواند مزایایی را در اختیارتان قرار دهد که سایر راهکارهای بازاریابی دیجیتال آن‌ها را ندارند.

بازاریابی با ایمیل این امکان را به شما می‌دهد که پیام‌ها را بر اساس اقدام کاربر شخصی‌سازی کنید که خلق این تجربه شخصی برای کاربر یکی از نکات مهم در بازاریابی است. همچنین می‌توانید بر اساس علایق مشتریان فهرست ایمیل‌ها را تقسیم‌بندی کنید که اطمینان داشته باشید مشترکین مناسب در زمان مناسب در حال دریافت اطلاعات تاثیرگذار از سمت شما هستند.

شاید یکی از دلایل دیگری که بازاریابی از طریق ایمیل را مهم می‌کند این باشد که رقبای شما از آن استفاده می‌کنند.

معرفی محصولات و خدمات، معرفی برند و تاریخچه آن، خبرنامه‌های ایمیلی، خوش‌آمد گویی به کاربران، تبریک، تسلیت‌ها و مناسبت‌ها، دعوت به رویدادها و نمایشگاه‌ها، یادآوری فرصت‌ها و پیشنهادها، اطلاع‌رسانی در مراحل خرید، تشکر از مشتریان و حتی فرم های نظرسنجی می‌تواند دلایل استفاده از ایمیل مارکتینگ باشد.

۶ دلیلی که نشان می‌دهد شما همچنان به ایمیل مارکتینگ نیاز دارید

در مورد اهمیت ایمیل مارکتینگ هنوز قانع نشده‌اید؟ در اینجا دلایل مهمی را لیست کرده‌ایم که نشان می‌دهد برند شما جهت دسترسی به مخاطبان هدف باید ایمیل مارکتینگ را آغاز کند.

۱- ایمیل مارکتینگ مقرون به صرفه است

ابتدا اجازه دهید راجع به پول و بودجه صحبت کنیم.

زمانی که راهکارهای بازاریابی سنتی نظیر تبلیغات چاپی یا بیلبورد می‌تواند بسیار پرهزینه باشد، شما به ایمیل مارکتینگ با هزینه‌های اندک دسترسی دارید، ایمیل مارکتینگ از ارزان‌ترین بخش‌های بازاریابی دیجیتال است.

در کنار صرف هزینه کم، ایمیل مارکتینگ با توجه به دسترسی به مخاطبان هدف نرخ بازگشت سرمایه بالایی هم دارد و با استناد به آمارها، بصورت میانگین در ازای هر دلار هزینه می‌توان ۳۸ دلار به‌دست آورد. این آمار نشان می‌دهد که بازاریابی ایمیلی به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر که با بودجه کمتری کار می‌کنند تا چه حد مقرون به صرفه است.

به‌طور کلی ایمیل مارکتینگ یکی از بهترین راهکارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک‌تر است؛ زیرا راه‌اندازی کمپین و فعالیت‌های این نوع بازاریابی ارزان و گاهی رایگان است و این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که نباید بازاریابی با ایمیل را فراموش کنید.

۲- ایمیل مارکتینگ راهی جهت دستیابی بیشتر به کاربران تلفن همراه

وقتی از اهمیت ایمیل مارکتینگ صحبت می‌شود نمی‌توان بازاریابی با موبایل را نادیده گرفت.

هر روزه بر تعداد استفاده کنندگان از تلفن همراه افزوده می‌شود. در حقیقت پیش‌بینی می‌شود که امسال کاربران تلفن همراه در جهان به بیش از ۵ میلیارد نفر خواهند رسید. بنابراین کسب‌وکارها برای بقا در بازار رقابتی دیجیتال باید تعامل بهتر و بیشتری با کاربران تلفن همراه داشته باشند.

بد نیست بدانید که دو سوم ایمیل‌ها در گوشی‌های هوشمند یا تبلت خوانده می‌شود و این اثبات می‌کند که ایمیل مارکتینگ به کسب‌وکارها جهت دستیابی به کاربران تلفن همراه کمک می‌کند.

 اینطور فکر کنید که چند بار در طول روز تلفن همراه خود را بری بررسی ایمیل یا سایر پیام‌ها چک می‌کنید؟ هر بار که کاربر تلفن همراه خود را چک می‌کند و آن را در دست می‌گیرد یک فرصت برای برند شماست تا با آن کاربر درگیر شده و او را جذب کنید. در حالی که برخی روش‌های بازاریابی، تعاملی با تلفن‌های همراه ندارند، ایمیل مارکتینگ فرصت‌های مختلفی را در اختیار برندها می‌گذارد تا پیام خود را به این کاربران منتقل کنند.

به منظور اطمینان از موثر بودن پیام‌های ایمیلی برای کاربران تلفن‌های همراه، باید محتوای ایمیل تان را به‌صورت واکنش‌گرا طراحی کنید. گزینه‌هایی را برای مشترکین ارائه کنید که بتوانند نسخه html ایمیل را مشاهده کنند. هر تصویر یا ویدئویی را در ایمیل استفاده می‌کنید باید با سایز مناسب و کوچک باشد که سرعت بارگذاری و نمایش مناسبی در موبایل داشته باشد. محتوای نوشتاری داخل ایمیل کوتاه و جذاب باشد. اطمینان حاصل کنید که لینک‌های موجود در ایمیل درست کار می‌کند و به صفحاتی که واکنش‌گرا هستند ارجاع می‌شوند.

۳- فرایند ایمیل مارکتینگ امکان خودکارسازی دارد

بسیاری از فرایندهای بازاریابی دیجیتال امکان خودکاری سازی ندارند در حالی که بازاریابی با ایمیل این امکان را دارد که به بهبود ارتباط و به موقع بودن کمپین‌های شما کمک می‌کند. اتوماسیون کمک می‌کند تا وقتی مشترکین اقدام خاصی انجام دهند، ایمیلی به صورت خودکار برای آن‌‌ها ارسال ‌شود.

به این مثال دقت کنید، فرض کنید که کاربری در حال بازدید از سایت شماست و زمان کوتاهی را صرف دیدن محصولات مختلف و اضافه کردن آن به سبد خرید می‌کند و سپس به دلایل نامعلومی سایت را بدون اتمام خرید ترک می‌کند. با اتوماسیون می‌توانید مطمئن شوید که کاربر بعد از رها کردن سبد خرید ایمیلی را دریافت کرده و به او یادآوری شود که اگر در مسیر تکمیل فرایند خرید به کمکی نیاز دارد شما حضور دارید. در این حالت اتوماسیون ایمیل مارکتینگ فرصتی از دست رفته را به فرصتی جهت ایجاد یک رابطه قوی‌تر و فروش تبدیل می‌کند.

اتوماسیون ایمیل‌ها علاوه بر اینکه راهی آسان، سریع و به موقع را برای ارتباط با مشتریان فراهم می‌کند، می‌تواند در زمان و هزینه شما نیز صرفه‌جویی کند. با اتوماسیون دیگر لازم نیست که منتظر زمان مناسب برای ارسال ایمیل آن هم به‌صورت فردی باشید. این مقوله به شما و اعضای تیم تان اجازه می‌دهد تا روی مسائل مهم‌تر دیگری تمرکز کنید.

۴- ایمیل مارکتینگ شخصی‌سازی محتوا را آسان‌تر می‌کند

هر چه عصر ما دیجیتالی‌تر می‌شود، شخصی‌سازی بیشتر هم برای کاربران با اهمیت‌تر می‌شود. کاربران دیجیتال تمایل به بازاریابی شخصی‌تر دارند تا دقیقا در جهت علاقمندی‌ها و رفع نیازهای آن‌ها باشد. در حقیقت اطلاع از آنچه مخاطبان‌تان می‌خواهند عاملی مهمی جهت رشد و موفقیت در بازاریابی ایمیلی است.

ایمیل مارکتینگ شخصی‌سازی پیام‌ها و محتوای ارائه شده به کاربران را آسان‌تر می‌کند. با استفاده از اطلاعاتی که از مشترکین خود دریافت کرده‌اید، می‌توانید محتوای شخصی‌تر و مرتبط‌تری را به خوانندگان ایمیل‌ها ارائه کنید که بیشتر از آن لذت ببرند و احتمال اینکه اقدامی انجام دهند بالاتر باشد. این کار نرخ باز شدن ایمیل‌ها، نرخ کلیک‌ها و نرخ تبدیل را بهبود می‌بخشد.

در واقع، نکات ساده‌ای همچون استفاده از نام کاربر به هنگام ارتباط با مشتریان می‌تواند تقاوت بزرگی را ایجاد کند. بعنوان مثال ایمیل‌هایی که نام گیرنده در سابجکت آن‌ها ذکر می‌شود نرخ کلیک بالاتری نسبت به زمانی که استفاده نمی‌شود دارند.

تقسیم‌بندی یکی از راهکارهای موثری است که می‌توانید جهت افزایش شخصی‌سازی پیام و محتوای خود استفاده کنید. تقسیم لیست مشترکین می‌تواند به گروه‌های مختلف با ویژگی‌ها و علایق مشابه انجام شود، به عنوان مثال ممکن است کسانی را که در مناطق جغرافیایی با آب و هوای مشابه زندگی می‌کنند را در یک گروه قرار دهید در حالی که مناطق دیگر کشور را در گروه‌های دیگر دسته‌بندی می‌کنید. شما می‌توانید لیست‌های خود را بر اساس علایق و رفتار مشتریان و اطلاعات آماری که در اختیار دارید تقسیم‌بندی کنید.

با تقسیم‌بندی لیست خود می‌توانید مطمئن شوید که مشترکین شما محتوا و پیشنهادهایی را که بیشتر از همه برای آن‌ها جذاب است دریافت می‌کنند. این بهبود ارتباط می‌تواند لغو اشتراک مشترکین را نیز کاهش و نرخ تبدیل را افزایش دهد.

۵- با ایمیل مارکتینگ محتوای تعاملی ارائه کنید

دیجیتال مارکتینگی که تعاملی‌تر است، جذابیت و نرخ پاسخ‌گویی بالاتری هم بین گروه‌های مختلف بازار هدف دارد. بازاریابی با ایمیل به کسب‌وکارها این فرصت را می‌دهد، تا با هزینه‌ای بسیار کمتر از سایر روش‌ها و به‌صورت مستقیم محتوایی تعاملی را در اینباکس کاربران ارائه کنند.

بجای آنکه مشترکین را به بلافاصله به یک صفحه فرود بفرستید، می‌توانید در ایمیل تان انواع محتوای تعاملی همچون ویدئو html5، گیف، بخش جستجو و ... را ارائه کنید. محتوای تعاملی می‌تواند در جذابیت ایمیل و افزایش نرخ کلیک تاثیر داشته باشد و کاربران را قبل از ورود به سایت و صفحه فرود علاقه‌مند نگه می‌دارد.

با ایجاد محتوای تعاملی‌تر، برند شما نه تنها می‌تواند توجه مخاطبان را به خود جلب کند بلکه شما می‌توانید کانال‌های دیگر را نیز در ایمیل مارکتینگ خود ادغام کنید. به‌عنوان مثال اگر از یک ویدئو در ایمیل خود استفاده می‌کنید می‌توانید از دکمه‌های اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید تا دیگران را به اشتراک ویدئوی‌تان در صفحات اجتماعی‌شان تشویق کنید.

۶- نتایج فعالیت‌های بازاریابی با ایمیل قابل اندازه‌گیری است

تنها راهی که می‌توان از تاثیرگذاری یک راهکار بازاریابی دیجیتال مطمئن شد اندازه‌گیری نتایج است. دلیل دیگری که چرا کسب‌وکار شما به ایمیل مارکتینگ نیاز دارد این است که ردیابی شاخص‌های این نوع بازاریابی آسان و سریع است. به این ترتیب دیگر جای حدس و گمان یا سوال در مورد اینکه آیا این روش بازاریابی برای کسب‌وکار شما موثر است یا خیر باقی نمی‌ماند.

ابزارهای ایمیل مارکتینگ امکان دنبال کردن شاخص‌های مختلفی را به شما می‌دهند، با تجزیه و تحلیل نتایج ایمیل مارکتینگ خواهید دید که کدام کاربران ایمیل تان را باز یا کلیک و اقدام دیگری کرده‌اند. همچنین می‌توانید ببینید پس از باز کردن ایمیل کدام یک از کاربران از لیست شما لغو اشتراک داشته‌اند و ... این اطلاعات برای تحلیل استراتژی بازاریابی دیجیتال شما ارزشمند است و همچنین تجزیه و تحلیل این نتایج به شما کمک می‌کند تا کمپین فعلی و بعدی خود را جهت حصول نتیجه بهتر بهینه کنید.

به منظور دستیابی به بهترین نتایج، با یک نرم‌افزار مناسب ایمیل مارکتینگ می‌توانید تست A/B انجام دهید. به عنوان مثال می‌دانیم که سابجکت ایمیل در نتیجه ایمیل مارکتینگ بسیار تاثیرگذار است. جهت رسیدن به بهترین سابجکت که بالاترین نرخ باز کردن ایمیل را در پی داشته باشد می‌توانید لیست ایمیل‌تان را به چند قسمت تقسیم کنید و هر بخش را با یک سابجکت متفاوت ارسال کنید، سپس شاخص‌ها را ردیابی کنید و گروهی که بهترین نتایج را داشته به عنوان گروه موفق در سایر کمپین‌ها نیز الگو قرار دهید.

چند نکته کلیدی برای ارسال ایمیل موفق‌تر

شخصی‌سازی ایمیل‌ها را فراموش نکنید اما نباید شخصی‌سازی‌های بیش از حد و نامتعارف انجام داد. سعی کنید جنبه‌های تبلیغاتی ایمیل‌ها را کمتر و جنبه آموزش را بالا ببرید. از محتوای جذاب همچون تصاویر و ویدئو غافل نشوید. در ایمیل از دکمه‌های اقدام به عمل مناسب و بزرگ بهره بگیرید. از عنوان‌های کوتاه، منطبق با محتوا، شخصی‌سازی شده و به همراه اعداد و ایموجی استفاده کنید. از نوشته‌های بلند و خسته کننده خودداری کنید.

به‌خاطر داشته باشید که باید همواره ایمیل‌های رقبا و ایمیل کسب‌وکارهای موفق را دنبال کنید و از نکات مثبت آن‌ها ایده و الگو بگیرید.

با ایمیل مارکتینگ تجارت‌تان را رشد دهید

اگر می‌خواهید کمپین‌های ایمیل مارکتینگ موفقی داشته باشید، توجه داشته باشید که چطور می‌خواهید لیست ایمیل‌تان را افزایش دهید و چه نوع محتوایی را می‌خواهید به مشتریان‌تان ارائه کنید.

حال که اهمیت ایمیل مارکتینگ و اینکه چگونه می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند را می‌دانید. زمان آن است که یک طرح مناسب برای اجرای ایمیل مارکتینگ‌تان داشته باشید.

برچسب‌ها: فرشاد چگینیبازاریابی اینترنتی دیجیتال مارکتینگ بازاریابی ایمیلی ایمیل مارکتینگ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.