سمینار آینده هوش مصنوعی در صنعت و تجارت ایران برگزار شد
به همت آکادمی دیجی‌کالا: ۸

سمینار آینده هوش مصنوعی در صنعت و تجارت ایران برگزار شد

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۴:۳۸ | ۴ دقیقه

سمینار آینده هوش مصنوعی در صنعت و تجارت ایران روز سه‌شنبه ۱۲ شهریور در مرکز نوآوری دیجی‌کالا نکست، واقع در کارخانه نوآوری آزادی برگزار شد.

نوپانا: دکتر روح‌الله رحمانی معاون نوآوری شرکت دیجی‌کالا، دکتر محمدعلی اخایی عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکتر محمودرضا هاشمی بنیان‌گذار و مدیر آزمایشگاه ارک‌فتا دانشگاه تهران و دکتر مهدی شامی‌زنجانی مدیر پروژه تدوین نقشه‌راه تحول دیجیتال ایران، سخنرانان این سمینار بودند.

رحمانی، رئیس هیئت‌مدیره دیجی‌کالا نکست گفت: «چیزی به نام مشکل وجود ندارد؛ هر مشکل یک چالش و هر چالش یک فرصت است.» به گفته رحمانی، همه مردم فکر می‌کنند که در اوضاع بد اقتصادی، کسب‌وکارها باید به روند همیشگی خود ادامه دهند و نوآوری نکنند؛ اما دقیقا در همین شرایط نوآوری واجب است و باید برای آن هزینه کرد. همین موضوع باعث شد که ما مرکز نوآوری دیجی‌کالا را با نام «دیجی‌کالا نکست» افتتاح کنیم. 

رحمانی درباره اینکه چرا دیجی‌کالا نکست در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند گفت: « دلیل اینکه ما حوزه فعالیت دیجی‌کالا نکست را هوش مصنوعی انتخاب کردیم، این بود که نگاه ما به آینده است و به‌دنبال این هستیم که اقتصاد جدیدی را ایجاد کنیم.»

رحمانی معتقد است که آینده اقتصاد ایران، به موفقیت در هوش مصنوعی و بلاک‌چین بستگی دارد و اگر در هر کاری کیفیت، سرعت و دقت وجود نداشته باشند آن کار شکست خواهد خورد.

به گفته رحمانی، ما در هوش مصنوعی قوی هستیم؛ اما فقط روی کاغذ. کشور ایران در رتبه‌بندی مقالات معتبر بین‌المللی در حوزه هوش مصنوعی، مقام ۱۶ام در دنیا و مقام اول در کشورهای اسلامی دارد؛ اما مشکل اینجاست که نمی‌توانیم این علم را به صنعت تبدیل کنیم.

رحمانی توضیح داد که ۳ موج در اکوسیستم استارتاپی وجود دارد: استارتاپ‌هایی که از شرکت‌های موفق دنیا الگوبرداری می‌کنند و یک خلا را در جامعه پر می‌کنند؛ استارتاپ‌های «ما می‌توانیم» و استارتاپ‌های مبتنی بر تکنولوژی. ما باید به موج سوم در اکوسیستم استارتاپی ایران وارد شویم؛ یعنی فقط مصرف‌کننده تکنولوژی نباشیم، بلکه آن را تولید کنیم. برای رسیدن به این هدف باید مدل کسب‌وکار خود را تغییر دهیم و مبتنی بر فضای ابری باشیم؛ یعنی تکنولوژی خود را به عنوان یک خدمت (as a service) به شرکت‌های دیگر، حتی شرکت‌های کوچک و استارتاپ‌ها، ارائه دهیم تا بقیه بتوانند از تکنولوژی ما استفاده کنند و مجبور به اختراع دوباره چرخ نباشند. 

برچسب‌ها: دیجی‌کالادیجی‌کالا نکستروح‌الله رحمانیمعاون نوآوری دیجی‌کالاکارخانه نوآوری آزادیهوش مصنوعیاقتصاد ایرانسمینار آینده هوش مصنوعی در صنعت و تجارت ایران
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.