نوآوری و فناوری‌های حوزه رسانه و محتوای دیجیتال شتاب گرفت
با انعقاد تفاهم‌نامه ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی: ۸

نوآوری و فناوری‌های حوزه رسانه و محتوای دیجیتال شتاب گرفت

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۶/۱۳ - ۱۴:۵۷ | ۱۶ دقیقه

با امضای تفاهم‌نامه همکاری ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مرکز نوآوری و شتابدهنده در حوزه تولید محتوای دیجیتال، صنایع خلاق و فرهنگی، میزبان ایده‌های خلاقانه و استارتاپ‌ها می‌شود.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تفاهم‌نامه ایجاد و راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتابدهنده با هدف حمایت از ایجاد مرکز نوآوری و شتابدهی حوزه ارتباطات و رسانه میان«ستاد توسعه فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان» و «دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران» منعقد شد.

پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان در این مراسم ایجاد زیست‌بوم کارآفرین و مراکز نوآوری و بسترهای بروز خلاقیت‌ها و ایده‌های نوآورانه را از نقاط کانونی نگاه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برشمرد و گفت: این تفاهم‌نامه همکاری بر مبنای حمایت جدی معاونت علمی و فناوری از توسعه مراکز نوآوری، ایده‌های خلاق و نوآور به ویژه در حوزه صنایع فرهنگی و تولید محتوای دیجیتال منعقد شده است.

مشاور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از مراکز نوآوری به عنوان بستری برای رونق استارتاپ‌ها در حوزه‌های فرهنگی یاد کرد و ادامه داد: دانشگاه صداوسیما بستر مناسبی برای تربیت نیروی انسانی توانمند و متخصص حوزه رسانه و محتوای دیجیتال است و این تفاهم نامه همکاری در راستای تعامل‌ها با این دانشگاه برای هدایت و تقویت آنان در مسیر رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم کارآفرین قرار دارد.

کرمی افزود: این دانشگاه هم به عنوان تامین کننده نیروی متخصص و دانش آموخته بازار و هم تأمین کننده نیروی انسانی متخصص سازمان کارآمد بوده است و امیدواریم در مسیر جدید برای راه اندازی استارتاپ های جوانان خلاق هم در حوزه های صنایع خلاق و فرهنگی بستر مناسب ایجاد کند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، تولید محتوای دیجیتال و نرم افزار را یکی از بسترهای بکر ایجاد ارزش افزوده دانست و گفت: متاسفانه در تولید محتوا کمبودهایی در کشور داریم که این مراکز، فضای تازه با همکاری دانشگاه می تواند توانایی های لازم را در حوزه‌های داخلی و بین‌المللی فراهم کند.

به گفته کرمی، ایجاد ۱۸۰ مرکز نوآوری، بیش از ۸۰ شتابدهنده و ۱۴۰۰ شرکت خلاق و فرهنگی، ایران را در مسیر پیشرفت در حوزه تولید محتوا و اقتصاد دیجیتال قرار داده است.

وی همچنین از رویکرد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در رونق بخشیدن به صنایع خلاق، فرهنگی از جمله تولید محتوای دیجیتال گفت و ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقق دانشگاه‌های کارآفرین را به عنوان یک اولویت مهم و در کنار دیگر مأموریت‌های اصلی خود مانند تجاری‌سازی فناوری‌ها، نوآوری‌ها و ایجاد شرکت های دانش بنیان دنبال و تلاش می کند تا با حمایت از تمامی عناصر فعال زیست بوم کارآفرینی و نوآوری به مثابه نخ تسبیح اقتصاد دانش‌بنیان، رونق تولید و پیشرفت اقتصاد مقاومتی را رنگ واقعیت ببخشد.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، جایگاه پانزدهم ایران در تولید علم را فرصتی برای تحول آفرینی در حوزه فناوری دانست و گفت: خوشبختانه کشور ما در تولید علم، گام‌های اثرمندی پیموده و ایران از جایگاه ۵۰ در سال ۲۰۰۰ میلادی به رتبه ۱۵ جهانی تولید علم در سال جاری رسیده است؛ این تحول، نشان دهنده ظرفیت و قوت دانشگاه های کشور است،تلاش می‌کنیم در مسیر دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم که کارآفرین و نوآور هستند قرار بگیرد.

کرمی اشتغال دانش‌بنیان و فناور را یکی از ثمره‌های شیرین حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از زیست‌بوم نوآوری عنوان کرد و گفت: بیش از ۴ونیم میلیون دانشجوی توانمند داریم که ظرفیت به کارگیری ظرفیت هایشان به شیوه استخدام دولتی وجود نداشت، مراکز رشد و شتابدهنده ها و کارخانه های نوآوری، محلی بود تا استعدادهای این جوانان در قامت یک کسب و کار نوآورانه و فناورانه ظهور و بروز پیدا کند.

مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شکوفایی ظرفیت پارک های علم و فناوری را یک گام در راستای هدایت ایده‌های خلاقانه بومی به سوی کارآفرینی فناورانه و نوآورانه برشمرد و افزود: پارک‌های علم و فناوری با این‌که خود را به جامعه شناسانده بودند، اما به ظرفیت و کارآمدی خود نرسیده بودند که به مدد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به قوام و دوام رسیدند. اکنون بیش از ۴۵ پارک علم و فناوری داریم که به طور میانگین هر استان حداقل از یک پارک علم و فناوری برخوردار است.

راه‌اندازی شتابدهنده و مرکز نوآوری تا پایان سال جاری

در بخش دیگری از این مراسم، اسماعیل قادری‌فر رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه استارتاپ درحوزه تولید محتوا، صنایع دیجیتال، خلاق و فرهنگی را از دستاوردهای این تفاهم‌نامه همکاری عنوان کرد و افزود: تعامل برای ایجاد مرکز نوآوری دانشگاه صدا وسیما، ضمن تربیت و هدایت نیروی جوان، متخصص و کارآفرین، تحول تازه ای را در حوزه تولید محتوا و صنایع دیجیتال و فرهنگی رقم خواهد زد. با همکاری و تعامل صورت‌گرفته امیدواریم این شتابدهنده تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد و میزبان ایده‌های خلاقانه در این حوزه‌ها باشد.

وی تعامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با سازمان صدا وسیما را مبتنی بر ایجاد زیرساخت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و همراهی با نهضت حمایت از تولیدات و  فناوری های ایران دانست و گفت: در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی و آن چه که مقوم اقتصاد دانش بنیان، نقش دانشگاه صداو سیما حائز اهمیت بسیار بالایی است و این تفاهم نامه، گسترش و تقویت این حوزه را پیگیری می‌کند.

قادری‌فر ادامه داد: نقش دانشگاه صداو سیما و رسانه ملی در قوام یافتن اقتصاد دانش‌بنیان حائز اهمیت بسیار بالایی است که این تفاهم نامه، گسترش و تقویت این حوزه را با حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های صنایع خلاق و فرهنگی پیگیری می‌کند.

قادری‌فر، این همکاری را زمینه‌ساز تحول تازه ای در حوزه تولید محتوای دیجیتال عنوان کرد و افزود: در زمانه‌ای که رسانه های غول پیکر جهانی با تولید محتوا در شکل‌های گوناگون و با تکیه به توانمندی استارتاپ‌ها، ذائقه مخاطب را در دست دارند، ایران نیز می‌تواند با کمک ظرفیت های خود به این مسیر گام بگذارد. مرکز نوآوری که به زودی راه اندازی می شود به مأمنی برای بروز خلاقیت ها و تولیدات فناورانه و دانش بنیان بدل می‌شود و ظرفیت‌های نهفته را شکوفا می‌کند.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر نهضت علمی و جنبش نرم افزاری گفت: اقتصاد دانش بنیان به عنوان پیشران اقتصاد مقاومتی اکنون به سکه رایج کشور بدل شده است و با کمک همه بخش های نظام از جمله رسانه ملی با تکیه به توانمندی‌های جوانان خلاق، توفنده‌ و شتابان‌تر به جلو حرکت می‌کند.

مرکز شهر میزبان نوآوری‌ها می‌شود

شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما نیزاین تفاهم نامه را گام دیگری در تعامل رسانه ملی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای توسعه گفتمان اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: برگزاری جشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساخت با هدف ترویج گفتمان حمایت از فناوری‌های ساخت داخل نمونه‌ای موفق و برجسته از همکاری میان این دو نهاد بوده است.

وی افزود: بخش دیداری و شنیداری دور دوم جشنواره ایران ساخت سال گذشته با همکاری استادان و دانشجویان دانشگاه صدا و سیما صورت گرفت و استقبال گسترده ای را به دنبال داشت و این همکاری اکنون در شکل و ساختار حمایت از نوآوری‌های حوزه صنایع خلاق و هنرهای دیجیتال ادامه یافته است.

اسفندیاری با اشاره به توسعه توانمندی‌های بومی و بهره‌مندی اختصاص فضای مناسب به مرکز شتابدهی در مرکز شهر بر اساس این تعامل خبر داد و افزود: یک ساختمان مناسب و با دسترسی مطلوب به ایجاد این مرکز نوآوری و شتابدهنده اختصاص پیدا می‌کند. بستر لازم برای فعالیت‌های نوآورانه در کنار ارائه خدمات مشاوره و آموزش به فعالان این حوزه ارائه می‌شود تا ظرفیت‌های مغفول مانده در این حوزه‌ها را به بازار پرظرفیت داخلی و بین‌المللی پیوند دهیم.

وی از ظرفیت‌های بکر موجود در حوزه هنرهای دیجیتال برای خلق ارزش افزوده و رونق کسب و کارها گفت و ادامه داد: به طور مثال جلوه‌های ویژه در ایران جزو ظرفیت‌های نهفته‌ای است که با حمایت از هنرهای دیجیتال شکوفا می‌شود. پرفروش ترین فیلم های سینمایی جهان توسط دانش آموختگان این رشته تولید می شود و ایران نیز می تواند با شتابدهی و هدایت بخش علمی خود به این بازار عظیم ورود پیدا کند. .

رئیس دانشگاه صدا و سیما از توانمندی در حوزه نرم افزار و بازی های رایانه ای گفت و ادامه داد: در حوزه بازی های رایانه ای با وجود بازاری که در تهران هست هیچ دانشگاهی وارد نشده است که با توسعه دانشکده هنرهای دیجیتال، استعدادهای جدید به سوی تأمین نیازهای رسانه ملی و تولیدات فاخر و ایجاد شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها حرکت می کنند.

اسفندیاری با بیان این‌که بر مبنای این تعامل و با استفاده از ظرفیت دانشکده هنرهای دیجیتال بود یکی از خلأهای رسانه ای جدید و صنایع خلاق در حوزه فناوری های نوین دیجیتال پر می‌شود، اظهار کرد:  با این حرکت جدید و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتوانیم یک قطب علمی و فناوری در جلوه های ویژه و هنرهای رایانه‌ای ایجاد کنیم.

بر اساس این تفاهم‌نامه، که میان ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منعقد شد، مرکز نوآوری و شتابدهی ایجاد می‌شود تا بستری برای جذب شتابدهنده‌ها، استارتاپ‌ها و  شرکت‌های دانش بنیان فعال مرتبط با فناوری‌های رسانه‌های حوزه دیداری و شنیداری و همچنین رسانه های نوین و ارتباطات باشد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تاسیس و راه اندازی مرکز نوآوری و شتابدهی با محوریت فناوری های حوزه رسانه‌های دیداری و شنیداری و هم

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریدانشگاه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایراندبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیانپرویز کرمیمحتوای دیجیتال
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.