با سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی خلاق ارزش افزوده ایجاد کنید
ستاری در مراسم افتتاح نخستین مرکز نوآوری بانوان: ۸

با سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی خلاق ارزش افزوده ایجاد کنید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۶/۰۵ - ۱۳:۵۰ | ۱۴ دقیقه

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه دانشگاه علم و صنعت حرکت های ارزشمندی را در راستای تبدیل به دانشگاه نسل سوم آغاز کرده است گفت: در این حرکت جدید سرمایه گذاری بر روی انسان انجام می شود. اقدامی که ارزش افزوده برای کشور ایجاد می کند.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جمعی از مسوولان و اساتید نخستین مرکز نوآوری تخصصی بانوان "مانا" در دانشگاه علم وصنعت افتتاح شد.

نقش پررنگ نیروی انسانی در ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری

ستاری در این مراسم با  اشاره به ظرفیت های ایران در این حوزه بیان کرد: بر اساس شاخص نوآوری جهانی حوزه علم و فناوری در برخی حوزه ها ایران دارای رتبه دوم و سوم است. اتفاقی که با ایجاد زیست بوم فناوری و نوآوری و محور قرار دادن این نیروی انسانی  در طی این سالها سرعت گرفته است.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان درباره اتفاقات مهمی که در دانشگاه های کشور آغاز شده است گفت: این اتفاق تغییر در کیفیت اقتصاد را به دنبال دارد و در این راستا جهت گیری مناسبی در ۱۵ دانشگاه برتر کشور آغاز شده است. موضوعی که در استان های مختلف  هم دیده می شود و به دنبال رونق زیست بوم نوآوری و فناوری هستند. پس با ایجاد همدلی میان بخش های مختلف دولتی، بخش خصوصی و صندوق های جسورانه سرمایه گذاری روی نیروی انسانی گسترش یافته است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه به قدرت تولید علم اشاره کرد و گفت: این حرکت را باید قدر نهاد زیرا ارزش افزوده به خام فروشی نیست بلکه در دانش و فناوری است که روی مواد خام قرار می گیرد.خوشبختانه در این حرکت با توجه به ظرفیت نیروی انسانی می توانیم پیشی بگیریم .همه این اتفاقات و شکل گیری زیست بوم نوآوری و فناوری زمانی است که محور فعالیت ها نیروی انسانی باشد و جهت گیری مناسبی در این بخش در دانشگاه ها آغاز شده است و شاهد گسترش آن در  دانشگاههای اول کشور هستیم.

نقش نیروی انسانی خلاق بر اقتصاد کشور

رییس بنیاد ملی نخبگان نقش اثرگذار دانشگاه ها بر اقتصاد کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: این نیروی انسانی با خلاقیت و نوآوری خود باعث تغییر شده‌اند. این تغییر باید از دانشگاه آغاز شود و به بیرون از آن گسترش یابد. دانشگاه جزئی از جامعه، فرهنگ، بوم و اقتصاد یک کشور است و ایجاد تغییر در آن تغییر در هر یک از این بخش ها را به همراه دارد. شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری باید از دانشگاه آغاز شود و به دنبال این تغییر فرهنگ جدیدی ایجاد شود. همانطور که در حال حاضر این فرهنگ ایجاد شده و در استان های مختلف هم فراگیر شده است.

ستاری در پایان گفت: پس این زایش زیست بوم از داخل دانشگاه ها ایجاد می‌شود و تغییرات بیرونی را ایجاد می‌کند. دانشگاه جزئی از جامعه، فرهنگ، بوم و اقتصاد یک کشور است. زمانی که دانشجویان در دانشگاه ها از روز نخست به دنبال ایجاد تغییر با نوآوری و خلاقیت خود باشند آنگاه فرهنگ جدیدی ایجاد می‌شود. فرهنگی که بارقه‌های آن را در دانشگاه‌ها، اقتصاد و فرهنگ مشاهده می‌کنیم.

اولویت کشور ترویج شر کت های دانش بنیان است

محمد مخبر رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)  نیز  که در مراسم افتتاح مرکز نوآوری بانوان حضور داشت با تاکید بر اینکه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با همت و تلاش خود بحث شرکت های دانش بنیان، استارتاپ ها و فعالیت های نوآورانه را  در سال‌های اخیر در جامعه رواج داد گفت: اولویت کشور نیز در ترویج همین مباحث است. همانطور که برخی کشورها با توجه به همین موضوعات و  نداشتن معدن و نفت  از اقتصاد دو رقمی را در سطح جهان  برخوردار هستند.

وی در ادامه نفت را عامل بدبختی کشور ها دانست و گفت: ۹۵ درصد بنگاه‌های جهان را بنگاه‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان تشکیل می‌دهند و ۶۰ تا ۷۰ درصد تولید ناخالص را نیز دارند. پس نفت عامل بدبختی کشورها است و آنها را از توجه به گنج اصلی که نیروی انسانی است غافل می‌کند. 

مخبر فعالیت های ستاد فرمان اجرایی امام (ره)  از شرکت های دانش‌بنیان کوچک و متوسط  مورد توجه قرار داد و گفت: این ستاد حمایت  از شرکت‌های دانش‌بنیان را برای محرومیت‌زدایی و اشتغالزایی محور فعالیت خود قرار داده‌است. فعالیتی که منجر به ایجاد ۸۱ هزار شغل شده‌است. در سال جاری نیز ایجاد  ۱۰۰ هزار شغل  توسط ۳۰ هزار طرح در نظر گرفته شده‌است. در بخش زیادی از این طرح ها بانوان نقش دارند.

زینب حمیدزاده مشاور معاون علمی  و فناوری رییس جمهوری در امور بانوان  هم در مراسم افتتاح نخستین مرکز نوآوری بانوان با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی میزان بانوان دانش آموخته دانشگاهی ۱۷ برابر شد و ۸۰ درصد این بانوان در سطوح کارشناسی و بالاتر قرار دارند. گفت: با وجود این رشد حضور بانوان در زیست بوم فناوری و نوآوری حدود ۲۵ درصد است. به طوری که سال ۹۶ تنها ۱۰ درصد مدیران عامل شرکت های دانش بنیان را بانوان تشکیل می دادند و در سال ۹۷ این رقم به ۱۲ درصد رسید.

رونق فعالیت بانوان با الگوسازی، تقویت زیرساخت و توسعه شبکه مدلی

حمیدزاده در ادامه فعالیت هایی که موجب رونق فعالیت های بانوان می شود را مورد توجه قرار داد و گفت: این در حالی است که محیط کسب‌و‌کار و تولید علم برای این فعالیت فراهم است‌. پس با توجه به سه محور الگوسازی، تقویت زیرساخت و توسعه شبکه مدلی برای رونق فعالیت بانوان طراحی شد و نتیجه آن راه اندازی این مرکز شد.

مشاور معاون علمی  و فناوری رییس جمهوری  در پایان گفت: ین مرکز با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دانشگاه علم و صنعت افتتاح شد تا فعالیت های فناورانه بانوان توسعه یابد و شاهد گسترش آن در سایر استان ها باشیم.

اهداف مانا

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صبح امروز ۵ شهریور ماه با حضور در دانشگاه علم و صنعت نخستین مرکز نوآوری تخصصی بانوان را افتتاح کرد تا حمایت از استارتاپ ها و ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری برای بانوان شتاب  بیشتری گیرد.

افزایش تعامل و همکاری بانوان در فعالیت های کارآفرینی و استارتاپی و استاندارد سازی فضای مورد نیاز مادران در محیط های کار اشتراکی، مراکز نوآوری، شتابدهنده ها و شرکت های دانش بنیان از اهداف راه اندازی این مکان است.

در این مرکز حمایت از استارتاپ ها و ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری برای بانوان شتاب می گیرد. همچنین توان افزایی و توانمندسازی بانوان برای افزایش تعداد مدیران زن در استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان از اهداف  دیگر تاسیس این مرکز است.

مرکز نوآوری «مانا» که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد اجرایی فرمان امام ایجاد شده است دارای سه بخش است. بخش شتابدهنده که در دو فاز پیش شتابدهی و شتابدهی روی بانوان دارای ایده و خلاقیت سرمایه گذاری می شود تا با این توانمندسازی آنها نسبت به تاسیس شرکت دانش بنیان اقدام کنند. در این بخش ایده ها پرورش می یابند و تبدیل به یک کسب و کار پایدار می شوند.

شادمانا بخش بعدی این مرکز نوآوری است، بخشی که فضای مناسبی را برای مادران کارآفرین دارای نوزادان زیر دو سال فراهم کرده است. فضایی که به تربیت کودکان کارآفرین در آینده نه چندان دور کمک می کند.

اما بخش بین الملل نیز در این مرکز با هدف برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه کارآفرینی بانوان راه اندازی شده است تا با توانمندسازی استارتاپ و حضور آنها در رویدادهای بین المللی ورود محصولات و خدمات آنها به بازارهای فراتر از ایران رونق گیرد.

این مرکز به دو فضای کار اشتراکی برای ۸ تیم، فضایی برای فعالیت افراد صاحب ایده و ۵ اتاق اختصاصی برای استقرار تیم های حرفه ای مجهز است.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسورنا ستاریاستارتاپمرکز نوآوری بانوان ماناستاد اجرایی فرمان امام
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.