رقبای منطقه‌ای استارت‌‌آپ‌های ایرانی را بشناسید
شناخت رقبا، ضرورت برنامه‌ریزی ۸.۷

رقبای منطقه‌ای استارت‌‌آپ‌های ایرانی را بشناسید

توسط عاطفه مرادی | ۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۹:۰۰ | ۱۶ دقیقه

استارت‌آپ‌ها باید خود را فراتر از مرزهای کشور تصور کنند تا بتوانند ضمن برنامه‌ریزی، مطابق با استاندارد‌های جهانی، خدماتی بهتر ارائه دهند.

نوپانا: تقریبا 10 سال از ایجاد نمونه‌هایی موفق از استارت‌آپ‌های ایرانی می‌گذرد. طی این 10 سال نه‌ تنها کشورمان همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فضا را برای افزایش فعالیت کسب‌وکار‌های نوپا مهیا ساخته بلکه سایر کشورهای منطقه نیز خود را در مسیر این اتفاق خوش‌یمن قرار داده‌اند.

در حالی که می‌توان ایران را یکی از کشورهای موفق حوزه استارت‌آپ منطقه دانست، نباید این چنین در نظر گرفت که کسب‌وکارهای نوپای کشورمان بدون رقیب در این میدان قدم برمی‌دارند. مهم‌ترین نکته در این میان این است که نیروهای تازه‌نفس اقتصادی ما باید برای گسترش خود فراتر از مرزهای داخلی برنامه‌ داشته باشند و خود را محدود به مرزهای کشورمان ندانند. لازمه دستیابی به این هدف، برنامه‌ای بلند مدت برای جلب سرمایه‌ خارجی و هم‌چنین افزایش ظرفیت‌ استارت‌آپ‌هاست.

اما رقابت در منطقه از آن جهت بسیار مهم است که از موارد ضروری توسعه‌ اقتصادی هر کشوری، رشد کسب‌وکارهای آن است. باید در نظر گرفت که بازارهای داخلی اگر هم به اشباع نرسند نیازمند خلاقیت‌های روزافزون از سوی استارت‌آپ‌ها هستند. رشد این استارت‌آ‍‌پ‌ها و گسترش آن‌ها در سطح جهانی و منطقه‌ای، جدای از آن که این خلاقیت را به بازار داخلی تزریق می‌کند، با جذب سرمایه‌ بیشتر موجب رشد شرکت‌هایی می‌شود که در کشورمان قرار دارند. از این رو با رشد این‌چنینی، در کنار هر استارت‌آپی که به رشد منطقه‌ای و جهانی رسیده باشد، ده‌ها وصدها استارت‌آپ دیگر شکل می‌گیرد.     

این بخش اقتصادی ما هم‌چنین باید بداند که برای رقابت فرامرزی، زمان مسئله‌ای بسیار کلیدی محسوب می‌شود. چرا که به طور قطع رقبای آنها نیز در تلاش‌اند تا خود را هر چه زودتر به عرصه‌ای بزرگتر از مشتریان ارائه دهند.   

رقابت همواره امری سودمند است که همراه با شناخت، می‌تواند به برنامه‌ریزی بهتر برای توسعه هرچه بیشتر و بهینه‌تر کمک شایانی کند. از این رو بر فعالان حوزه استارت‌آپ واجب است که اگر تاکنون به دنبال شناخت رقبای مهم خود نرفته‌اند نام‌های ذکر شده در این گزارش را به خاطر بسپارند.

با چه کسانی رقابت می‌کنیم؟

به گزاش نوپانا، در حالی که زمستانی سرد، فضای سیاسی و اجتماعی اکثر کشورهای همسایه ایران را فرا گرفته، ماجرای بخش تکنولوژی این کشورها تا کنون ناگفته مانده است. کشورهای حوزه‌ خلیج فارس درست است که دچار اشکالاتی گسترده در بخش دولتی، چالش‌های زیرساختی و ناکارآمدی اداری هستند، اما به شدت برای گسترش خلاقیت و کارآفرینی تلاش می‌کنند. این تلاش طی سال‌های گذشته در میان جوانان تحصیل‌کرده این کشورها شدت گرفته و حالا آن‌ها را به جایگاهی رسانده که در برخی حوزه‌های استارت‌آپی می‌توانند رقیبی جدی برای کسب‌وکارهای نوپای کشورمان باشند.

Genesis International (مسقط – عمان)

ایجاد یک تجارت پررونق در عمان با توجه به شرایط نه‌چندان مناسب سیاسی بسیار دشوار است. با این حال قیس الخنجی به عنوان یکی از مشهورترین کارآفرینان عمانی، استارت‌آپی را مدیریت می‌کند که بخش‌های مختلفی از انرژی تا آموزش را فرا می‌گیرد. او قصد دارد تجارت استارت‌آپی خود را در آینده‌ای نزدیک به سراسر منطقه گسترش دهد.

Lastoda (آنکارا- ترکیه)

بسیاری از هتل‌ها در دوره ای محدود، پیشنهادات ویژه‌ای را برای اتاق‌های رزرو نشده خود ارائه می‌دهند؛ این برنامه به کاربران خود این امکان را می‌دهد تا این پیشنهادات ویژه را پیدا کرده و از آن‌ها بهره‌مند شوند. از آن‌جایی که ترکیه اکنون مقصد گردشگران کشورهای مختلف آسیایی و اروپایی است، این برنامه به طور قطع این ظرفیت را دارد تا خود را به سرعت گسترش دهد. Lastoda با کسب مقام اول در میان استارت‌آپ‌های ترکیه در سال 2015 ثابت کرد که می‌تواند محل مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشد.

Apstrata (بیروت- لبنان)

طی چند سال گذشته، بانک مرکزی لبنان 400 میلیون دلار بودجه به استارت‌آپ‌های داخلی این کشور اختصاص داده است. در پی این حمایت دولتی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری به صورت گسترده‌ای حضور خود را در این کشور افزایش داده‌اند. در این میان «ربیع نصار» با ایجاد شرکت Apstrata به عنوان یک استارت‌آپ در صدد آن برآمده تا مدیریت برنامه‌های کاربردی را به عنوان یک سرویس برای کاربران خود درآورده و به توسعه‌دهندگان، برنامه کاربردی مورد نظرشان را ارائه دهد. این شرکت به عنوان بخشی از ابتکار عمل مخابراتی، در حال بررسی مدل‌های تجاری جدید برای مخابرات لبنان است.

Saphon Energy (تونس- تونس)

در اوایل پیروزی السبسی در انتخابات تونس، پس از ناآرامی‌های سال 2011، هنوز مشخص نبود که دولت جدید این کشور می‌تواند فرصت‌ها را برای بخش تکنولوژی تونس احیا کند یا خیر. با این حال این روزها استارت‌آپی تحت عنوان Saphon Energy  قد علم و خود را وقف تحقیقات و توسعه انرژی بادی کرده است. این استارت‌آپ که اکنون با مایکروسافت همکاری می‌کند، پیشتاز منطقه‌ در زمینه فناوری پاک محسوب می‌شود. با این حال این استارت‌آپ پس از تکمیل پروژه‌های آغازین خود در حوزه تولید مبدل‌های هوایی خاص، اکنون بر پروژه‌ای در زمینه نظارت و تحلیل داده‌ها متمرکز است.

Souq (دوبی- امارات متحده عربی)

فروش آنلاین یکی از موفق‌ترین حوزه‌های استارت‌آپی بوده است. Souq یکی از بزرگترین فروشنده‌های آنلاین محسوب می‌شود که علاوه بر اماراتی‌ها ساکنان کویت، قطر، مصر، عربستان سعودی، بحرین و عمان نیز امکان خرید از آن را دارند. این استارت‌آپ در سال 2005 کار خود را آغاز کرد و اکنون به یکی از الگوهای موفق کسب‌وکارهای نوپا تبدیل شده است. در این فروشگاه آنلاین بیش از هشت میلیون و ۴۰۰ هزار کالا و محصول از جمله وسایل الکترونیکی، لباس، محصولات بهداشتی و آرایشی و لوازم خانگی به صورت آنلاین عرضه می‌شود.

این استارت‌آپ طی سال جاری میلادی با مبلع هنگفتی به غول تجارت آنلاین جهان، آمازون فروخته شد و به این ترتیب به یکی از بزرگترین اهداف خود در گسترش روزافزون و جلب سرمایه جهانی دست یافت. 

Refugee Open Ware (امان- اردن)

این استارت‌آپ از سال 2015 کار خود را با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای چون پرینت سه‌بعدی، ربات‌ها، شبکه‌ای از امکانات، سیستم‌های ارتباط‌دهی میان کامپیوتر و مغز و واقعیت مجازی برای پناه‌جویان سوری در مواجهه با کاهش مشقت‌های انسانی آغاز کرد. در این استارت‌آپ قرار است برای فب‌لب‌ها (کارگاه‌های کوچک دیجیتال) راهی جهت فعالیت در مناطق جنگی و پناه‌جویی بیابند تا بتوانند به ساکنان این مناطق آموزش دهند چگونه منابع و موادی را که در اختیار دارند به مواد و ابزار مورد نیاز خود تبدیل کنند. از آنجایی که امسال جنگ سوریه شش سالگی خود را پشت سر می‌گذارد و فعلا کمتر نشانی از پایان آن به چشم می‌خورد، استفاده از این استارت‌آپ به طور قطع افزایش خواهد یافت. علاوه براین، ROW می‌تواند به مناطق محروم و کم‌امکانات دیگری در سراسر جهان گسترش یافته و در نقاط مختلف جهان مورد استفاده قرار گیرد، به نحوی که بتواند کیفیت زندگی پناه‌جویان و محرومان را تغییر دهد.  

Gaza Sky Geeks (غزه- فلسطین)

این استارت‌آپ که کارش را از سال 2011 آغاز کرد، شبکه‌ای کار‌آفرینی را در نوار غزه مدیریت می‌کند. به علاوه به جوانان توصیه می‌کند که چگونه ایده‌های تجاری خود را پیگیری کنند و اولین شرکت‌های خود را راه بیاندازند. این گروه طی چندین سال اخیر به سرعت رشد کرده و اکنون میزبان بیش از 100 مسابقه و دوره آموزشی است که بیش از 1500 تن از کشورهای مختلف منطقه در آن مشارکت دارند. در جایی که گفته می‌شود نرخ بیکاری 43 درصد است، این استارت‌آپ تلاش دارد تا جنبش استارت‌آپی را زنده نگه دارد و به الگویی برای کشورهای دیگر که از نرخ بالای بیکاری در میان جوانان رنج می‌برند، تبدیل شود.

RecycleBekia (قاهره- مصر)‌

این استارت‌آپ اولین شرکت بازیافت زباله‌های الکترونیکی است که در سراسر خاورمیانه و شمال آفریقا خدمات ارائه می‌دهد. RecycleBekia هم‌چنین اولین شرکت در میان کشورهای عربی است که برای زباله‌های الکترونیکی، بازیافتی پاک ارائه می‌دهد. از دو سال پیش که این شرکت ابتکار عمل خود را آغاز کرد، توانسته شبکه‌ای ایجاد کند که به 25 شرکت بسیار بزرگ در مصر و سراسر منطقه خدمات ارائه ‌دهد. با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی و جایگزینی هر روزه تجهیزات الکترونیکی با نمونه‌های جدید آن، چنین استارت‌آپی این پتانسیل را دارد تا مرزهای خود را گسترش دهد.

Fetcher (دبی- امارات متحده عربی)

این استارت‌آپ در هر مکان و هر زمانی که بخواهید دلیوری شما خواهد بود. با استفاده از این برنامه کاربران می‌توانند از هر آدرسی، پول، مدارک، اشیا و خرید خود را به آدرس مورد نظر دیگری منتقل کنند. Fetcher، در سال 2015 توانست نظر یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران آمریکایی را جلب کند و به اولین استارت‌آپی در منطقه تبدیل شود که یک شرکت آمریکایی در مراحل اولیه اقدام به سرمایه‌گذاری در آن می‌کند. با توجه به اینکه فرار از ترافیک و متراکم بودن زندگی بشر امروز، زمان را به مسئله‌ای حیاتی تبدیل کرده است، به نظر می‌رسد این برنامه به زودی به یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین استارت‌آپ‌های منطقه تبدیل شود.

MINIQ (آنکارا- ترکیه)

این استارت‌آپ که یکی از استارت‌آپ‌های برتر ترکیه در سال‌های گذشته بوده، کارش نظارت و مدیریت سیستم مهد‌کودک‌ها و مراکز آموزشی است. این برنامه سیستمی است که به مراکز آموزشی اجازه می‌دهد حقوق‌ها را کنترل کرده و روند آموزشی را به صورت هم‌زمان مشاهده کنند. با توجه به پیشرفته شدن مراکز آموزشی در منطقه و تلاش کشورها برای توجه به تکنولوژی در مراکز آموزشی، به نظر می‌رسد این استارت‌آپ هم آینده‌ای درخشان در منطقه خواهد داشت.    

 

برچسب‌ها: ایرانجهانکسب‌و‌کاراستارت‌آپاقتصاد مقاومتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره عاطفه مرادی

عاطفه مرادی

عاطفه مرادی دانش‌آموخته روزنامه‌نگاری از دانشگاه علامه است. او فعالیت خبری خود را از سال 89 آغاز کرد و سابقه همکاری با نشریات، روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف را دارد. او سابقه دبیر سرویسی چندین نشریه را نیز در کارنامه خود دارد.