ورود پهپادها به عرصه کسب‎و‌کار
چرا سال جدید میلادی، سال پهپادها خواهد بود؟ ۸.۷

ورود پهپادها به عرصه کسب‎و‌کار

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۲۲ - ۱۴:۵۷ | ۷ دقیقه

در سال 2017 بیشتر از گذشته شاهد ورود پهپادها به عرصه کسب‎و‎کار، تکنولوژی و حتی زندگی روزمره خواهیم بود.

سال 2016 حقایق زیادی در مورد پهپادها و قابلیت‌های مفیدشان برای مصرف‌کنندگان، جوامع و کسب‌و‎کارها  روشن شد. گوگل و چیپوتل (Chipotle) تحویل بوریتو در محوطه دانشگاه ویرجینیا به وسیله پهپاد را آزمایش کردند و در نقاط دیگر دنیا پهپادها برای نظارت بر سایت‌های ساخت و ساز و جستجوی پل‌ها و جاده‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

با این همه تاکنون فقط به سطح قابلیت‌های پهپادها دست یافته‌ایم. در سال 2017 شاهد ورود این پرنده‌های عجیب به عرصه کسب‌و‌کار، تکنولوژی و حتی زندگی روزمره خواهیم بود و باید ببینیم پهپادها در سال جدید برایمان چه در چنته خواهند داشت.

سرمایه‌گذاری بدون ریسک

در سال جدید سرمایه‌گذاری بدون ریسک روی پهپادها افزایش پیدا خواهد کرد. می‌توان انتظار داشت که کمپانی‌های بزرگ مخابراتی و برندهای بزرگ مصرف‎کنندگان الکترونیکی به شکل جدی‎تر به سرمایه‌گذاری بر پهپاد روی بیاورند. کمپانی‌های پهپاد بیشتر در پی اثبات این خواهند بود که می‌توانند درآمدزایی کنند.

ورود بازیکنان بزرگ

در سال جدید میلادی کمپانی‌هایی مانند آمازون و دی‎اچ‎ال (DHL) به تدریج پهپادهای بیشتری به آسمان خواهند فرستاد. فروشندگان سنتی که مدت‌ها در پس درهای بسته مشغول توسعه استراتژی پهپاد بوده‌اند ایده‌های خلاقانه خود را اعلام کرده و بازار را داغ می‌کنند. غول‌های زنجیره‌ای مانند آی‌بی‎ام (IBM) بخش بزرگتری از سهام خود را به پهپاد اختصاص خواهند داد و این امر تاثیری بلند مدت روی کل سیستم این صنعت خواهد داشت.

رشد 400 درصدی

در دنیای فعلی به طور معمول و روزانه پنج‌هزار پهپاد پرواز کنان از بالای سر ما می‌گذرند. با ورود کمپانی‌های بزرگ مخابراتی و الکترونیکی به عرصه پهپادها، این تعداد تا پایان سال 2017 به 20هزار پهپاد در روز خواهد رسید. با این تعداد، شاهد رشدی 400 درصدی در سال جدید خواهیم بود.

هوشمندتر شدن شهرها

بسیاری از شهرهایی که به سمت هوشمند شدن حرکت می‌کنند، از هم‌اکنون مشغول تصویرگری و برنامه‌ریزی برای زیرساخت و حمل و نقل در 20، 50 و حتی 100 سال آینده هستند. این شهرهای هوشمند در حال سرمایه‌گذاری روی تجهیزات خودکار هوایی هستند. مطمئنا در سال 2017 شاهد تمایل این شهرها به استفاده از پهپاد خواهیم بود. سال آینده سال سرمایه‌گذاری شهرها روی تکنولوژی پهپادهای شهری خواهد بود؛ این پهپادهای شهری می‌توانند در آتش نشانی، ایستگاه‌های پلیس و امداد و خدمات جاده‌ای به کار گرفته شوند. حتی ممکن است شاهد رقابت بین شهرهای بزرگ برای استفاده سریع‌تر یا به‌کارگیری موثرتر از پهپادها باشیم.

ایمن‌تر شدن خرید و پرواز پهپادها 

قیمت پهپاد، حتی پهپادهایی با ویژگی‌های فنی ویژه به افت خود ادامه خواهد داد. تجربه پرواز دادن پهپاد، به‌خصوص در مورد پرواز خودکار آسان تر خواهد شد. در سال 2017 صنعت پهپاد با ساخت ابزارهایی جدید به کاربران پهپادها کمک می‌کند تا به شکلی معقول و موثق بتوانند ریسک‌های موجود را ارزیابی کنند؛ این ابزارها به شناسایی مسیرهای ایمن پروازی و جلوگیری از تصادفات کمک خواهند کرد و نهایتا باعث ایمن‌تر شدن پرواز پهپادها خواهند شد. در ایالات متحده آمریکا، قطعا شاهد پیشرفت‌های عظیمی در جاده ترافیک بی نام خواهیم بود. خارج از آن، انتظار می‌رود کشورهای بیشتری مرزهای هواییشان را برای پرواز پهپادهای خارج از دید، باز کنند.

 2017 سال پهپادهاست

در مورد پهپادها، فرقی نمی‌کند راجع به این صحبت کنیم که چه کسی هزینه‌شان را پرداخت می‌کند، چه کسی آنها را می‌خرد یا چطور از آنها استفاده می‌شود. پهپادها در سال 2017 به مرزهای تعاملات فرهنگی، سیاسی، تجاری و مصرفی خواهند رسید. تغییر منظره کلی که با منابع مالی جدید و پیشرفت‌های تکنولوژیک ترکیب شده، 2017 را سالی نمادین و مهم برای صنعت پهپادها خواهد کرد.

برچسب‌ها: جهاندانشتکنولوژیشتاب‌دهنده
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.