کمپین IranRescueBit به کمک مناطق سیل‌زده کشور می‌آید
با جمع‌آوری ارزهای دیجیتال: ۸.۷

کمپین IranRescueBit به کمک مناطق سیل‌زده کشور می‌آید

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۳:۲۶ | ۶ دقیقه

روز سه‌شنبه ۲۲ مردادماه ۹۸ نشست خبری کمپین «IranRescueBit» با هدف کمک به سیل‌زدگان کشور از طریق رمزارزها و با حضور رسانه‌های داخلی و بین‌المللی برگزار شد.

نوپانااوایل سال ۹۸ بود که سیل عظیمی ۲۸ استان کشور را درگیر خود کرد. در آن زمان، تحریم‌های بانکی و مالی مانع از آن شد تا کمک‌های جهانی از طریق هلال احمر ایران به دست سیل‌زدگان برسد. به همین دلیل اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین ایران به صورت مستقل سعی دارند تا با راه‌اندازی کمپین IranRescueBit برای اولین بار بتوانند کمک‌های بین‌المللی را به مناطق سیل‌زده برسانند.

در این نشست خبری حامد صالحی مسئول برگزاری کمپین، رضا قربانی رئیس هیئت‌مدیره موسسه تراکنش و مصطفی نقی‌پورفر مدیر مرکز نوآوری آزمایشگاه بلاکچین به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

حامد صالحی، فعال و پژوهش‌گر حوزه بلاک‌چین و مسئول برگزاری کمپین در ابتدای نشست گفت: «سیل ویرا‌نگر فروردین ماه بسیاری از زمین‌های زراعی و خانه‌های روستایی را تخریب کرد که خسارت این سیل حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است اما به دلیل بسته شدن حساب‌های بانکی دولتی سازمان هلال احمر به خاطر تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و توقف جریان کمک‌های مالی خارجی به قربانیان سیل ایران حجم کمک‌‌های نقدی و غیرنقدی بین‌المللی در مقایسه با فجایع طبیعی سایر مناطق بسیار ناچیز بود.»

صالحی ادامه داد: «به همین دلیل کمپینی به نام  «IranRescueBit» و سایتی به همین نام راه‌اندازی کردیم تا افرادی که قصد دارند از خارج ایران کمک‌های مالی خود را ارسال نمایند بتوانند این کار را انجام دهند.»

صالحی در خصوص هدف از برگزاری این کمپین نیز توضیح می‌دهد: «اکوسیستم بلاکچین و رمزارز ایران به این دلیل این کمپین را به راه انداخته که به گفته مسئولان دولتی، حساب‌های بانکی دولتی سازمان هلال احمر ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا بسته شده‌اند. تحریم‌های اقتصادی که بعد از خروج یک‌جانبه این کشور از معاهده بین‌المللی برجام اعمال شدند، جریان کمک‌های مالی خارجی به قربانیان سیل ایرانی را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که قوانین بین‌المللی اجازه تحریم اهداف بشردوستانه را نمی‌دهند.»

مصطفی نقی‌پور، موسس و رئیس هیئت‌مدیره آزمایشگاه نوآوری بلاکچین در این نشست گفت: «کمک مالی از طریق رمزارزها یکی از کارکردهای اصلی آنهاست و همین روند در شرایط خاص، یک اتفاق مرسوم در غرب است.» به اعتقاد نقی‌پور این یک اتفاق مرسوم است که برای دونیشن از بیت‌کوین و بقیه رمزارزها استفاده شود.

اگرچه مدیران هلال احمر در این نشست حضور نداشتند اما حامد صالحی مدیر کمپین «IranRescueBit» مطرح کرد که در این مورد با سازمان هلال احمر صحبت کرده اما هنوز جوابی از آنها نگرفته است.

کمک های دولتی و مردمی هر چند از همان روزهای اول به مردم درگیر در سیل روانه شد اما حجم خسارت‌ها به اندازه ای بود که پس از گذشته چندین ماه از وقوع حادثه همچنان مردم مناطق سیل زده با مشکلات کوچک و بزرگی مواجه هستند. خسارت سیل حدود ۲.۵ میلیارد دلار برآورد شده است. نکته قابل توجه در خصوص امدادرسانی و کمک به مردم سیل زده این است که در قیاس با فجایع طبیعی که در سایر مناطق دنیا رخ می‌دهد حجم کمک‌های نقدی و غیرنقدی بین‌المللی به دلایل مختلف برای سیل ایران بسیار ناچیز بوده است.

برچسب‌ها: هلال احمراستارتاپبیت کوینبلاکچینکمپین IranRescueBitکمک به سیل‌زدگانسیلکمک‌های بین‌المللیرمزارزIranRescueBit
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.