رشد اقتصادی کشور با کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان محقق می‌شود
ستاری در همایش «آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران»: ۸

رشد اقتصادی کشور با کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان محقق می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۱۳:۱۶ | ۶ دقیقه

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه صرفا با بودجه دولتی، کسب و کار در جامعه رونق نخواهد گرفت، گفت: رونق کارآفرینی و فراگیر شدن زیست بوم نوآوری و اقتصاد دانش بنیان است که به رشد اقتصادی کشور منجر می شود.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: همایش «آینده کار و کارآفرینی جوانان در ایران» با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، عبدرالرضا مصری نایب رییس مجلس شورای اسلامی و غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در تهران برگزار شد.

ستاری در این همایش با اشاره به فعالیت های فناوری و اقتصادی شرکت های دانش بنیان ایرانی، اظهار کرد: واقعیت این است که در بخش پژوهش، بودجه قابل توجهی وجود دارد. در حقیقت ما در پژوهش کم هزینه نمی‌کنیم، بلکه اشتباه هزینه می‌کنیم . این مشکل، به عدم هماهنگی و ارتباط میان سیستم آموزش و بخش اقتصاد مربوط می شود.

رشد اقتصاد با کارآفرینی و نوآوری

وی افزود: زیست بوم اقتصاد دانش بنیان و نوآوری، سبب رشد فناوری در کشور خواهد شد. بودجه دولتی، کسب و کار را در جامعه رونق نخواهد داد و سبب رشد اقتصادی نخواهد شد. بلکه کارآفرینی و فراگیر شدن زیست بوم کارآفرینی و نوآوری است که به رشد اقتصادی کشور منجر می شود. کارآفرینی با توجه به فرآیندی که دارد هزینه و سودش را مجددا در کسب و کارها سرمایه گذاری می کند و این روند به شکوفایی اقتصادی می انجامد.

رییس فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان بار دیگر اقتصاد نفتی را نکوهش کرد و گفت: حاصل نفرین نفت و منابع، اشتغال آفرینی به طریقه ای است که فرهنگ استخدام و کارمندی رواج می یابد و در نتیجه دولت مجبور می شود دائما تحت فشار، تعدادی را به استخدام خود در آورد. در چنین شرایطی، استخدام در مقابل نوآوری و خلاقیت قرار می گیرد و این اتفاقا، یعنی پایان کارآفرینی.

ساختن اقتصاد با هزینه کردن برای ایده افراد

ستاری با تاکید بر اینکه نیروی انسانی و سرمایه های فکری، اقتصاد آینده را می سازد، بیان کرد: مهم ترین سرمایه گذاری در چنین شرایطی، هزینه کردن و پشتیبانی از ایده افراد به ویژه جوانان است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در ادامه، به مشکلاتی که کسب و کارهای نوپا و نوین در مواجهه با قوانین دارد، اشاره کرد و ادامه داد: این کسب و کارها با توجه به نو بودن شان، با مخالفت هایی از سوی بخش های سنتی اقتصاد و همچنین بخش های دولتی رو به رو هستند که تلاش ما در چند سال گذشته این بوده است که از این کسب و کارهای نوین حمایت کنیم و به جامعه ثابت کنیم که اقتصاد سنتی در شرایط امروز یک بازنده خواهد بود.

رواج فرهنگ حمایت از جوانان و پرهیز از خام فروشی

رییس بنیاد ملی نخبگان  در پایان به فعالیت های چشمگیر شرکت های دانش بنیان اشاره و اعلام کرد: در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور فعالیت می کنند که فروش محصولات آن‌ها در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. از سوی دیگر، ۳۵۰ هزار تحصیلکرده در این شرکت ها مشغول به کار هستند. این موضوع نشانگر آن است که فرهنگ حمایت از جوانان در حال رواج یافتن است و در مجموعه دولت این موضوع کاملا مورد قبول واقع شده است که از خام فروشی و فروش منابع زمینی، کشور قابل اداره نیست و برای پیشرفت کشور و رشد اقتصادی، باید به سرمایه های انسانی و فعالیت های کارآفرینی اتکا کنیم.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریکارآفرینیبنیاد ملی نحبگاناستارتاپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.