انتقاد سازنده در محیط کار
نحوه صحیح تعامل ۸

انتقاد سازنده در محیط کار

توسط محمد پویا | ۱۳۹۶/۰۱/۰۳ - ۱۲:۰۰ | ۳ دقیقه

نارضایتی‌ها را می‌توان با یادگیری نحوه صحیح انتقاد از بین برد.

نوپانا: در محیط کار تیمی، آینده‌نگری مسئله مهمی محسوب می‌شود. یعنی باید نسبت به نحوه واکنش‌ها حساس بود و با یادگیری روش صحیح گفت‌وگو و انتقاد سازنده، انسجام تیمی را حفظ کرد و صمیمیت محیط را در حد مطلوب نگه داشت. در ادامه به مسئله انتقاد سازنده پرداخته و روش صحیح آن‌ را بررسی می‌کنیم.

به گزارش نوپانا، در وهله اول باید روی نقاط مثبت کار توجه کرده و فرد را تحسین کرد. یعنی به فرد این ذهنیت را می‌دهید که کلیت شخصیت و کار او مورد قبول است و در بخش کوچکی دچار مشکل شده است که لازم است گوشزد شود.

نکته قابل توجه این است که اگر آن رفتار یا ویژگی قابل تغییر نباشد، نباید در مورد آن صحبت کرد.

در این باره بخوانید: (انتقاداتی که آسیب‌زننده هستند)

قبل از شروع انتقاد، به‌طور دقیق بررسی کنید که قرار است از چه چیزی انتقاد کنید. یادتان باشد انتقاد شما نباید کلی باشد. یعنی فقط به همان رفتار یا کار اشتباه اشاره کنید.

به احتمالاتی که ممکن است دلیل رفتار او باشند فکر کنید. به عنوان مثال بگویید: «حدس میزنم بخاطر کمبود وقت آن کار را کامل انجام نداده‌اید». با این کار فرد شنونده پذیراتر می‌شود و راحت‌تر می‌تواند در مورد دلیل کارش توضیح دهد.

بعد از بیان انتقاد، در مورد راه‌حل‌های آن و کارهایی که برای پیشگیری از تکرار آن رفتار می‌توان انجام داد، صحبت کنید. انتقادی که بعد از آن پیشنهادی ارائه نشود، بی‌فایده است.

با انجام همین چند کار ساده، نارضایتی‌هایی که ممکن است در محیط کار پیش بیاید را به حداقل می‌رسانید و با ایجاد این فرهنگ، پویایی و صمیمیت محیط کار را بهتر از همیشه کنید.

برچسب‌ها: روان‌شناسی موفقیت کار گروهی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا