انتقاداتی که آسیب‌زننده هستند
تعاملات اشتباه در محیط کار ۷

انتقاداتی که آسیب‌زننده هستند

توسط محمد پویا | ۱۳۹۵/۱۲/۲۸ - ۱۴:۰۰ | ۴ دقیقه

با شناخت دقیق انواع انتقاد آسیب‌زننده، تنش‌های ارتباطی به حداقل می‌رسد.

نوپانا: در هر موقعیتی که افراد با هم در تعامل هستند، بدون تردید نارضایتی‌های بزرگ و کوچک به‌وجود خواهد آمد. آن‌چه که حائز اهمیت است، نحوه واکنش ما به این نارضایتی‌ها است. انتقاد کردن شیوه‌های مختلفی دارد و گاهی نه تنها باعث بهبود کار نمی‌شود، بلکه ممکن است به شخصیت و کار فرد آسیب‌هایی وارد کند. در ادامه به این نوع انتقادات مخرب را بررسی می‌کنیم:  

سرزنش کردن بدون آگاهی

فرد انتقاد کننده بدون اینکه به شرایط طرف مقابل را بداند از او انتقاد می‌کند و دلایلی مثل تنگی وقت، اوضاع مالی و غیره را در نظر نمی‌گیرد. در نظر نگرفته شده باشد. به‌عنوان مثال انتقاد به لباس دیگران، می‌تواند یکی از مصداق‌های سرزنش ناآگاهانه باشد.

شرمنده کردن

بعضی ویژگی‌ها را نمی‌توان تغییر داد و انتقاد به آنها جز ناراحت کردن دیگران نتیجه‌ای د رپی ندارد. صدا یا وزن و قد افراد نمونه‌هایی از این موارد هستند که انتقاد به آن‌ها کاملا مخرب است.

دیدن ضعف‌ها

اگر نگاه بدبین داشته باشیم، در هر کاری می‌توان ضعفی پیدا کرد. عده‌ای با ضعفی کوچک تمام بزرگی کار را زیر سوال می‌برند. به عنوان مثال در برگزاری یک مراسم ممکن است چند ناهماهنگی کوچک رخ دهد و تاکید روی آنها ارزش کار بزرگ تیم برگزارکننده را از بین می‌برد.

انتقاد مبهم

کلی‌گویی در اکثر مواقع اشتباه است و هنگام انتقاد اشتباه‌تر. اگر قصد اصلاح داریم باید به فرد دقیقا بگوییم کدام رفتار یا کدام بخش کار اشتباه بوده است. این دو جمله بسیار با هم فرق میکنند: «تو کارمند بدی هستی»، «تو آن کار را بد انجام دادی».

انتقاد ناقص

انتقادهایی که بعد آنها پیشنهادی ارائه نشود ناقص بوده و جای اصلاح، تاثیر منفی می‌گذارد. بر «مدل حرف زدنت با مشتری را دوست ندارم.» بعد از این جمله اگر پیشنهادی ارائه نشود، انتقاد ناقص بوده و باعث اصلاح نمی‌شود.

برچسب‌ها: روان‌شناسی موفقیت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره محمد پویا

محمد پویا