با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان صنعت خودروسازی بومی‌سازی می‌شود
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری: ۸

با تکیه بر شرکت‌های دانش بنیان صنعت خودروسازی بومی‌سازی می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۴/۲۴ - ۱۵:۳۴ | ۱۱ دقیقه

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه ایران خودرو با سرمایه گذاری بر شرکت‌های دانش بنیان از مرحله مونتاژکاری به سمت خودکفایی رفته است از بومی ‌سازی ۶۰درصد پژو ۳۰۱ خبر داد.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز خط تولید پژو ۳۰۱ در حالی با حضور سورنا ستاری معاون علمی فناوری رییس جمهوری، هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو و عزيز اكبريان ريیس كميسيون صنايع مجلس آغاز به کار کرد که ۶۰ درصد تولید این محصول بومی سازی شده است. همچنین با افتتاح نخستین خط چند منظوره انتظار می رود که شاهد تولید ۱۶ خودرو پژو۳۰۱ در هرساعت باشیم و در سه ماه ابتدایی سال آینده ۱۰ هزار خودرو پژو ۳۰۱ وارد بازار شود.

اقتصاد دانش بنیان پایان اقتصاد نفتی را رقم می‌زند

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم تولید آزمایشی پژو ۳۰۱ بیان کرد: قیمت یک بشکه نفت در حال حاضر ۵۰  دلار است این در حالی است که قیمت یک شیشه عطر ممکن است حدود ۱۰۰ دلار باشد و این یعنی یک شیشه عطر قیمت بالاتری از یک بشکه نفت خام دارد. اقتصاد دانش بنیان متکی بر فناوران علم و دانش پایان اقتصاد نفتی را رقم خواهد زد.

ستاری با اشاره به روند رو به رشد خودکفا شدن صنعت خودرو گفت: تا زمانی که خودمان طراحی نکنیم و ماشین نسازیم فقط کارخانه ایجاد کرده ایم و کارخانه منجر به تحول نمی‌شود. ارزش افزوده می‌تواند سود سرشاری را برای کشور بیاورد اگر طراحی برای خودمان باشد و می‌تواند تغییرات خوبی در صنعت ایجاد کند. 

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تاکید کرد تکنولوژی با بهره گیری از دانش روز صنایع سنتی را فلج می کند. اگر بخواهیم با نگاه سنتی به خودروسازی نگاه کنیم موفق نخواهیم شد.

ستاری با بیان اینکه سیستم سنتی توانایی کار کردن با سیستم های نوین را ندارد گفت: اگر سیستم قدیمی متحول نشود نمی تواند کاری پیش ببرد و عقب می ماند. سیستم های سنتی با کمک شرکت های دانش بنیان متحول می‌شود.

وی با بیان نکته ای درباره خودروهای برقی ادامه داد: تا قبل از تسلا اگر درباره خودرو برقی صحبت می شد کسی باور نمی کرد؛ اما اکنون تسلا این خودروها را طراحی کرده و ارزش افزوده زیادی دارد و روزی شاهد تولید خودرو از سوی گوگل و آمازون خواهیم بود.

شکوفایی اقتصاد با همکاری شرکت های دانش بنیان و بخش خصوصی

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه با پول دولت تحقیقات سرانجامی ندارند و هیچ دانشگاهی در دنیا محصول تولید نمی‌کند تاکید کرد: تجاری سازی با حضور شرکت های خصوصی شکل می گیرد و با حضور بخش خصوصی می توان شاهد شکوفایی بسیاری در اقتصاد کشور باشیم.

ستاری در ادامه با اشاره به اینکه سال ها انتقاد داشتند که با این نیروی انسانی تحصیل کرده چه می توان کرد گفت: امروز شرکت های دانش بنیان راهی برای اشتغال این نیروی عظیم فکری ایجاد کرده اند. آن چیزی که ما را از اقتصاد خام فروشی به سمت اقتصاد دانش بنیان سوق می‌دهد همدلی و فرهنگ است. ما باید خودمان بخواهیم که ساختار سنتی شکسته شود و دریچه های جدید به سوی شرکت ها باز شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به طراحی ماشین جدید در ایران خوردو اظهار کرد: کار ایران خودرو بسیار خوب است و توانسته یک خودرو با ۸۰ درصد قطعات بومی تولید کند و قرار است تا ابتدای سال آینده ۱۰ هزار خودروی پژو ۳۰۱ وارد بازار شود و این مسیر تا پایان سال آینده با تولید ۱۰۰ هزار خودروی پژو ۳۰۱ ادامه خواهد داشت. این حضور با اتکا بر علم و خلاقیت شرکت های دانش بنیان شکل گرفته است و در این راه ۳۰۰ قطعه ساز آن را همراهی خواهند کرد.

محدودیت های تحریم باعث خودباوری فناوران علم و دانش شد

معاون و فناوری رییس جمهوری در ادامه با شاره به حضور شرکت های دانش بنیان در عرصه بومی سازی محصولات وارداتی گفت: در زمان تحریم متوجه شدیم دانش، خودباوری و اعتماد به جوانان نوآور راه خوبی برای دور زدن تحریم ها است و شرکت های دانش بنیان در راه کمک های بسیاری به صنعت خودروسازی کرده اند

وی تصریح کرد: اگر خودمان وارد میدان شویم و خودکفا شویم موفق خواهیم شد و آن زمان است که کشورهای دنیا به سمت برای خرید محصولات ایرانی وارد می شوند

ستاری با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای کمک به شرکت های دانش بنیان نداریم گفت: اکنون در میان تحریم ها زمان تحول ایران خودرو است. افق خاکستری اقتصاد کشور از بین رفته است و امروز التهابات اقتصادی را پشت سر گذاشته ایم.
وی همچنین بیان کرد: امسال در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد داریم از شرکت های دانش بنیانی که اقلام تحریم شده را تولید می کنند، حمایت جدی داشته باشیم.

افتتاح خط توليد آزمايشی محصول ۳۰۱ 

خط توليد آزمايشی محصول پژو ۳۰۱ با بومی سازی بيش از ۶۰ درصد با حضور معاون علمي و فناوري رئيس جمهوری و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به بهره برداری رسيد.

فناوران علم و دانش توانسته با همکاری قطعه سازان توانمند و بهره گیری از مراكز دانش بنيان در برابر تحريم های ظالمانه غرب را با توليد محصول جديد و به كارگيري دانش و تخصص جوانان و متخصصان ايراني به منصه ظهور برساند.

با برنامه ريزي ها و سرمايه گذاري كه در شركت هاي قطعه سازي صورت گرفته، محصول ۳۰۱ درحال آماده سازي براي توليد انبوه بوده و‌ اين آمادگي وجود دارد تا با سطح داخلي سازي بالاتر از ۶۰ درصد توليد و روانه بازار شود. اين ميزان به مرور زمان افزايش يافته و بخش زيادي از توليد اين محصول به صورت خودكفا شده توليد خواهد شد.

برنامه ريزي و هدف ايران خودرو در ۵ سال نخست، توليد ۴۰۰ هزار دستگاه از اين محصول است. محصول ۳۰۱ در قالب ۳ تيپ و واريانت شامل دو واريانت با گيربكس دستي و موتور EC5 و يك تيپ و نوع با گيربكس اتوماتيك و موتور EC5 به توليد خواهد رسيد.

حجم موتور اين خودرو ۱.۶ ليتر، حداكثر قدرت آن ۱۱۵ اسب بخار و حداكثر گشتاور آن ۱۵۰ نيوتن متر در دور موتور ۴ هزار است. در تيپ توليدي ۳۰۱ در سال نخست، گيربكس دستي ۵ سرعته تعبيه خواهد شد. گنجايش صندوق عقب آن با ظرفيت ۶۴۰ ليتر نيازهاي يك خانواده ايراني را مرتفع مي كند. ۳۰۱ سطح آلايندگي استاندارد يورو ۵  را پاس كرده و دوستدار محيط زيست به حساب مي آيد.

سيستم ترمز ABS، سيستم ايمني ESP، ايربگ جلو، چراغ هاي مه شكن جلو و عقب، چراغ هاي دي لايت به هنگام رانندگي، تهويه مطبوع دستي و رينگ آلومينيومي ۱۵ اينچ از جمله مشخصات اصلي خودرو است.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریسورنا ستاریپژو 301ایران خودرو
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.