دلیل رشد شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا در شرایط بحران اقتصادی
راهکاری برای عبور از بحران اقتصادی ۸

دلیل رشد شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا در شرایط بحران اقتصادی

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۲:۵۰ | ۵ دقیقه

وجه اشتراک شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا یا به طور کل شرکت‌های موفق استارت‌آپی بهره‌گیری از دانش و انگیزه نیرو‌های جوان در کنار مشاوران و مربیانی با تجربه و قدرتمند است.

نوپانا: از هر ۱۰ شرکت استارت‌آپی ۹ شرکت در مسیر رشد خود دچار مشکل شده و از چرخه بازار حذف می‌شوند. این آمار بسیار نا‌امید کننده‌ای برای شروع یک کسب‌وکار جدید یا توسعه کسب‌وکار موجود به شیوه‌های نوین است. اما از دل همین آمار شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا، اسنپ، تپسی، الوپیک و علی‌بابا قد علم می‌کنند و سهم بزرگی از بازار را به دست می‌آورند.

جالب است بدانید که از دید شرکت‌های استارت‌آپی و تحلیل‌گران بازار بیشتر کسب‌وکار‌های سنتی، شرکت‌هایی با بازدهی پایین محسوب شده و آنها را جزو بازیگران شکست خورده بازار دسته بندی می‌کنند.

 بهره گیری از گروه مشاوران با تجربه

هنگامی که به بررسی شرکت‌های بزرگ استارت‌آپی می‌پردازیم نکته‌ی قابل توجهی در ساختار تمامی آنها به چشم می‌خورد؛ همه این شرکت‌ها درحال بهره‌گیری از نیروی انسانی جوان در بالا‌ترین سطوح سازمانی خود هستند. بهره‌گیری از نیروی جوان در کنار مزیت‌های بسیار خود نقطه ضعف بزرگی دارد و آن هم عدم تجربه کافی نیروی جوان در زمینه‌های مختلف کسب‌وکار است.

شرکت‌هایی مانند دیجی‌کالا برای رفع این چالش از گروه مشاوران و مربیان با تجربه در زمیه‌های تخصصی از توسعه کسب‌وکار تا موارد فنی استفاده می‌کنند. این رویکرد استراتژیک به این شرکت‌ها کمک می‌کند تا در کنار کاهش هزینه‌های مربوط به بکارگیری نیروی انسانی خبره، سطح دانش و تجربه سازمان را به طور چشمگیری افزایش دهند.

مشاوران و مربیان با تجربه در کنار گروه‌های کاری منسجم، توانایی رویارویی با سخت‌ترین چالش‌ها را به این شرکت‌ها می‌دهند و طبیعی است که سبب شوند تا در بدترین شرایط اقتصادی نیز این شرکت‌ها دارای رشد مثبت باشند و سهم بازار رقبای خود را بدست آورند.

در پایان باید گفت، هیچ فرمول و یا راهکار مشخصی برای تضمین موفقیت یک کسب‌وکار وجود ندارد. ممکن است راهکاری که برای یک کسب‌وکار جهت دست‌یابی به موفقیت در زمینه‌های مختلف اثر‌بخش عمل کرده باشد روی کسب‌وکار شما اثر منفی بگذارد. به‌طور مثال ممکن است با تحلیل‌های مختلف دریافته باشید که بازاریابی محتوا برای کسب‌وکاری مانند دیجی‌کالا بسیار مفید و کارا عمل کرده است اما این روش برای کسب‌وکار شما روش مناسبی جهت دست‌یابی به موفقیت نباشد و تنها بودجه خود را در این مسیر هدر دهید. 

بنابراین سعی کنید برای رشد کسب‌وکار خود از تقلید کورکورانه از کسب‌وکار‌های موفق خودداری کنید و قبل از هر اقدام استراتژیک یا حتی برنامه‌ریزی، با یک مشاوره خبره کسب‌وکار در این زمینه مشورت کنید. 

همچنین بخوانید:

راهکار‌های مواجه کسب‌وکار با بحران‌های اقتصادی

مقابله با تحریم‌ها در کسب‌وکار

رویداد بیزینس کوچینگ ایران

برچسب‌ها: کوچینگمدیریتمربی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.