در اولین موبایل سامیت ایران چه گذشت؟
همه آنچه باید در خصوص صنعت موبایل و اپلیکشن‌ها بدانید ۸

در اولین موبایل سامیت ایران چه گذشت؟

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۲۰:۱۵ | ۲۳ دقیقه

اولین دوره رویداد موبایل ایران (IRAN MOBILE SUMMIT) در تاریخ ۳۰ و ۳۱ خرداد در سالن همایش‌های کتابخانه ملی ایران و با حضور مدیران استارتاپ‌ها، شرکت‌های فعال در حوزه تبلیغات، بازی‌سازان و برنامه‌نویسان موبایل و جمعی از علاقه‌‌مندان به حوزه موبایل برگزار شد.

نوپانا: در این رویداد، افراد باتجربه در محور‌های نوآوری و رشد، تبلیغات موبایلی، ترافیک و جذب کاربر، اپلیکیشن‎های پرداخت، بازی‎های موبایل و درآمدزایی صحبت کردند.

رویداد ایران موبایل سامیت ایران شامل پنل‌ها و سخنرانی های متنوعی در حوزه گیم و اپلیکیشن‌های موبایلی بود که در ادامه گزارشی از آن‌ها را می‌خوانید:

روز نخست رویداد موبایل سامیت ایران

میلاد نوری، بنیان‌گذار پونز در افتتاحیه اولین رویداد ایران موبایل سامیت با اشاره به ۴۹ میلیون کاربر گوشی‌های اندروید در ایران گفت: «هدف ما از برگزاری رویداد موبایل سامیت این است که تمام صنایع مرتبط به حوزه تلفن‌همراه نظیر تبلیغات، بازی‌سازی، برنامه‌نویسی و ... را در کنار هم جمع کنیم تا بتوانیم به رشد و گسترش این صنعت کمک کنیم.»

نوری ادامه داد: «هر سال ۴ میلیون نفر به کاربران اندروید اضافه می‌شود که چشم‌انداز رشد مناسبی را در پیش روی این صنعت قرار می‌دهد.»

آیا گیم در ایران صنعت است یا خیر؟

نخستین پنل رویداد موبایل سامیت به موضوع «آیا گیم در ایران صنعت است یا خیر؟» با حضور امین امیرشریفی مدیرعامل کافه بازار، حسین مزروعی مدیرعامل آواگیمز، امیرحسین ناطقی مدیرعامل کوییز آو کینگز، شهریار ازهاریان‌فر هم‌بنیانگذار نردبان اندیشه فردا و احسان کمالی کارشناس توسعه ناشرین تپسل برگزار شد.

در این پنل به موضوعاتی همچون ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بالقوه بازی‌سازی در ایران، سرعت رشد کاربران ایرانی در بازار بازی‌های بومی و نداشتن تمرکز و عدم وجود یک سرمایه‌گذار تخصصی در حوزه گیم از جمله مواردی بود که در این پنل به آنها اشاره شد.

مهم‌ترین بخش این پنل اعلام خبر سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری توسط کافه بازار بر روی آوا گیمز بود.

سرمایه‌گذاری در حوزه اپلیکیشن موبایل ریسک و سودآوری

پنل سرمایه‌گذاری در حوزه اپلیکیشن موبایل ریسک و سودآوری با حضور مهدی مظاهری مدیر سرمایه‌گذاری سرو ونچر، رادمان ربیعی مدیر واحد بین‌الملل کارگزاری فیروه آسیا، آرش رکنی فرد مدیرعامل مدیریت ارزش آفرین پایامان و ایمان عقیلیان سرمایه‌گذار در اسمارت‌اپ ونچر برگزار شد.

مظاهری در این پنل گفت: «ما در سرو به دنبال بازدهی سالیانه ۶۰ الی ۷۰ درصدی هستیم؛ به این معنی که در بازه پنج الی هفت سال ۱۵ تا ۲۰ برابر سرمایه را بتوان بازگرداند. همچنین ما به دنبال یک کسب‌وکار هستیم که در طول زمان بتواند رشد کند و سهام ارزشمندی را به دست بیاورد.»

در ادامه پنل به مواردی همچون ریسک بالای شکست در بازی‌های موبایلی اشاره شد که این امر موجب تمایل کمتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این مورد می‌شود. همچنین برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که سرمایه‌گذاری بر روی حوزه گیم کار تخصصی است.

پیام رسان داخلی، ضرر یا ضرروت،

این پنل با حضور مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام‌رسان گپ، مرتضی رحیمی مدیرعامل سروش، میثم عسگری مدیرعامل آی‌گپ و محمدرضا ازلی هم‌بنیانگذار تکراسا برگزار شد.

موضوع مهمی که در این پنل به آن اشاره شد ضریب امنیت بالای این پیام‌رسان‌ها بود به طوری که مدیران هر سه پیام‌رسان به آن تاکیید داشتند. نکته دیگر این پنل تکنولوژی استفاده شده در پیام‌رسان‌هاست که به گفته مدیران آن‌ها کاملا از ابتدا نوشته شده و از هیچ نرم‌افزار متن‌بازی در آن استفاده نشده است.

همچنین مدیرعامل پیام‌رسان گپ نیز اعلام که تاکنون از هیچ گونه سرمایه‌گذار استفاده نکرده‌اند و به تازگی قصد جذب سرمایه دارند.

مرتضی رحیمی مدیرعامل پیام‌رسان سروش در خصوص راه‌های درآمدزایی پیام‌رسن‌ها گفت: «راه‌های درآمدزایی از طریق پیام‌رسان اصلا پیچیده نیست و فرآیند واضح و شفافی دارد.» او همچنین از ارائه نسخه سروش پلاس خبر داد و افزود: «سروش پلاس به لحاظ تکنولوژی کاملا متفاوت از پیام‌رسان سروش است.»

میثم عسگری مدیرعامل آی‌گپ نیز گفت: «ما به دنبال یک شبکه اجتماعی تا بتواند تمام خدمات مورد نیاز را ارايه کند و قصد داریم به سمت VODها حرکت کنیم.

در این پنل از پیام‌رسان‌های وی‌چت و لاین به‌عنوان دو نمونه موفق نام برده شد که به درآمدزایی رسیده‌اند.

سوپراپ‌ها در ایران به کدام سمت می‌روند؟

سوپراپ شدن موضوعی است که به‌تازگی مورد توجه کسب‌وکارهای استارتاپی و اپلیکیشن محور را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل پنلی با عنوان «سوپراپ‌ها در ایران به کدام سمت می‌روند؟» با حضور آرش برهمند سردبیر ماهنامه پیوست، ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ، مهدی نائبی مدیرعامل الوپیک و محمد رشیدی مدیرعامل روبیکا برگزار شد.

ژوبین علاقبند گفت: «سوپراپ مفهومی است که پیدایش آن از کشور چین بوده و رشد و گسترش آن بیشتر در آسیا بوده است. همچنین سوپراپ‌های خارجی بسیار پیام‌رسان محورند.»

علاقبند ادامه داد: «رشد و گسترش سوپراپ‌ها در ایران با توجه به بازار ما صورت می‌گیرد.»

مهدی نایبی مدیر عامل الوپیک نیز  با اشاره به ظرفیت بسیار بالای بازار ایران برای رشد و گسترش گفت: «مانعی که پیش روی استارتاپ‌ها وجود دارد تامین سرمایه و نبود یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای برای استارتاپ‌هاست.»

همچنین نایبی معتقد است سوپراپ‌ها بازار آفلاین را به بازار انلاین تبدیل کرده‌اند.

محمد رشیدی مدیرعامل روبیکا در اشاره به تعداد نصب اپلیکیشن روبیکا گفت: «ما ۳۱ میلیون نصب فعال داریم که از این تعداد ۲۶ میلیون نفر اکتیو یوزرهای ما هستند. روبیکا کاملا پلتفرم است و قرار است فقط ارائه دهنده خدمات باشد. همچنین در روبیکا کیفیت بسیار مهم‌تر از بند است.»

مسیریاب ملی، نقشه ایرانی

آخرین پنل روز اول رویداد موبایل سامیت به موضوع «مسیریاب ملی، نقشه ایرانی» اختصاص داشت. در این پنل که با حضور میلاد نوری مدیرعامل پونز، محمدرضا فیروزآبادی مدیرعامل نقشه آنلاین نما، میلاد چراغعلی خانی مدیرعامل مسیریاب دال و جواد عامل مدیرعامل نشان برگزار شد به خروج اطلاعات کاربران از سیسنم به‌واسطه عدم استفاده از مسیریاب‌های بومی تاکید شد.

سخنرانی‌های روز نخست رویداد موبایل سامیت

سخنرانی سعید صادقی، قائم‌مقام مدیرعامل تپسل به موضوع تکنولوژی تبلیغات اختصاص داشت. صادقی در ابتدا گفت: «تبلیغات به معنی نمایش محصولات یک برند یا کالا به مخاطبان هست که در نهایت منجر به فروش اون محصول یا کالا شود.»

او افزود: «در دنیای امروز بازی‌ها و به صورت خاص اپلیکیشن‌هایی که ژانر بازی دارند در حوزه موبایل خیلی پر مخاطب هستند و تایم زیادی را از کابران می‌گیرند که می‌تواند زمان مناسبی باشد تا پیام را به مخاطب برساند.»

صادقی ادامه داد: «روزانه در ایران بیش از بیست میلیارد مزایده تبلیغ و بیش از ۴ میلیارد تبلیغ در فضای آنلاین اتفاق میافتد و ما شاهد حجم بزرگی از تراکنش مالی در این بازار هستیم.»

روزبه منیری مدیر ارشد کسب‌وکار ژوبین در ابتدای سخنرانی خود گفت: «نزدیک ۷۷ درصد مردم در دنیا از اسمارت‌فون‌هایی که سیستم عامل اندروید دارد استفاده می‌کنند.»

او گفت: «ما در چارخونه زیرساختی را برای افراد فراهم آورده‌ایم تا بتوانند از طریق اشتراک محتوا کسب درآمد کنند. ناشرین محتوا می‌توانند محتوای خود را بارگذاری کنند و از سیستم‌های تبلیغاتی درون برنامه‌ای و تبلیغات درون خود چارخونه استفاده کنند.»

منیری ادامه داد: «ما در چارخونه ۱۸۵ هزار عنوان محتوایی داریم که هم‌افزایی موجب رشد و دیده شدن آن‌ها می‌شود.»

در بخش دیگر محمدرضا فرحی، بنیانگذار آکادمی چرخ ارائه‌ای در مورد سوپراپ‌ها و اپ‌ها داشت که در آن به اعداد و ارقام گردش بازار در این صنعت اشاره داشت. همچنین فرحی بر پاسخگویی به نیاز کاربر و ارائه دادن ارزش پیشنهادی جذاب برای مخاطب تاکید داشت.

روز دوم و پایانی رویداد

در روز دوم رویداد موبایل سامیت پنل‌هایی با موضوع انواع تبلیغات ویدئویی، اینفلوئنسر مارکتینگ، تقلب در تبلیغات و مشکلات نصب در اپلیکیشن‌های ایرانی برگزار شد که شرح آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

پلتفرم‌های ویدئویی (VOD)

پنل «پلتفرم‌های ویدئویی» با حضور مهدی شاملو مدیرعامل آنتن، احسان خرم مدیرعامل تلوبیون، محمد جواد یزدانی‌فر مدیر محصول تلویزیون اینترنتی لنز و امیر مستکین سردبیر دیجیاتو برگزار شد.

مهدی شاملو در این پنل گفت: «حجم تولیدات تصویری در صداوسیما نسبت به تمام تولیدکنندگان محتوا بیشتر است. ما توان این را داریم که برنامه‌ای مثل نود بسازیم ولی آیا بازدهی خواهد داشت و یا توان پخش این برنامه را داریم؟ یک پلتفرم به این فکر می‌کند که مزایای برنامه‌اش چه باشد و آیا آن بازخورد مانند صدا و سیما و آن درآمد را دارد؟»

احسان خرم با اشاره رتبه ششم تلوبیون در بین سایت‌های ایرانی گفت: «با اینکه سایت ششم ایران هستیم و ۸.۵ میلیون کاربر ثبت شده داریم ولی در قیاس با جمعیت ایران و بینندگان صداوسیما هنوز برای تحقق موضوعی همچون ساختن برنامه‌ای پرطرفدار و پردرآمد مثل نود، زمان زیادی باقی مانده است. من فکر می‌کنم اگر یک برنامه جدید در تلوبیون یا دیگر VODها شروع شود و از نو گل کند موفقیت بیشتری خواهد داشت.»

محمدجواد یزدانی‌فر مدیر محصول تلویزیون لنز نیز باور دارد که بازار VODها هنوز آنقدر بزرگ نشده و کاربران فعال آن به یک میلیون هم نمی‌رسند.

تبلیغات

علی جعفری مدیر ارشد عملیاتی ادرو، احمد علی فرهودی مدیرعامل صباسل، سبحان فروغی مدیرعامل تپسل و مانی قاسمی مدیرعامل دیجیاتو افراد حاضر در پنل «تبلیغات» بودند.

در این پنل به پیچیدگی نتایج به دست آمده بر روی رسانه های‌دیجیتال نسبت به آنچه پیش‌بینی شده و انتظار می‌رود اشاره شد. همچنین گفته شد روش‌های نوین به کمک زنده ماندن صنعت تبلیغات آمده‌اند.

از طرفی بنا به اعتقاد افراد حاضر در پنل قیمت‌گذاری در بازارهای ایران از بازارهای جهانی بسیار پایین‌تر است.

در پایان نیز سبحان فروغی مدیرعامل تپسل در مورد احتمال فیلترینگ اینستاگرام گفت: «وی‌پی‌ان به سیستم عامل موبایل‌های ایرانیان تبدیل شده است.»

سخنرانی‌های روز دوم رویداد موبایل سامیت

در روز دوم این رویداد، آشنایی با گیمیفیکیشن موضوع سخنرانی علیرضا رنجبر شورابی بود.

او ابتدا به معرفی گیمیفیکیشن در ساختار بدن انسان و تغییر ذائقه که از کانسپت سیستم پاداشی و ریوارد که زیرمجموعه طراحی متقاعد کننده است، پرداخت و همچنین تست بارتر را برای تشخیص پلیرتایپ معرفی کرد.

رنجبر شورابی به قدرت گیم و تاثیر آن در زندگی انسان اشاره کرد وگفت: «جنس مسابقه ایجاد کردن انرژی مضاعف برای درگیر شدن درکارها به انسان‌ها می‌دهد.»

او در تعریف گیمیفیکیشن گفت: «هنوز تعریف قطعی و کامل و چیزی که مورد توافق همگان باشد وجود ندارد و هرکس در هر شاخه ای که گیمیفیکیشن را پیش برده تعریف اختصاصی خودش را داده است اما این کانسپت گیمیفیکیشن را بیزینس ها به خوبی میدانند و چه به صورت داخلی و چه در محصولاتشان از گیمیفیکیشن استفاده میکنند، به طور مثال از ۱۶۰ عدد بانک در ایالت متحده آمریکا ۱۲۰ عدد از آن‌ها برای افزایش بهره‌وری کارکنان و همچنین برای بیشتر شدن سود مشتریان‌شان گیمیفیکشن را استفاده کرده‌اند.

رنجبر شورابی در تفاوت بین بازی و گیمیفیکیشن گفت: «بازی‌ها چالش‌هایی که در دنیای واقعی وجود ندارد و مجازی هستند را برای ما به وجود میاورند و جلوی راه ما می‌گذرند تا ما لذت ببریم و خوشحال باشیم و چلنج داشته باشیم، اما گیمیفیکیشن این کار را نمی‌کند؛ بلکه تلاش می‌کند از قابلیت‌های اینگیجمنتی که در بازی‌ها است استفاده کند.

هک رشد اپلیکیشن‌های ایرانی نیز موضوع سخنرانی امیرحسین ثقه‌الاسلامی موسس مجموعه رشدینو در روز دوم رویداد بود.

در ابتدا ثقه‌الاسلامی به تعریف هک رشد پرداخت. به گفته او هک رشد نوعی تکنیک‌ بازاریابی نتیجه‌گرا برای گسترش تکنولوژی شرکت‌های نوپا دربازه زمانی بهینه است که با استفاده از تفکر تحلیل داده و سنجه‌های اجتماعی و نیز استفاده از کانال‌های متعدد بازاریابی منجر به بهبود فروش محصولات و ارائه بهتر آن به بازار می‌شود. شناخت وضعیت موجود با تکنیک‌های هک رشد به صاحبان کسب‌وکار این قابلیت را می‌دهد که تصمیم ورود به بازار را بر اساس داده‌ها و اطلاعات قابل‌اعتماد بگیرند.»

او در این سخنرانی به راهکارهای اپ مارکتینگ، گرفتن نصب برای اپ، افزایش درآمد از طریق اپ، درگیر کردن کاربران در اپ پرداخت و در ابزارهای هک رشد و آمالیزگر را نیز معرفی کرد.

الهه محمودی، مدیر محتوا تگرو و مهدی خانی مدیر بازاریابی تگرو در سخنرانی مشترک خود به موضوع اینستاگرام مارکتینگ و چگونه اینفلوئنسر شویم پرداختند. آن‌ها از تجربیات خود در حوزه تبلیغات، دیجیتال مارکتینگ و برندینگ در اینستاگرام صحبت کردند و ابزارهای کاربردی اینستاگرام مارکتینگ را معرفی کردند. در آخر نیز به بررسی نمونه‌های ایرانی و موفق اینفلوئنسر مارکتینگ و مزایا و معایب اینفلوئنسر شدن پرداختند.

به گفته مهدی خانی در سال ۲۰۱۸ مقاله ای منتشر شد و متخصصین بازاریابی در حوزه دیجیتال مبحثی را مطرح کردند که افراد سرشناس دیگر روی رفتار مصرف کننده و خریدار نمی‌توانند اثرگذار باشند و نمی‌توانند مخاطب را ترغیب کنند تا کالا یا سرویس نهایی خریداری شود و جای این افراد را یک سری آدم های دیگر گرفتند که در این تعریف اسمشان اینفلوئنسر شده است.

خانی گفت: «امروزه تقاضا برای میکرو اینفلوئنسر شدن افزایش پیدا کرده و افرادی که در حوزه خودشان تخصص دارند و می‌توانند به بهترین نحو ارائه دهند تمایل‌شان برای اینفلوئنسر شدن افزایش یافته است. ماکرو اینفلوئنسر اینفلوئنسرهایی هستند که بالای ۱۰۰هزار فالوئر در این تعریف دارند و میکرو اینفلوئنسرها زیر این عدد قرار می‌گیرند.»

همچنین در روز پایانی اولین رویداد موبایل سامیت ایران کاوه یزدی‌فر به موضوع نوروتک، مغز انسان و فناوری‌های موبایل و وحید رجبلو در خصوص دسترس‌پذیری وب‌سایت و اپلیکیشن‌ها برای همه افراد سخنرانی داشتند.

*این گزارش به کمک خانم‌ها مریم بهاری و مهتاب نصراله‌پور، هم‌بنیانگذاران استارتاپ لنسرفای تهیه شده است.

برچسب‌ها: Iran Mobile Summitاپلیکیشنسوپر اپلیکیشنبازی موبایلیموبایل سامیترویداد موبایل ایرانسوپر اپگیم
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.