تسهیل روند سرمایه‌گذاری در رویداد کافه سرمایه
برگزاری چهارمین رویداد در خلال نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ ۸

تسهیل روند سرمایه‌گذاری در رویداد کافه سرمایه

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۱۲:۰۰ | ۱۰ دقیقه

جلب نظر سرمایه‌گذار و جذب سرمایه همواره یکی از بزرگترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای نوپا به شمار می‌آید. از سوی دیگر سرمایه‌گذاران نیز به راحتی نمی‌توانند به استارتاپ‌ها اعتماد کرده و بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

نوپانا: کارن‌کراد در سال ۹۴ برآن شد تا سامانه ای را تحت عنوان «سامانه تامین مالی جمعی کارن‌کراد» جهت تسهیل فرآیند جذب سرمایه برای کسب و کارهای نوپا ایجاد کند. فعالیت کارن‌کراد در ابتدا با عنوان اولین سامانه تامین مالی جمعی مبتنی بر مدل مشارکت در کشور، در راستای فرهنگ‌سازی کرادفاندینگ و ایجاد فرصت سرمایه‌گذاری برای سرمايه‌گذار‌های خرد بر روی كسب و كارهای نوپا، دانش‌بنيان، خلاق و فناور پس از اخذ مجوزهای لازم آغاز گردید. این سامانه در سال ۹۷ به عنوان اولین کارگزار رسمی تامین مالی و سرمایه‌گذاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی گردید.

به صورت کلی مهم‌ترین هدف کارن‌کراد حمایت از کسب و کارهای نوپا در تمامی حوزه­ها و از تمامی نقاط ایران می‌باشد که از دیگر خدمات این سامانه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: برگزاری رویدادهای مختلف در حوزه سرمایه‌گذاری، كارگاه‌های آموزشی حضوری و آنلاین، مشاوره‌های تخصصی حقوقی، مالی و ارتباط استارتاپ‌ها با منتورها و مشاوران متخصص در سراسر كشور.

یکی از مهم­ترین رویدادهای سرمایه‌گذاری کارن‌کراد برای استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران، رویداد کافه سرمایه می­باشد. رویداد کافه سرمایه گردهمایی تخصصی شرکت‌ها، سرمایه‌گذاران حقیقی، حقوقی و گروهی از استارتاپ‌های برتر است که با هدف تسهیل امر جذب سرمایه و ایجاد زمینه رشد برای استارتاپ‌هایی که نیاز به جذب سرمایه دارند برگزار می‌شود. نحوه برگزاری این رویداد به این صورت است که نماینده هر شرکت یا سرمایه‌گذار در میز اختصاصی خود مستقر می‌شوند، و تمامی استارتاپ‌ها در مدت زمانی کوتاه به صورت خصوصی خود را به آنها معرفی می‌کنند. در نهایت نماینده هر شرکت یا سرمایه‌گذار می‌تواند به استارتاپ مورد علاقه خود پیشنهاد همکاری ارائه دهد.

کافه سرمایه اولین بار در فروردین ماه ۹۷ با همکاری فرابورس ایران همزمان با نمایشگاه بورس، بانک و بیمه در فین‌استارز ۲۰۱۸ برگزار شد. دومین برنامه جذب سرمایه کارن­کراد در هفتمین نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس، با همکاری پارک فناوری پردیس در تیر ماه ۹۷ برگزار شد. و سومین دوره از رویدادهای کافه سرمایه هم­زمان با نوزدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار با همکاری همه جانبه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در دی ماه ۹۷ برگزار شد. در طول سه دوره برنامه جذب سرمایه که در سال ۹۷ برگزار شد، بالای ۲۰۰ استارتاپ و حدود ۳۰۰ سرمایه‌گذار در این رویدادها حضور داشتند که از میان استارتاپ‌های حاضر در جلسات حدود ۸۰ استارتاپ مورد تایید قرار گرفتند. مجموع جلسات تنظیم شده در سه دوره کافه سرمایه حدود ۴۵۰ جلسه بود که از این میان این جلسات ۲۷۲ جلسه با موفقیت به دور بعدی مذاکرات راه یافتند.

چهارمین دوره از رویداد کافه سرمایه هم‌زمان با هشتمین نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس از ۱۹ تا ۲۲ خرداد ماه ۹۸ با همکاری پارک فناوری پردیس توسط سامانه تامین مالی و سرمایه‌گذاری کارن‌کراد برگزار شد. نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری اینوتکس بستری برای عرضه نوآوری و فناوری در کشور است. برخلاف نمایشگاه‌های مشابهی که صرفا عرضه و تبادل کالا را هدف‌گذاری کرده‌اند، هدف این نمایشگاه تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری روی طرح‌ها و استارتاپ هاست.

استارتاپ‌ها حدود سه ماه پیش از برگزاری نمایشگاه فرصت ثبت‌نام در کافه سرمایه را داشتند. در این برنامه بیش از ۱۳۰ استارتاپ در حوزه‌های IT، BI، AI، سلامت، IOT، آموزش، تولید محتوا، فین‌تک، صنعت، پزشکی، شهرسازی، گردشگری، کشاورزی، هنر، موسیقی، مد و پوشاک، مواد غذایی و خرده فروش در سامانه کارن‌کراد ثبت نمودند. پس از جلسات بررسی و ارزیابی استارتاپ‌ها توسط کارشناسان کارن‌کراد، ۴۶ استارتاپ مورد تایید قرار گرفتند. استارتاپ‌های مورد تایید فرصت مذاکره ۳۰ دقیقه‌ای با ٥٦ سرمایه‌گذار را در جلسات حضوری داشتند. در این برنامه ۴۰۰ جلسه تنظیم گردید که ٣٦٠ جلسه برگزار شد و این جلسات حدود ۱۸۰ ساعت به طول انجامید.

محدوده مذاکرات، گفتگو پیرامون مسائلی شامل طرح کسب و کار و طرح مالی، میزان مشارکت و حد‌نصاب سهام، نحوه مدیریت شرکت، نحوه تامین مالی و تمام موضوعات مرتبطی که توافق بر سر آنها می تواند کمک شایانی به شکل‌گیری همکاری و سرمایه‌گذاری بنماید را شامل می‌شد. با توجه به آمار به دست آمده از بازخورد سرمایه‌گذاران، ۶۵ درصد این جلسات (۲۳۳ جلسه) با موفقیت به دور بعدی مذاکرات راه یافتند که نیاز به پیگیری های مجدد داشته و توسط تیم کارن‌کراد بررسی خواهند شد. سرمایه‌گذاران شرکت‌کننده در این رویداد از مجموعه‌های متفاوتی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، هلدینگ‌ها، موسسه‌ها و شرکت‌های خصوصی، شتابدهنده‌ها، سرمایه‌گذاران فرشته و سرمایه‌گذاران سنتی بودند.

در طی برگزاری رویداد کافه سرمایه در روز سه شنبه ۲۱ خرداد ۹۸ «دکتر علیرضا دلیری» معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از کافه سرمایه کارن‌کراد بازدید نمودند و با حضور ایشان دو تفاهم­نامه همکاری فی مابین کارن‌کراد و «وزارت جهاد کشاورزی» و «شرکت سرمایه‌گذاری ماد» امضا شد.

مفتخریم اعلام کنیم یک قرارداد جذب سرمایه که پیش از برگزاری رویداد کافه سرمایه منعقد شده بود، در طول برگزاری این رویداد رونمایی شد. کارن‌کراد در استیج اینوتکس به عنوان یکی از داوران مسابقه اینوتکس پیچ حضور داشت. مسابقه اینوتکس پیچ رقابت سالانه بین تیم‌های استارتاپی است که در آن ایده‌های نوآورانه رقابت می‌کنند و یک برنده از بین آنها انتخاب می­‌شود.

یکی دیگر از بخش های جانبی رویداد کافه سرمایه، مسابقه مردمی استارتاپ‌های کارن‌کراد بود که ۱۲ تا ۲۱ خرداد ۹۸ برگزارشد. استارتاپ‌ها با اعلام حضور در مسابقه و ارسال اطلاعات خود که شامل (متن معرفی استارتاپ، عکس، ویدیو و ...) بود، در مسابقه شرکت نمودند. در این رقابت که ۱۴ استارتاپ شرکت نمودند، مجموع آرای مردمی آنها ۲۰۰۰ رای بود که در نهایت استارتاپ «داستانپ» با ۴۶۰ رای انتخاب شد و روز چهارشنبه ۲۲ خرداد همزمان با اختتامیه نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس به ایشان جایزه نقدی اهدا گردید.

برچسب‌ها: اینوتکس ۲۰۱۹سامانه تامین مالی جمعی کارن کراداستارتاپسرمایه‌گذاریجذب سرمایهکرادفاندینگرویداد کافه سرمایه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.