رشد ۷ میلیونی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران
گزارش جهان دیجیتال ۲۰۱۹: ۹.۷

رشد ۷ میلیونی کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ - ۱۳:۲۵ | ۱۱ دقیقه

گزارش مشترک پلتفرم مدیریت شبکه‌های اجتماعی «Hootsuite» و شرکت تبلیغاتی «We Are Social» موسوم به «جهان دیجیتال ۲۰۱۹» (Global Digital 2019) به تازگی منتشر شده است که لابه‌لای آن می‌توان آمارهای جدید و مهمی را درباره وضعیت دیجیتالی ایران نیز پیدا کرد.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، آمار این گزارش مربوط به ژانویه ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۹ (دی و بهمن سال ۱۳۹۷) است. این گزارش می‌گوید که ایران در این بازه زمانی ۱۶ میلیون کاربر جدید اینترنت و ۷ میلیون کاربر جدید شبکه‌های اجتماعی داشته است.

اینترنت

 
در این گزارش جمعیت ایران ۸۲.۳ میلیون نفر ذکر و گفته شده است که ۷۲.۹ میلیون کاربر از اینترنت در کشورمان استفاده می‌کنند. در واقع ۸۹ درصد از جمعیت ایران، کاربر اینترنت هستند. تعداد کاربرانی که دسترسی به اینترنت پهن‌باند موبایل دارند نیز به ۶۳.۶ میلیون کاربر رسیده است که ۷۷ درصد جمعیت کل ایران است.
 
 
رشد سرعت اینترنت موبایل به احتمال زیاد یکی از عوامل اصلی گسترش شبکه‌های اجتماعی مخصوصاً از طریق ابزارهای همراه است. این گزارش می‌گوید که میانگین سرعت اینترنت موبایل در ایران ۳۰.۵ مگابیت بر ثانیه است که نسبت به سال گذشته رشدی ۷۵ درصدی داشته. همچنین ۵۹ درصد از ارتباطات موبایل در ایران تحت پوشش 3G و 4G هستند. از سوی دیگر میانگین سرعت اینترنت پهن‌باند ثابت نیز ۱۲.۸ مگابیت بر ثانیه ثبت شده که در مقایسه با سال قبل، ۳۶ درصد افزایش داشته.

شبکه‌های اجتماعی

 
از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین آمارهای این گزارش مربوط به رشد استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. ۴۷ میلیون کاربر در ایران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این عدد حمایت از نفوذ ۵۷ درصدی این شبکه‌ها در میان مردم ایران دارد. از سوی دیگر ۴۱ میلیون کاربر صرفاً از طریق موبایل از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
 
 
اما در مجموع رشد دیجیتالی سالانه‌ی ایران نشان می‌دهند که ایران از ژانویه ۲۰۱۸ تا ژانویه ۲۰۱۸، تعداد ۱۶ میلیون کاربر اینترنت جدید داشته که این یک رشد ۲۹ درصدی بوده است. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی هم رشدی ۱۸ درصدی را ثبت کرده‌اند و در این بازه زمانی ۷ میلیون کاربر جدید به سراغ شبکه‌های اجتماعی رفته‌اند.

سایت‌ها و سرچ‌ها

 
لیست ۲۰ سایت پرمخاطب ایران در نمودار فوق قابل مشاهده است. هرچند گزارش مورد بحث این لیست را از آمار الکسا استخراج کرده که در مورد صحت آن همیشه در ایران گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود داشته است. بر اساس همین آمار گوگل در رتبه اول است، اما رتبه نخستین سایت ایرانی به آپارات می‌رسد و دیجی‌کالا در رتبه بعدی قرار گرفته است.
 
 
تصویر فوق نیز لیستی است از ۲۰ واژه یا عبارتی است که ایرانیان بیشتر در گوگل به دنبال آنها بوده‌اند. دانلود، فیلم و عکس جستجوشده‌ترین واژه‌های کاربران ایرانی بوده‌اند که نشانه‌ای است از علاقه بیش از حد به دانلود، حتی پس از بهبود نسبی سرعت اینترنت در چند سال گذشته.

فاکتورهای مالی

یکی از قسمت‌های مهم گزارش مشترک «Hootsuite» و «We Are Social» مربوط به فاکتورهای مالی است که می‌گوید ۹۴ درصد از مردم ایران در نهادهای مالی دارای حساب هستند. ۹.۱ درصد کارت اعتباری دارند و ۲۶ درصد از طریق یک حساب موبایلی امور مالی خود را پیش می‌برند.

 
اما نکته مهم اینجاست که به گفته گزارش، ۴۶ درصد از مردم ایران یا خرید آنلاین دارند و یا قبض‌های خود را به شکل آنلاین پرداخت می‌کنند. این درصد بالا، به احتمال زیاد مربوط به پرداخت قبوض به شکل آنلاین است چرا که کارشناسان مختلف می‌گویند که سهم خرده فروشی آنلاین در ایران از کل خرده فروشی، کمتر از ۲ درصد است.

این بخش از گزارش همچنین می‌گوید که ۵۲ درصد از مردان و ۴۱ درصد از زنان در ایران تراکنش‌های مالی آنلاین انجام می‌دهند.

آمارهای جهانی

اما آمارهای جهانی چه می‌گویند؟ این گزارش داده‌های مختلفی را در مورد جمعیت جهان، کاربران اینترنت در جهان و همچنین شبکه‌های اجتماعی یا پلتفرم‌های مورد علاقه کاربران بیان می‌کند.

 
از جمعیت ۷.۶۷ میلیارد نفری جهان، ۵.۱۱ میلیارد نفر به موبایل دسترسی دارند که یک ضریب نفوذ ۶۷ درصدی است. تعداد کاربران اینترنت اما به ۴.۳۸ میلیارد نفر می‌رسد که یک ضریب نفوذ ۵۷ درصدی را نشان می‌دهد. شبکه‌های اجتماعی نیز با ضریب نفوذی ۴۵ درصدی نسبت به جمعیت جهان، ۳.۴۸ میلیارد کاربر دارند. کاربرانی که از طریق موبایل از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند نیز ۳.۲۵ میلیارد نفر هستند.
 
 
این آمارها بیان‌گر این است که جمعیت جهان از ابتدای ۲۰۱۸ تا ابتدای ۲۰۱۹، رقمی معادل ۱.۱ درصد یعنی به اندازه ۸۴ میلیون نفر رشده کرده است. رشد کاربران موبایل ۲ درصد یعنی ۱۰۰ میلیون بوده است. اینترنت با رشدی ۹.۱ درصدی ۳۶۷ کاربر جدید پیدا کرده است و شبکه‌های اجتماعی نیز با رشد ۹ درصدی موفق به جذب ۲۸۸ میلیون کاربر جدید شده‌اند.
 
 
فیسبوک، یوتوب و واتس‌اپ به ترتیب ۳ شبکه اجتماعی هستند که کاربران در سطح جهانی بیشترین استقبال را از آنها دارند. فیسبوک با ۲ میلیارد و ۲۷۱ میلیون کاربر، یوتوب با یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون کاربر و در نهایت واتس‌اپ با یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه، سه جایگاه نخست را در اختیار گرفته‌اند.

در میان شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌هایی که در ایران شناخته‌شده‌تر هستند، ایسنتاگرام با یک میلیارد کاربر در رتبه ششم و توییتر با ۳۲۶ میلیون کاربر فعال ماهانه در رتبه‌ی دوازدهم است.

 
نقشه فوق نیز نشان می‌دهد که هر پیام‌رسان در کدام مرز جغرافیایی طرفداران بیشتری دارد. بیشتر نقاط جهان کاربر پیام‌رسان واتس‌اپ هستند اما ایران تلگرام را انتخاب کرده است و همین نقشه به صراحت نشان می‌دهد که ایران بزرگ‌ترین پایگاه تلگرام در جهان است.

نکته جالب‌تر اینکه وی‌چت با بیشتر از یک میلیارد کاربر، صرفا در چین سلطه دارد. اما در نهایت این بازی در سطح جهانی، رقابتی میان واتس‌اپ و پیام‌رسان فیسبوک است که هر دو متعلق به یک شرکت هستند.

برچسب‌ها: استارتاپاینترنتشبکه‌های اجتماعیHootsuiteGlobal Digital 2019
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.