ایران بعد از انقلاب پیشرفت قابل‌توجهی در علم و فناوری داشته است
پرویز کرمی: ۸.۵

ایران بعد از انقلاب پیشرفت قابل‌توجهی در علم و فناوری داشته است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۳/۱۸ - ۱۲:۰۸ | ۱۰ دقیقه

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پیشرفت‌های گسترده در حوزه علم و فناوری به لطف انقلاب اسلامی ایران رخ داده است.

نوپانا به نقل از آنا، پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تسلیت ارتحال امام و قیام خونین پانزده خرداد گفت: امام خمینی(ره) برای ما چند میراث به‌جا گذاشته که مهم‌ترین آن در دو بخش خارجی و داخلی برای ایران، انقلاب اسلامی و جهان اسلام بود، امام با شعار «نه شرقی نه غربی» بزرگ‌ترین دیپلماسی بین‌المللی و اسلامی خود را به جامعه جهانی عرضه کرد؛ امام خمینی(ره) با شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» پایه‌گذار بزرگ‌ترین و بهترین مردم‌سالاری دینی در جهان معاصر بود.

وی افزود: امام خمینی توانست با انقلاب اسلامی که انفجار نور بود، در جهان معاصر، انقلابی را پایه‌گذاری کند که به‌حق یک انقلاب مردمی و دینی بود؛ اکثر انقلاب‌های مرسوم معاصر به‌نوعی شبه‌کودتا بودند که با خشونت و خون‌ریزی زیاد به پیروزی رسیده‌اند، مانند  انقلاب کوبا، روسیه و فرانسه که همگی جنبه شورشی، نظامی و خشنی داشتند؛ اما انقلاب اسلامی ایران به دلیل این‌که پایه دینی داشت همه آحاد جامعه و مردم پشتیبان آن بودند و از درون جامعه جوشید.

دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: انقلاب ما شورشی از جانب انقلابیون و مردم علیه جامعه نبود. از این منظر انقلاب اسلامی بی‌نظیر است. میراث انقلاب ما به ارمغان آوردن استقلال و آزادی برای مردم و جامعه است و تبدیل به نمادی برای سایر جنبش‌های آزادی‌بخش، مردم منطقه و جامعه اسلامی شد.

کرمی گفت: امام خمینی هیچ‌گاه از وجه کاریزماتیک و قدرتمند خود برای به کرسی نشاندن حرف‌های خودش استفاده نکرد. هر چند همه مردم ایران امام خمینی را از جان‌ودل قبول داشتند و هر حرفی را که ایشان می‌گفتند گوش می‌کردند. با این حال از روز اولی که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، امام خمینی بنیان مردم‌سالاری دینی را پایه‌گذاری کرد و حتی انتخاب نوع حکومت و طرد حکومت سلطنتی را به آرای مردم سپرد.

 رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: امام خمینی در نگارش قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تشکیل  نهادهای دولتی را با نظر و آرای مردم انجام داد. رهبر، رئیس‌جمهور، مجلس و شورای اسلامی شهر و روستا با آرای مردم جابه‌جا و تثبیت می‌شوند. این اقدامات همه ثمره تلاش‌های امام خمینی بود.

وی افزود: به گفته امام خامنه‌ای انقلاب اسلامی ایران بدون اسم خمینی بزرگ در هیچ کجای دنیا شناخته‌شده نیست. این دینی است که ما بر گردن امام خمینی داریم. نسل جوان باید از ایثار و از خودگذشتگی امام شجاع و فقیه اطلاع داشته‌ باشد. دیپلماسی‌ای که امام خمینی در منطقه و جهان انجام داد بی‌نظیر بود و تنها از یک سیاست‌مدار کارکشته برمی‌آمد.

کرمی بیان کرد: در حوزه علم و فناوری اگر پیشرفتی در ایران بلامنازع است به لطف انقلاب اسلامی است. دوست و دشمن متفق‌القول هستند که ایران بعد از انقلاب اسلامی در حوزه علم و فناوری پیشرفت‌های بزرگی داشته است. در بسیاری از حوزه‌های علمی مانند هوافضا، سلول‌های بنیادی، فناوری‌های نو، علوم شناختی، نانو و بایو جزء نفرات اول در منطقه هستیم.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری  گفت: در رشته‌های علمی نیز ایران اسلامی توانسته است در جهان جایگاه‌های زیر ۱۰ را کسب کند. جایگاه ایران در تولید علم در اکثر رشته‌ها تک‌رقمی است. ایران یک درصد از جمعیت دنیا را دارد اما ۱,۵ درصد از تولید علم جهان متعلق به ماست که این امر به برکت انقلاب اسلامی ایران محقق شده است.

وی افزود:‌ هر دستاوردی که تاکنون به دست آوردیم به برکت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است. در سال ۵۷ حدود ۲۷۰ هزار دانشجو داشتیم که ۱۲۰ هزار نفر از آنها در کشورهای خارجی تحصیل می‌کردند. از این تعداد ۵۰ هزار دانشجوی ایرانی در آمریکا درس می‌خوانند، درواقع بزرگ‌ترین کلونی دانشجوی خارجی در آمریکا متعلق به ایران بود.

کرمی بیان کرد: در حال حاضر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو داریم که تنها ۴۰۰ هزار نفر از آنها در کشورهای خارجی و ۱۰ هزار نفرشان در آمریکا درس می‌خوانند. این امر نشان می‌دهد که دانشگاه‌های داخلی به حدی پیشرفت کرده‌اند که  دانشجویان نیازی ندارند برای تحصیل به کشورهای خارجی بروند.

 وی اظهار کرد: این  پیشرفت‌ها در زمان تحریم‌ روی داده است. تقریباً بعد از انقلاب اسلامی ایران آمریکا و قدرت‌های غربی، ایران در بسیاری از حوزه‌ها به‌خصوص رشته‌های علم و فناوری تحریم کردند. اما در حال حاضر بیشترین ترس آنها از پیشرفت‌های حوزه علم و فناوری ایران است.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: بیشتر تحریم‌ها حوزه علمی و فناوری کشور را هدف قرار داده است. دانشگاه‌ها و ورود تجهیزات علمی و آزمایشگاهی را تحریم می‌کنند اما دانشمندان ما موفق شده‌اند هر چیزی را که تحریم شده و مردم به آن نیاز داشتند بسازند.

 وی افزود: بیش از ۹۷ درصد داروها را در داخل کشور تهیه می‌کنیم و امیدواریم تا سال آینده شرکت‌های دانش‌بنیان داروسازی  سه درصد باقی‌مانده را نیز تصاحب کنند. اکثر کالاهای تحریمی در دستور کار معاونت علمی است  و فراخوانی برای ساخت دستگاه‌ها و کالاهای موردنیاز صنایع در کشور داده‌ایم. اصلی‌ترین هدف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رفع نیاز مردم به لوازم و تجهیزات علمی است.

کرمی بیان کرد: اگر می‌بینید که در فضای سیاسی دشمنان ما شعار می‌دهند و تهدید می‌کنند اما عمل نمی‌کنند به دو دلیل است، یکی قدرت دفاعی و نظامی بلامنازع ایران و دیگری توان علمی و فناوری ما که به واسطه قدرت ساخت ایجاد شده است. امکان ساخت هر چیزی را که نیاز باشد در کشور داریم.  شاید از نظر تجاری‌سازی و صرفه و صلاح اقتصادی به نفع نباشد که چیزی ساخته شود اما امکان و توان ساخت آن را داریم.

برچسب‌ها: پرویز کرمیستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریانقلاب اسلامیپیشرفت تکنولوژیعلم و فناوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.