عرض اندام شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها
پس از تحریم‌ها؛ ۸

عرض اندام شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۱۱:۰۲ | ۱۰ دقیقه

فروش 60 تا 80 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش‌بنیان و عرض‌اندام آنها در عرصه اقتصادی کشور، نشان می‌دهد که با وجود تمام تنگناهای ناشی از تحریم، جوانان ایرانی در قالب استارتاپ‌ و فعالیت‌های دانش‌بنیان، «ما می‌توانیم» را به بهترین شکل متجلی کرده‌اند.

نوپانا به نقل از ایرنا، قاعدتاً تحریم یک کار ظالمانه است و فشارهای معیشتی و اقتصادی را بر کشور و پیکره اقتصادی کشور وارد می‌کند و کسی نیز منکر آن نیست، تحریم‌های ضد بشری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی و سایر اقلام اثر سوء و منفی بر زندگی و کسب‌وکار مردم و به‌تبع آن برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها دارد.

به گفته رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری؛ موضوع تحریم برای جامعه علمی فارغ از هرگونه شعار، حقیقتاً یک بهار علمی و فرصت‌سازی برای کشور است، اگر قدر لحظات را بدانیم.

تحریم‌های موجود باعث شده که برای مدتی این کسب‌وکارها به لحاظ مراودات مالی و نیز واردات بعضی از مواد اولیه دچار مشکلات شوند اما همین تحریمها برای کشور فرصت‌ساز بوده به‌طوری‌که اسماعیل قادری فر در خصوص اثرات تحریم بر فعالیت استارتاپ و شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: اکنون حدود 96 درصد دارو و مواد اولیه دارویی در کشور توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و فقط در این حوزه 4 درصد که شامل بعضی از داروهای سرطانی و زیست فناورانه و مواد اولیه دارویی است، به خارج وابسته هستیم.

وی بیان کرد: در سال‌های گذشته تحریم علیه ایران موجب رشد و کم شدن وابستگی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله داروهای استراتژیک شد و الآن در مورد برخی اقلام دارویی نه‌تنها نیاز داخل تأمین‌شده بلکه به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

قادری فر ادامه داد: در این دوره نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که متولی توسعه فناوری در کشور است برنامه دارد از این فرصت در زمینه توسعه دارو استفاده کند و در همین راستا برنامه ساخت انواع دارو و مواد اولیه دارو و واکسن چه در حوزه انسانی و چه در حوزه واکسن و داروی حیوانی را هدف‌گذاری کرده است.

وی یادآور شد: بنا به اعلام معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، قرارداد تولید 100 قلم داروی فناورانه و مواد اولیه دارویی در حوزه انسان و دام با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این زمینه بسته شده است و در همین زمینه برنامه‌ریزی گسترده‌ای توسط ستاد زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری انجام داده‌ایم و سرمایه‌گذاری بسیار خوبی انجام شده که حداکثر ظرف دو سال آینده یعنی سال 1400، در چهار درصد باقی‌مانده از وابستگی دارویی نیز خودکفا شویم و به خودکفایی دارویی برسیم.

قادری فر افزود: در برنامه‌ریزی صورت گرفته برای توسعه فناوری در کشور، شرکت‌های دانش‌بنیان، واحدهای فناور و استارتاپ‌ها و شتاب‌دهنده‌های تخصصی، جامعه هدف هستند که امروز در کشور وجود دارند، بنابراین در حوزه دارو می‌بینیم که تحریم، یک فرصت شکوفایی است.

وی بیان کرد: برای دستیابی به خودکفایی در تولید دارو، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی کل کشور حمایت‌های لازم را انجام داده‌اند، در زمینه تجهیزات پزشکی توانمندی‌های خوبی در شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که امروز می‌توانند با اتکا بر دانش بومی و فناوری‌های بومی، تجهیزات پزشکی را بسازند، نمونه آن‌ که ساخت انواع شتاب‌دهنده‌های پزشکی توسط یک شرکت دانش‌بنیان در اصفهان بود که در جشن ملی فناوری هسته‌ای در فروردین‌ماه امسال رونمایی شد، این شرکت دانش‌بنیان الآن به نمونه محصول رسیده و آخرین مراحل کار آزمایی بالینی را طی می‌کند تا محصول نهایی تولید شود، محصولی که صد در صد تحریم هستیم و از طرف دیگر موردنیاز مردم است.

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوری به دیگر دستاوردهای استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان اشاره کرد و افزود: در حوزه کشاورزی نیز که جزو اقلام موردنیاز مردم هست، در تولید انواع بذر از جمله بذرهای هیبریدی نیز فعالیت‌هایی انجام شده و برنامه‌ریزی خوبی برای استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه صورت گرفته است.

 عبور از سختی‌های تحریم با تولید حداکثری تولیدات داخلی 

قادری فر بیان کرد: تحریم یک فرصت به عنوان بهار علمی و جریان‌سازی در حوزه علم و فناوری است، فرصتی برای شکوفایی و رونق تولید محصولات فناورانه در کشور است، ما باید از سختی‌های تحریم استفاده کنیم که حداکثر محصولات را در داخل کشور تولید کنیم این یکی از موضوعات جدی است که قطعاً مورد عنایت شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و واحدهای فناور از یک طرف و از سوی دیگر معاونت علمی قرار دارد و سعی شده با بسترسازی لازم با اعطای تسهیلات و تسهیل گری برای توسعه بازار محصولات فرصت‌آفرینی بیشتری شود تا از فشار تحریم سربلند بیرون بیاییم.

وی ادامه داد: خودروسازی، ساخت قطعات خودرو و محصولات نانویی، ظرفیت‌هایی است که در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حال هدف‌گذاری و دسته‌بندی کالاها است تا بتواند با توجه و بسترسازی هر چه بیشتر برای شرکت‌های دانش‌بنیان این ظرفیت را هر چه بیشتر شکوفا کند تا از این مقطع سخت و تاریخی مثل همیشه بیرون بیاید.

قادری فر گفت: در روزهای تحریم این استارتاپ‌ها می‌توانند صد درصد عصای دست کشور باشند، بحث معنی‌دار شدن توسعه کسب‌وکار در اقتصاد کلان کشور یکی از رویدادهای جدی معاونت علمی ریاست جمهوری است و برآورد فروش 60 تا 80 هزار میلیارد تومانی، نشان‌دهنده این است که شرکت‌های دانش‌بنیان کم‌کم در عرصه اقتصادی کشور عرض‌اندام می‌کنند و طبیعتاً در شرایط تحریم نیز با وجود مشکلات هر چه بیشتر حضور خواهند داشت.

این مقام مسئول افزود: در بسته سیاستی برای توسعه بازار محصولات فناورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 140 نوع خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق در نظر گرفته شده این خدمات، مباحث مالی، مالیاتی، بیمه، گمرک، تسهیل گری و حضور بازار، انواع مناقصات، آموزش‌های لازم برای اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان به اقتصاد مقیاس و به سطح معناداری در حوزه اقتصادی کشور وارد شوند را در برمی‌گیرد.

به گفته قادری فر، این بسته حمایتی برای همه واحدهای فناور، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های خلاق قابل دسترسی است، اقدامی که دولت در جهت تسهیل گری برای توسعه کسب‌وکار شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده تا شاهد رونق تولید فناورانه در کشور باشیم.

برچسب‌ها: استارتاپکسب‌و‌کارتحریممرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی ریاست جمهوریمعاونت علمی ریاست جمهوریاسماعیل قادری فر
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.