کاهش سهم فعالیت گوشی آیفون در شبکه بعد از محدودسازی جدید اپل
وزیر ارتباطات خبر داد:‌ ۸

کاهش سهم فعالیت گوشی آیفون در شبکه بعد از محدودسازی جدید اپل

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۱۱:۳۵ | ۶ دقیقه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که از روز پنج‌شنبه با اتخاذ سیاست‌ جدید اپل که منجر به از دسترس خارج شدن برخی برنامه‌های ایرانی از روی گوشی‌های آیفون شد، میزان استفاده کاربران از این گوشی داخل شبکه اپراتوری کشور کاهش پیدا کرده است.

نوپانا به نقل از پیوست، محمدجواد آذری جهرمی که در دومین عصرانه پیوست به بهانه روز زن و با حضور زنان کارآفرین و فعال در حوزه کسب‌وکارهای نوپا صحبت می‌کرد در واکنش به خواسته جمعی از این زنان برای پیدا کردن راه‌حل در مورد محدودیت‌های جدید اپل برای کاربران ایرانی؛ تاکید کرد که این وزارتخانه از طریق مراجع حقوقی و بین‌المللی پیگیر حل این مشکل است.

جهرمی با اشاره به محدودیت‌های غیرمنصفانه اپل علیه ایران به بهانه تحریم گفت:‌ «شرکت اپل همیشه فراتر از تحریم‌ها و با توجه به برخی فشارهای ایرانیان در خارج از کشور تحریم‌های غیر منصفانه‌ای را برای کاربران در داخل ایران وضع کرده است؛ اما محدودیت اخیر این شرکت در مسدود سازی «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» سیاست جدید و جهانی این شرکت برای جلوگیری از نشت اطلاعات کاربران است. با این حال چون کسب‌وکارهای ایرانی برای دور زدن محدودیت‌های پیشین اپل از این گواهینامه استفاده می‌کردند با مشکلات بیشتری روبه رو شدند.»

او با اعلام اینکه از زمان رخ دادن این محدودیت میزان استفاده از گوشی‌های آیفون در شبکه اپراتوری کشور کاهش پیدا کرده افزود:‌ «گزارش‌هایی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت کرده‌ام که از روز پنجشنبه هفته گذشته (۹اسفند) و با از دسترس خارج شدن برنامه‌های ایرانی روی گوشی‌های آیفون، سهم فعالیت این مدل گوشی در شبکه اپراتوری کشور شروع به کاهش کرده است. این آمار را در روزهای آینده به صورت دقیق اعلام می‌کنیم؛ اما هم‌اکنون تعدادی زیادی از کاربران آیفون این گوشی را خاموش و گوشی جدیدی با سیستم‌عامل متفاوت را وارد شبکه کرده‌اند.»

او تاکید کرد که اعمال این گونه محدودیت‌ها علیه کاربران به بهانه تحریم به ضرر این شرکت تمام خواهد شد و بازارش را در ایران از دست خواهد داد، هرچند که این سهم بازار اندک هم باشد.

جهرمی در ادامه یکی از اثرات مثبت این محدودیت از سمت اپل را تاثیر فعالیت اکوسیستم استارت‌آپی کشور در ارائه سرویس‌های پرکاربرد به کاربران دانست و گفت:‌«از دسترس خارج شدن بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی باعث شد مشخص شود که این برنامه‌ها چه تاثیری در حل مشکلات مردم داشته‌اند و از سوی دیگر اعتراض کاربران ایرانی به این سیاست اپل به برخی که فضای مجازی را فقط اینستاگرام و تلگرام می‌دانند هم نشان داد که اکوسیستم استارت‌‌آپی ما تا چه حد رشد کرده و چه سرویس‌هایی پرکاربردی بر بستر همین فضای مجازی در بخش حمل‌ونقل، خرید، گردشگری، پرداخت و غیره شکل گرفته است.»

جهرمی اعلام کرد که این وزارتخانه از طریق مراجع حقوقی و بین‌المللی پیگیری محدودیت اپل خواهد بود و تمام تلاشش را برای کمک به حل مشکل کسب‌وکارهای نوپا در این زمینه به کار خواهد بست. به باور وزیر ارتباطات ممکن است این محدودیت جدید اپل تا یک ماه آینده تاثیر منفی بر کسب‌وکارهایی نوپا بگذارد؛ اما اینگونه محدودیت‌ها در بلند مدت نمی تواند فرایند حرکتی و رشد شرکت‌های استارت‌آپی ایرانی را متوقف کند.

آخرین روزهای هفته گذشته اپل بسیاری از اپلیکیشن‌هایی که از «گواهی توسعه‌دهنده سازمانی» این شرکت استفاده می‌کردند را از دسترس کاربران، خارج کرد. این سیاست جهانی اپل باعث از دسترس خارج شدن اپلکیشن‌های ایرانی هم شد. بسیاری از اپلیکیشن‌های ایرانی از سال گذشته و با اعمال محدودیت‌های جدید اپل علیه توسعه‌دهندگان ایرانی به دنبال تحریم آمریکا، امکان قرار گرفتن روی اپ استور اپل  را نداشتند. به همین دلیل هم توسعه‌دهندگان ایرانی برای منتشر کردن برنامه‌های خود روی محصولات اپل از گواهی توسعه‌دهنده سازمانی استفاده می‌کردند. هرچند حالا  و با گذشت سه روز از این اتفاق، برخی از شرکت‌های استارت‌آپی با ارائه نسخه جدید از اپلیکیشن‌هایشان به گوشی کاربران آیفون بازگشته‌اند.

برچسب‌ها: محمدجواد آذری جهرمیوزیر ارتباطات و فناوری اطلاعاتاپلحذف اپلیکیشن‌های ایرانیتحریماپ استوراستارت‌آپکسب‌وکارهای اینترنتیگوشی‌های اپلاپلیکیشن‌های ایرانیمحدودیت اپل
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.