استارت‌آپ‌ها زمینه‌ساز بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود
مهدی محمدی مطرح کرد: ۸

استارت‌آپ‌ها زمینه‌ساز بهینه‌سازی مصرف انرژی می‌شود

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۱۶:۳۶ | ۶ دقیقه

دبیر ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري گفت : استارتاپ‌هاي حوزه انرژي با ورود در پلات‌فرم‌هاي اقتصاد اشتراكي مي‌توانند زمینه اشتراك‌گذاري دارايي‌هاي انرژي خانگي و مصرف آن در راستاي بهينه‌سازي مصرف را فراهم کنند .

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ، مهدي محمدي دبیر ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در پنل تخصصي استارت‌آپ‌ها راهكار جديد براي مشكلات قديم با اشاره به مسائل موجود در زمينه مقررات حوزه انرژي كشور، گفت: به دليل آنكه بازار و خدمات حوزه انرژي كشور در تصدي دولت است به شدت تحت تاثير سرمايه‌گذاري و مقررات در بخش‌هاي آب و برق و نفت و گاز است. 

وي افزود: تا دولت به موضوع انرژي ورود پيدا نكند و شركت‌هاي بزرگ دولتي همچون توانير، ‌شركت گاز و نفت سازوكارهاي لازم براي ورود استارت‌آپ‌ها را فراهم نكنند امكان حضور استارتاپ‌ها در اين حوزه بسيار سخت خواهد بود.

دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري با تاكيد به لزوم حضور استارتاپ‌ها در حوزه‌هاي مختلف كشور، تصريح كرد:  قاعدتا شركت‌هاي دولتي بايد از خوابي كه در روزهاي پيشرفت استارتاپ‌ها رفته‌اند،‌ بيرون بيايند و از ظرفيت‌هاي گسترده استارتاپ‌ها در حوزه‌هاي مختلف بهره ببرند.

وي در تشريح زنجيره ارزش ناكارآمدي در كشور، ‌توضيح داد: در حوزه انرژي كشور به دليل وجود مشكلات تاريخي، يك زنجيره ارزش ناكارآمدي شكل گرفته است كه باعث شده تا شركت‌ها در كل حوزه زنجيره ارزش انرژي با بهره‌وري و كارايي پايين و نوآوري كم، خدمات خود را ارائه كنند، كه اين روند بيشتر به دليل حضور پر رنگ بخش دولتي به وجود آمده است.

محمدي خاطرنشان كرد: براي از بين بردن ناكارآمدي‌هاي موجود در حوزه انرژي، بايد سيستم‌هاي استارتاپي انرژي را در 4 لايه توليد، ‌توزيع، بهينه‌سازي مصرف و سيستم هاي مديريت انرژي فعال كرد و از ظرفيت آن بهره برد كه البته هركدام از اين لايه‌ها نيازمند سيستم‌هاي حمايتي است.

وي ادامه داد: فرصت‌هايي كه استارتاپ‌ها در 4 لايه ذكر شده مي‌توانند ايجاد كنند مبتني‌بر 3 حوزه تكنولوژي شامل فناوري‌هاي مرتبط با انرژي‌هاي نو و تجديدپذير، فناوري‌هاي نوظهور ديجيتال‌ همچون هوش مصنوعي، داده‌هاي كلان، اينترنت اشيا و بلاك‌چين و پلات‌فرم‌هاي اقتصاد اشتراكي هستند كه هر كدام به نوعي مي‌توانند به حوزه انرژي كمك کنند.

دبير ستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري تشريح كرد: فناوري‌هاي حوزه انرژي‌هاي نو و تجديدپذير كه همخوان با سياست‌هاي كاهش آلاينده‌ها و كاهش كربن در هوا هستند در حال تقويت و رشد در بازارهاي انرژي دنيا هستند كه از سال 2022 به بعد شاهد رشد فزاينده‌اي در اين حوزه خواهيم بود.

وي خاطرنشان كرد: فناوري‌هاي نوظهور اقتصاد ديجيتال همچون هوش مصنوعي، داده‌هاي كلان، اينترنت اشيا يا بلاك‌چين‌ها، بستر‌هاي مهمي در حوزه توليد، بهينه‌سازي مصرف و توزيع و سيستم‌هاي مديريت انرژي هستند كه مي‌توانند از طريق فعاليت‌هاي استارت‌آپي ظرفيت‌هاي گسترده اين بخش را فعال كنند.

محمدي در پايان با تاكيد بر لزوم حضور استارتاپ‌ها در حوزه انرژي كشور، گفت: استارتاپ‌هاي حوزه انرژي در پلات‌فرم‌هاي اقتصاد اشتراكي نيز مي‌توانند ورود پيدا كنند وزمينه اشتراك‌گذاري دارايي‌هاي انرژي خانگي و مصرف آن در راستاي بهينه‌سازي مصرف را فراهم آورند.

رويداد استارت‌آپ استريم به دنبال  معرفی استارتاپ های حوزه انرژی به سرمایه گذاران با هدف توسعه و گسترش اکوسیستم استارتاپی در این صنعت استراتژیک و معرفی استارتاپ های فناورانه به شبکه سرمایه گذاران و شرکت های بزرگ و مطرح فعال است. 

استارتاپ استريم همگام با پارادايم جديد كسب‌وكار در دنيا،‌ ضمن آشنايي با استارتاپ‌هاي فناورانه در اكوسيستم استارتاپي انرژي ايران، مبتني‌بر فناوري‌هاي نوآورد همچون اينترنت اشيا، زنجيره بلوكي‌، هوش مصنوعي و شكل گرفته‌اند و امكان دسترسي سريع‌تر و ارزان‌تر به نوآوري‌هاي فرا سازماني را براي ذينفعان فراهم مي کنند .

برچسب‌ها: استارت‌آپ معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریبهینه‌سازی انرژیستاد توسعه فناوري‌هاي حوزه اقتصاد ديجيتال و هوشمندسازي معاونت علمي و فناوري رياست جمهورياقتصاد ديجيتالهوشمندسازيمهدی محمدیمصرف انرژیانرژی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.