دیجی‌کالا نکست در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند
روح‌الله رحمانی مطرح کرد: ۸

دیجی‌کالا نکست در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۹:۰۵ | ۸ دقیقه

دست‌اندرکاران دیجی‌کالا معتقدند که این شرکت بیشتر از آنکه یک فروشگاه اینترنتی باشد، یک شرکت تکنولوژی است و باید در این راستا برای کشور قدم بردارد. اکنون پلتفرم دیجی‌کالا نکست قصد دارد گام بزرگی برای تحقق این ادعا باشد.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، روح‌الله رحمانی معاون نوآوری دیجی‌کالا خبر داد که پلتفرم دیجی کالا نکست به زودی فراخوان‌های عمومی برای استارت آپ‌ها خواهد داد و قصد دارد تا کسب‌وکارهای نوپایی که در اکوسیستم خوب ظاهر شده‌اند را به درجات عالی برساند. وی همچنین گفت که سرمایه‌گذاری‌های دیجی‌کالا نکست صرفا نقدی نخواهد بود، بلکه به گروه‌ها مشاوره می‌دهد و تجربیات را نیز منتقل می‌کند.

دیجی کالا نکست
 

رحمانی عنوان می‌کند که دیجی کالا نکست قرار است کاری کند که تکنولوژی تولید شود و یا حتی به مرحله صادرات برسد: «قصد داریم به مرحله‌ای برسیم که کشورهای دیگر با خود بگویند یک سیستم یا فناوری را از دیجی‌کالا و ایران دریافت کنیم. برخلاف تصور برخی از هموطنان و مسئولین، ما معتقدیم در ایران تمام شرایط برای رسیدن به چنین جایگاهی فراهم است.»

رحمانی که خودش قبلا در تیم موتور جستجوی بینگ مایکروسافت فعال بوده و بعدتر هم چند سالی را در آمازون کار کرده، باور دارد که کل دنیا در ابتدای راه تجارت الکترونیک است. او باور دارد که فرایند تکنولوژی، استارت آپ و مسائلی از این قبیل جای کار دارد و دیجی‌کالا نکست قصد دارد در استارت آپ‌ها سرمایه‌گذاری کند: «با برخی از کسب‌وکارها که صحبت کردیم متوجه شدیم که بعضی از آنها حتی از دیجی‌کالا بدشان می‌آید و ما را رقیب خودشان می‌دانند. اما ما با دید باز جلو می‌رویم و با سرمایه‌گذاری روی آنها قصد داریم که آنها را به موفقیت برسانیم. استارت آپ‌هایی که ما دنبالشان هستیم در مرحله‌ای هستند که بازار خود را دارند ولی ما تصور می‌کنیم که پتانسیل بیشتری در آن نهفته است، مثلاً کسب‌وکاری که دو هزار مشتری دارد ولی با کمک ما به صدهزار مشتری می‌رسد.»

دیجی کالا نکست
 

او بزرگترین چالش استارت آپ‌ها در کشور را سرمایه‌گذاری می‌داند و می‌گوید دیجی‌کالا قصد دارد با این سیستم بتواند بخشی از این چالش را حل کند. رحمانی دیجی‌کالا نکست را نوعی پساشتابدهنده می‌داند و باور دارد که این الگو در دنیا در شرکت‌هایی مثل سامسونگ و فیسبوک اجرا شده است.

جدا از حمایت از استارتاپ‌ها، دیجی کالا نکست قصد دارد وارد حوزه تکنولوژی هم بشود و بنا به ادعای رحمانی، آنها می‌خواهند در حوزه هوش مصنوعی در کشور برترین باشند: «مثل آمازون که الان زیرساخت هوش مصنوعی و بیگ دیتا برای تمامی شرکت‌های بزرگ آمریکایی شده است.»

معاون فناوری دیجی‌کالا از چالش پیش روی این شرکت گفت و سهم آن را از فروش آنلاین کالا در ایران ۹۱ درصد دانست ولی کل فرایند‌های خرید و فروش الکترونیکی در کشور را نسبت به بازار سنتی تنها ۲ درصد اعلام کرد: «در حقیقت از این دو درصد کل بازار خرید و فروش ایران، نود و یک درصدش مال ماست. اما دیجی‌کالا تصمیم گرفته تا آمازون باشد نه والمارت. یعنی یک شرکت تکنولوژی محض و این موضوع را وقتی با برادران محمدی در میان گذاشتم، کاملا واقف بودند که دیجی‌کالا یک فروشگاه نیست و رسالت‌های دیگری هم در زمینه فناوری دارد.»

نسل اول استارت آپ‌ها در ایران مشغول بومی کردن نمونه‌های موفق در دنیا بودند و در قدم دوم کسب‌وکارهایی تشکیل شدند که مشکلات خاص کشور و شهروندان ایرانی را در نظر گرفته بودند، مثل برنامه‌های حوزه کشاورزی و تره‌بار و... . این روحیه نسل دومی‌ها که جمله «ما می‌توانیم» در آن نهفته، باعث رشد نسل سوم شده که مربوط به استارت آپ‌های تکنولوژی می‌شود؛ مسیری که کشوری چون چین آن را پیش گرفته و الان در جایگاه بسیار عالی قرار دارد به طوری که امروزه به سیلیکون ولی نزدیک‌تر شده است.

دیجی کالا نکست
 

رحمانی باور دارد که تکنولوژی را باید ساخت و به عنوان سرویس و خدمات به دیگران اجاره داد. به گفته او شرکت‌هایی چون هواوی و علی‌بابا توانستند در این حوزه‌ها به موفقیت برسند و ایران هم باید چنین راهی را طی کند: «این حرف دل شکنی است که بگوییم در ایران آدم‌های این کار را نداریم، ما در مسابقات مختلف و ملاقات با افراد گوناگون به این نتیجه رسیدیم که نیروهای داخل کشور و زیرساخت حال حاضر کاملا می‌تواند ما را به این جایگاه برساند.»

برچسب‌ها: استارت‌آپروح‌الله رحمانیدیجی‌کالا نکستdigikala nextمعاون نوآوری دیجی‌کالا
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.