وقف، جلوه‌ای تازه از سرمایه‌گذاری در اقتصاد دانش بنیان
معاون علمی و فناوری رییس جمهور: ۲.۵

وقف، جلوه‌ای تازه از سرمایه‌گذاری در اقتصاد دانش بنیان

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ - ۱۴:۵۹ | ۶ دقیقه

وقف با حضور در عرصه علم و فناوری جلوه تازه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان را ارائه می‌دهد.

نوپانا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: مراسم اعطای نخستین دوره جایزه تحصیلی موقوفه امام صادق (ع) با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و رییس سازمان اوقاف و خیریه در محل حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، اعطای جایزه تحصیلی امام صادق(ع) از سوی سازمان اوقاف به مستعدان برتر را اقدامی فرهنگی عنوان کرد و گفت: توسعه علمی کشور نیازمند ورود بخش خصوصی و گسترش تعامل و نهاد‌ها و دستکاه‌های حکومتی و دولتی است.

ستاری بیان کرد: با اصلاح اندیشه‌های پایه در جامعه و توجه جدی به سرمایه‌های انسانی، وقف با حضور در عرصه توجه به علم و فناوری جلوه تازه‌ای از سرمایه‌گذاری در حوزه دانش بنیان را ارائه می‌دهد.

وی افزود‌: از ابتدای دولت اصلاح فرهنگ اقتصادی کشور یکی از اولویت‌های دولت و مهمترین اولویت معاونت علمی و فناوری رییس جمهوری بوده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری نیروی متخصص و متعهد را مهمترین پایه اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: همه کشورهای پیشرفته که امروزه به عنوان قطب‌های اقتصادی مطرح می‌شوند در حوزه علم و فناوری نیز پیشرو هستند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که اقتصاد امروزه جهان بر پایه مغز و دانش استوار است .

ستاری با اشاره به پیشینه غنی ایرانیان در علم، فناوری و تجارت تصریح کرد: ایران در طول تاریخ همواره مبدا علم و فناوری بوده و بزرگان بسیاری را به جهانیان معرفی کرده است اما در صد سال اخیر و با اتکای صرف به نفت و منابع طبیعی پایه‌های فکری اقتصاد ایران به اقتصاد نفتی گرایش پیدا کرد و همین موضوع مهمترین عامل عدم رونق اقتصادی کشور است .

رییس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم اصلاح ساختار فرهنگی کشور یادآور شد: خوشبختانه در سال‌های اخیر با اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ‌سازی و ترویج فرهنگ، دانشگاه‌ها به سمت کارآفرینی و استارتاپ مشتاق شده‌اند و همین موضوع سبب شده است شرکت‌های دانش‌بنیانی ایجاد شود که در بازه زمانی کوتاهی به ارزش چند هزار میلیارد دلاری برسند. این شرکت‌ها قطعا در آینده نزدیک به عنوان مهمترین اهرم‌های اقتصادی کشور جایگزین شرکت‌های نفتی خواهند شد.

ستاری اعتماد به نفس، خود‌باوری و خلاقیت را از نتایج گسترش اکوسیستم کارآفرینی دانست و اشاره کرد: گرچه فضای کسب‌و‌کار کشور مناسب نیست اما باید بدانیم رونق پایدار اقصادی جز با ورود خلاقیت، ابتکار و نوآوری به چرخه اقتصادی کشور حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به لزوم تزریق توان بخش خصوصی به عرصه دانش‌بنیان تصریح کرد: رکود در اقتصاد نفتی با رکود در اقتصاد دانش‌بنیان متفاوت است. در اقتصاد نفتی هرگاه عرصه برای دلال‌بازی تنگ شود اقتصاد به رکود می‌رسد حال آنکه پایه و اساس اقتصاد دانش بنیان، توان و قابلیت نیروی انسانی متخصص است بنابراین هرگز دچار رکود نمی‌شوند.

ستاری در ادامه با اعلام آمادگی برای همکاری با دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها برای تعریف پروژه مشترک، همکاری با سازمان اوقاف را نمونه خوب تعامل دانست و افزود: در آینده نزدیک جایزه تحصیلی امام صادق (ع) به یکی از افتخارات سازمان اوقاف تبدیل می‌شود و قطعا دستاوردهای ارزشمند این اقدام متوجه همه کشور خواهد شد. 

رییس بنیاد ملی نخبگان در پایان با تاکید بر اینکه اقتصاد منبع‌محور هرگز نمی‌تواند اقتصاد برتر دنیا باشد خاطر‌نشان کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله ایران با فروش نفت و گاز به اقتصاد پویا و پایدار نمی‌رسند همانگونه که کشورهای افریقایی با فروش طلا نتوانستند به جایگاه ارزشمندی در اقتصاد بین المللی برسند آینده اقتصاد جهان را شرکت‌هایی رقم می‌زنند که می‌توانند از مغز انسان متخصص و متعهد به ارزش افزوده چشمگیر برسند.

همچنین در این باره بخوانید: (فرهنگ‌سازی در زمینه استارت‌آپ‌ها، اولویت سال آتی)

برچسب‌ها: ایراندانش‌بنیاناقتصاد دانش‌بنیانسرمایه‌گذار
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.