۴۸محصول جدید دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی ارائه می‌شود
دکتر محمدحسن عصاره: ۸

۴۸محصول جدید دانش‌بنیان در حوزه گیاهان دارویی ارائه می‌شود

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ - ۱۳:۳۸ | ۱۲ دقیقه

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: در چهارمین دوره نمایشگاه گیاهان دارویی، دستاوردهای جدید شرکت های دانش بنیان در این حوزه به نمایش گذاشته می شوند.

نوپانا: دکتر محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی امروز در نشستی عنوان کرد: چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) از ۲۱ تا ۲۴ آبان ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شود.

وی با بیان اینکه همواره ایرانیان به گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور اهمیت می دهند، گفت: طب سنتی و گیاهان دارویی نقش مهمی در سلامت کشور ما دارند و صنایع وابسته نیز علاقه وافری به توسعه این علم و محصولات آن در کشور دارند.

عصاره با تأکید بر اینکه ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی توانسته به عنوان یک نهاد واسط و بین بخشی در این زمینه نقش آفرینی کند، گفت: در همین راستا برای چهارمین دوره نمایشگاه گیاهان دارویی را برپا می کنیم.

به گفته وی، در این نمایشگاه سعی می شود از ظرفیت های بومی و طبی استفاده کرده و آنها را به نمایش بگذارند.

عصاره تأکید کرد: در افتتاحیه نمایشگاه یک غرفه به فناوری های نو در زمینه گیاهان دارویی اختصاص دارد که قرار است از ۴۸ طرح فناورانه در این غرفه رونمایی شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۰ شرکت دانش بنیان در زمینه گیاهان دارویی محصول تولید می کنند، گفت: این تعداد از شرکت های دانش بنیان در چهارمین دوره نمایشگاه حضور می یابند و ۵ هزار و ۸۲ محصول خود را عرضه خواهند کرد.

وی با اشاره به تعداد شرکت های خصوصی فعال در زمینه گیاهان دارویی گفت: در حال حاضر ۵۵۱ شرکت خصوصی در این زمینه فعالیت می کنند که هنوز به مرحله دانش بنیانی نرسیده اند؛ تعداد شرکت های خصوصی در سال ۹۱، ۲۰۰ عدد بوده است.

به گفته عصاره، از بین فناوری هایی که تمایل به حضور در نمایشگاه داشتند ۱۵۰ مورد رد شده اند و مابقی در نمایشگاه حضور می یابند.

برگزاری جشنواره دانش آموزی

وی با بیان اینکه برای اولین بار جشنواره دانش آموزی در سال ۹۵ و همزمان با سومین دوره نمایشگاه گیاهان دارویی راه اندازی شد، گفت: امسال به طور گسترده تری قرار است جشنواره دانش آموزی با ۱۷۰ طرح فناورانه برگزار شود.

عصاره ادامه داد: ۸ تا ۱۰ طرح قرار است توسط اسپانسرها مورد حمایت قرار گیرد که این حمایت ها شامل بورسیه، پژوهانه، تقبل هزینه تحصیلات، تقبل هزینه دانشگاه و ... می شود.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی رویکردهای مثبتی نسبت به طب سنتی دارد، گفت: نظام سلامت جهان با بیماری هایی روبرو می شود که عامل آن ترکیبات شیمیایی هستند، بنابراین رویکردهای جدید مانند گیاهان دارویی و طب سنتی می تواند در این مسیر چاره ساز باشد که سازمان بهداشت جهانی هم به این قضیه توجه دارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: در حال حاضر ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی روی موضوع طب سنتی فعالیت می کنند و این نشان می دهد که ایران به صورت علمی با طب سنتی و گیاهان دارویی برخورد کرده است.

راه اندازی سلامتکده برای ارائه خدمات درمانی به مردم

وی افزود: در سراسر کشور نیز سلامتکده هایی ایجاد شده که به مردم خدمات ارائه می کنند.

عصاره خاطرنشان کرد: خدماتی که توسط سلامتکده ها ارائه می شود، شامل خدمات تخصصی، مغز و اعصاب، گوارش، تغذیه و ... است، در همین راستا بنا داریم چنین سلامتکده ای را در حاشیه نمایشگاه داشته باشیم تا خدمات سلامتی با استفاده از گیاهان دارویی را به مردم ارائه کند.

برگزاری نمایشگاه گیاهان زنده

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی ادامه داد: همچنین قرار است در حاشیه نمایشگاه، گیاهان زنده در قالب هربراتوم به نمایش گذاشته شوند.

ارائه آخرین آمار فروش و صادرات محصولات دانش بنیان حوزه گیاهان دارویی

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۵، شرکت های دانش بنیان در سومین دوره از نمایشگاه گیاهان دارویی هشت میلیارد تومان قرارداد منعقد کردند.

عصاره با اشاره به صادرات محصولات گیاهان دارویی گفت: گیاهان دارویی مانند شیرین بیان، زعفران، صمغ های گیاهی، زیره، حنا و ... به سایر کشورها صادر شده که میزان این صادرات بالغ بر ۵۲۰ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس آخرین آمار فرآورده های گیاهان دارویی به میزان ۳۰ تا ۴۰ میلیون دلار صادر شده است.

به گفته عصاره، همچنین تاکنون ۲۵ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان داشته ایم.

دبیر ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی و طب سنتی با بیان اینکه هر صنعتی استاندارد می خواهد، گفت: باید در زمینه گیاهان دارویی هم استانداردهایی صورت بگیرد.

راه اندازی پالایشگاه برای تولید مواد استاندارد در زمینه گیاهان دارویی

عصاره خاطرنشان کرد: قرار است پالایشگاهی برای تولید مواد استاندارد در زمینه گیاهان دارویی راه اندازی شود.

به گفته وی این پالایشگاه مواد را از نظر جامد، نیمه جامد، گرانول با ظرفیت دو هزار و ۵۰۰ تن تولید می کند.

وی افزود: محصولاتی که در این پالایشگاه به تولید می رسند و استاندارد می شوند مورد نیاز صنعت بوده و براساس سفارشات آنها به مرحله تولید می رسد.

عصاره با بیان اینکه این پالایشگاه با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد تومان در بهمن ماه راه اندازی می شود، اظهار داشت: زیرساخت های اولیه آن آماده شده به گونه ای که با یک مشاور خارجی برای تأمین و تهیه تجهیزات صحبت شده که در قالب ۲۰ کانتینر در کشور مستقر شده است.

وی با بیان اینکه این پالایشگاه در گلپایگان راه اندازی می شود، تصریح کرد: ستاد توسعه فناوری های گیاهان دارویی برای راه اندازی پالایشگاه فناوری گیاهان دارویی بر طبق استاندارد حمایت کرده است.

وی ادامه داد: سازمان غذا و دارو تاکنون اعلام کرده هزار و ۵۰ قلم فرآورده گیاهان دارویی در سال ۹۲ مجوز داشته اند که اکنون تعداد این محصولات به دو هزار و ۶۵۸ قلم رسیده است.

عصاره گفت: تعداد مجوزهای صادر شده برای فرآورده های طب سنتی هزار و ۳۴۶ مورد است که این تعداد در صنعت تولید و به بازار وارد شده اند ولی این به معنای تولید مواد اولیه استاندارد نیست.

وی اظهار داشت: اکثر شرکت های فعال در زمینه تولید محصولات وابسته به گیاهان دارویی به دلیل نبود ماده موثره استاندارد اقدام به واردات آن می کردند.

عصاره در پاسخ به سوال خبرنگار نوپانا درباره حضور استارت‌آپ ها در نمایشگاه و بسته حمایتی ستاد گفت: با کمک مراکز رشد حدود ۱۱۰ استارت‌آپ در محیطی به نام زون فناوری‌های نوین حضور دارند. مذاکراتی هم با شتابدهنده‌ها برای حضور و حمایت از استارت‌آپ‌های حاضر در نمایشگاه هم انجام شده‌است.

در ادامه دکتر اسماعیل قادری فر افزود: برنامه جدید معاونت علمی تمرکز بر فناوری‌های ای‌تی در حوزه های تخصصی‌تر مانند کشاورزی، پزشکی، صنعت و امثال آن‌هاست که در همین امر اقدام به تاسیس شتابدهنده‌های تخصصی مخصوص هر حوزه شروع شدهاست. در حال حاظر شتابدهنده سلامت در کارخانه نوآوری راه‌اندازی شده و در حال ورود به حوزه کشاورزی هستیم.

تاسیس این نوع شتاب‌دهنده ها در راستای حمایت از استارت‌آپ‌ها، با در اختیار گذاشتن فضای کار اشتراکی و کمک های مالی بلاعوض می‌تواند کمک بسزایی به آن‌ها بکند.

همچون نمایشگاه هایی، فرصت خوبی برای استارت‌‌‌آپ‌ها جهت معرفی و تعامل بین آن‌ها و مسئولین و مردم ایجاد می‌کند و امیدواریم با حضور و حمایت مردم شاهد رشد استارت‌آپ‌ها باشیم.

به گزارش نوپانا، چهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب ایرانی- سنتی از ۲۱ تا ۲۴ آبان ۹۷ در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها: استارت‌آپ‌دکتر محمدحسن عصارهچهارمین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و طب ایرانیگیاهان دارویینمایشگاه گیاهان زندهمعاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.