توسعه‌ اقتصادی کشور در گرو حمایت از تولید ملی است
مدیر عامل دیجی کالا: ۸

توسعه‌ اقتصادی کشور در گرو حمایت از تولید ملی است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۰:۰۰ | ۱۳ دقیقه

بی شک، معرفی کالاهای ساخت ایران می‌تواند فضایی برای توسعه‌ای موفق در کشور ایجاد کند و برندهای شایسته‌ ایرانی را مورد توجه قرار دهد. همچنین حمایت از تولیدات باکیفیت ایرانی، زیربنایی برای انسجام سرمایه‌های اقتصادی، انسانی و بازار کار خواهد بود. بسیاری از تولیدکنندگان ایرانی با برندهایی که نام آنها را کمتر شنیده ایم وجود دارند که کالاهایی مشابه برندهای خارجی تولید می کنند اما به این علت که مجالی برای معرفی نداشته اند از گردونه رقابت با سایر کالاها خارج شده و برند خارجی با اقبال مصرف کننده ایرانی مواجه شده است.

نوپانا به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در این زمینه دیجی کالا که امروز بزرگترین فروشگاه اینترنتی خاورمیانه است، در عرصه حمایت از تولیدات ملی نقش پررنگی دارد. حمید محمدی مدیر عامل این شرکت معتقد است ناآشنایی مصرف کننده ایرانی با برخی برندهای با کیفیت ساخت داخل باعث عدم رقابت پذیری با برندهای خارجی می شود و برگزاری رویدادها و کمپین‌های مختلفی همچون جشنواره ملی فرهنگی و هنری «ایران‌ساخت»  آگاهی مردم را در ارتباط با برندهای ایرانی افزایش داده و موجب تقویت فرهنگ خرید کالای باکیفیت داخلی می‌شود. 

گاهی مشاهده می شود که کالاهای با کیفیت ایرانی در بازار موجود است اما مصرف کننده ایرانی به علت آشنایی با برندهای خارجی اقدام به تهیه محصول مشابه خارجی می کند در صورتی که با خرید برند ایرانی علاوه بر صرف هزیزنه کمتر توسعه اقتصادی برای کشور به همراه دارد، دیجی‌کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی کشور چه وظیفه ای در این راستا دارد؟

دیجی کالا برند ملی ایرانی است و حمایت از کسب وکارهای ایرانی را مهم‌ترین مسئولیت  اجتماعی خود می داند. امروز مسیر توسعه‌ی اقتصادی کشور تنها از طریق حمایت از تولیدات داخلی و کسب وکارهای ایرانی می‌گذرد. عناصر گوناگونی در تقویت تولید ملی موثر هستند که بی شک یکی از مهم‌ترین آن‌ها تقویت بازار فروش تولیدات داخلی است. در بسیاری از زمینه‌ها تولیدکنندگان ما در خود تولید مشکلاتشان کم تر از فروش است. خلق بازار ارتباط مستقیمی با تصویر برند در ذهن مشتریان دارد. ما باید تلاش کنیم تصویر برند ایرانی را در ذهن مردم بهبود دهیم. فکر می‌کنم این مهم ترین حوزه ای است که دیجی‌کالا می‌تواند در آن اثرگذار باشد.  در سال ۹۷ بیش از  ۱۵۰۰ برند ایرانی در دیجی‌کالا حضور دارند و همچنین در مارکت‌پلیس دیجی‌کالا (Marketplace)  بیشتر از ۱۱  هزار کسب‌وکار ایرانی مشغول به فعالیت‌اند که این عدد به سرعت در حال رشد است و پیش‌بینی می کنیم این رقم تا پایان سال به 50 هزار کسب وکار فعال برسد. بساری از این‌ها کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هستند که رشدشان تاثیر مستقیم بر اشتغالزایی و رونق تولید در کشور دارد.

 در سال حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی، جشنواره‌‌ها و خدمات ویژه‌ای برای حمایت از کالاهای ایرانی و ارتقای فرهنگ خرید کالای باکیفیت ایرانی در دیجی کالا طراحی شده است. کالاهای شگفت‌انگیز ایرانی، برند ایرانی هفته، جایزه‌ی سالانه‌ی دیجی‌‌کالا به محبوب‌ترین برندهای ایرانی در گروه‌های کالایی مختلف و همچنین دریافت کارمزد حداقلی از تولیدکنندگان ایرانی در  خدمات مارکت‌پلیس، بخشی از این برنامه‌هاست.

در مواردی نیز کالاهای ایرانی قدرت رقابت با برند خارجی را ندارند، آن زمان باید چه کرد؟

نداشتن قدرت رقابت را می توان به دو بخش تقسیم کرد، بخش اول کالاهایی است که اساسا ما مزیت رقابتی در تولید آن‌ها نداریم و بخش دیگر مربوط به همین موضوع برندینگ است. البته شناسایی حوزه هایی که از نظر استراتژیک موفقیت در پی دارند مسئله‌ای نیازمند سیاستگذاری کلان است. اما من تصور می‌کنم ما باید بخشی از کالاهایی که به دلیل ضعف مارکتینگ و برندینگ قدرت رقابت ندارند، که بخش کوچکی هم نیستند، شناسایی کنیم و این برندها را معرفی و تقویت کنیم. 

نقش حمایت های دولت هم در این زمینه برجسته است. قانون هایی در کشور در این زمینه وجود دارد که بسیار خوب است، قانونی همچون استفاده از توان حداکثری تولیدکنندگان داخلی که نهادهای دولتی را ملزم به استفاده از کالاهای داخلی می کند البته باید بر اجرای درست و دقیق این قوانین نظارت شود.

شما نقش تبلیغات را برای معرفی برندهای ایرانی برجسته دانستید، استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این راستا چقدر می تواند تاثیرگذار باشد؟

استفاده از تبلیغات در فضای مجازی فرصتی کم هزینه و آسان برای تولیدکنندگان محصولات داخلی است با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در جامعه ایران فضایی مناسب و ارزان در اختیار تولیدکنندگان وجود دارد که به صورت موثر کالای خود را معرفی کنند. البته تبلیغ در این فضا با استفاده از ابزارهای امروزی و بر اساس سلیقه مصرف‌کنندگان عرضه‌ای موثرتر برای مشتری واقعی را به همراه دارد. از سوی دیگر امروزه بیشترین کاربران فضای مجازی جوانان هستند که با تاثیرگذاری بر روی نسل جوان به نوعی سرمایه گذاری برای آینده انجام شده به طوری که می تواند ارزش برند سازی را برای تولید کننده داشته باشد. در دیجی کالا نیز در سه سال گذشته کمپین ایران‌ساخت را داشتیم که در این کمپین‌ها،  فضاهای تبلیغاتی به برندهای باکیفیت ایرانی اختصاص دادیم و برندهای صاحب نام و با کیفیت ایرانی در آن شرکت کردند که به میزان زیادی محتوا تولید و کالاهای آنها در معرض دید چندین میلیون نفر قرار گرفت و در واقع روشی برای دیده شدن کالای ایرانی بود.

امسال برنامه‌ی حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی در دیجی کالا به موضوع اصلی تبدیل شده است. در واقع تمامی برنامه‌های ما به گونه‌ای طراحی شده که به نحوی منتج به حمایت از تولید ملی و کسب‌وکارهای ایرانی شود. ورود دیجی‌کالا به بخش مواد غذایی و سایر کالاهای تند مصرف (FMCG) این رونر را تسریع می‌کند. علاوه بر تولیدکننده‌ی ایرانی، کشاورز، باغدار و دامدار ایرانی هم نقش پررنگی در این پروژه ی بزرگ ملی خواهند داشت. در واقع چشم انداز ما محقق کردن رویای کشاورز ایرانی برای عرضه‌ی بی واسطه‌ی محصولات خود به دست مصرف کننده‌ی نهایی است. از سوی دیگر همین حالا که در خدمت شما هستیم کمپین «برکت به خانه»‌ با همکاری سازمان حج و زیارت در حال اجراست که هدف آن تامین نیازها و سوغات حجاج عزیز ایرانی در داخل کشور است. در واقع شعار اصلی این کمپین این است که حج پربرکت حجی است که برکت را بر سفره‌ی کسب وکارها و تولیدکنندگان ایرانی بیاورد و زمینه اشتغال بیشتر جوانان کشور فراهم شود. 

برگزاری جشنواره‌‌هایی با هدف حمایت از محصولات با کیفیت ساخت داخل می تواند در ترویج این هدف تاثیرگذار باشد؟

برگزاری جشنواره ها در حوزه حمایت از کالای باکیفیت ساخت داخل می تواند عاملی برای برندسازی برخی کالاها باشد و این در صورتی است که برگزاری جشنواره ها با مدیریت و بررسی درست باشد و همه‌ی بازیگران اصلی وارد میدان شوند. بانک‌ها، نهادهای متولی دولتی، اپراتورهای تلفن همراه، اتحادیه‌ها و اصناف و ابته فروشگاه های اینترنتی همه باید نقش خود ر به درستی ایفا کنند تا با هم‌افزایی که ایجاد می‌شود این جشنواره صرفا به کاری نمادین تبدیل نشود. مثلا بانک ها می توانند اعتباراتی برای خرید کالای ایرانی ایجاد کنند و شفافیتی که فروشگاه های اینترنتی دارند می‌توانند این اعنبارات را به مسیر درست خود هدایت کنند. تنها در بستر چنین هم‌کاری گسترده ای است که می‌توانیم شاهد رونق واقعی تولید ملی و به تبع آن توسعه‌ی اقتصادی کشور باشیم. 

جشنواره ملی فرهنگی هنری «ایران ساخت» با اهداف «جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری سازی، کارآفرینی و اقتصاد دانش بنیان»، «حمایت از خدمات و تولیدات دانش بنیان ساخت ایران»، «ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت» و همچنین «کمک به برجسته سازی (نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی»، در بخش ادبیات، هنرهای تجسمی، رسانه های دیداری و شنیداری، رسانه‌های دیجیتال و ایده بازار  و بخش دانش آموزی به همت ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری و به دبیر کلی پرویز کرمی و با شعار «فناوری ایرانی، کسب و کار ایرانی» در دی‌ماه سال جاری برپا می‌شود. آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره «ایران ساخت»، اول آذرماه 1397 است.

برچسب‌ها: دیجی‌کالاحمایت از کالای ایرانیحمایت از تولید ملیاستارت‌آپجشنواره ملی فرهنگی و هنری ایران‌ساختتولید ملیتوسعه اقتصادی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.