نوآوری در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان
سورنا ستاری در مراسم پذیره نویسی صندوق جسورانه یکم دانشگاه تهران تأکید کرد: ۸

نوآوری در تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۲۴ - ۱۲:۰۰ | ۱۰ دقیقه

مراسم پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران روز گذشته با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، شاپور محمدی رئیس سازمان بورس، محمود نیلی رئیس دانشگاه تهران و امیر هامونی مدیرعامل فرابورس ایران در ساختمان مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد.

نوپانا به نقل از فرصت‌امروز، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این مراسم از پیگیری های جدی در زمینه ایجاد روش های نوآورانه برای تأمین سرمایه شرکت ها در زیست بوم دانش بنیان خبر داد و گفت: صندوق سرمایه گذاری جسورانه یکم دانشگاه تهران پنجمین صندوقی است که این روش را دنبال می کند.

سورنا ستاری با بیان اینکه تاکنون نحوه تأمین مالی در زیست بوم دانش بنیان معادل با وام دادن بوده است، این شیوه تأمین مالی را خیانت به استارتاپ ها و صاحبان ایده دانست و گفت: تأمین مالی از طریق وام دادن اتفاق نمی افتد.

ستاری با اشاره به اینکه در حال حاضرتعداد زیادی صندوق در حال پذیره نویسی است، این عمل را نشانه فرهنگ سازی در این زمینه دانست و گفت: اقتصاد نفتی کشور موجب تضعیف فرهنگ تأمین مالی از این طریق شده بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: ما بحث زیست بوم اقتصاد دانش بنیان را داریم؛ متأسفانه در تامین مالی در سال های گذشته بحث وام دادن را داشتیم. بارها گفته ام، ما با وام دادن به استارتاپ ها و شرکت های نوپا مخالفیم و باید روش های جدید و نوآورانه را در این شرکت ها بیازماییم.

وی اظهار داشت: خوشحالم که امروز توانستیم پنجمین صندوق را تأسیس کنیم. مهم آن است که به این برسیم که روش های جدیدی در راستای تأمین سرمایه پیگیری کنیم و در دو سال گذشته نیز در این زمینه پیگیری های لازم را داشته ایم.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در این خصوص توضیح داد: تأمین مالی از طریق ارائه وام ها دیگر پاسخگو نیست و باید فعالیت های خلاقانه جدید در این حوزه از طریق روش هایی مانند سرمایه گذاری جسورانه و کرادفاندینگ تأمین مالی شود.

ستاری افزود: ظرفیت وام دادن به شرکت های دانش بنیان 500 هزار میلیارد تومان را رد کرده است، اگرچه هنوز بانک ها در وام دادن تخصص بیشتری دارند اما باید توجه داشت این شرکت ها سرمایه فیزیکی ندارند که در رهن بانک بگذارند. لذا این روش های جدید است که می تواند کمک کند شرکت های نوپا روی پای خود بایستند و پیشرفت کنند.

صندوق جسورانه در حوزه های علمی و فناوری

همچنین در این مراسم، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عملیاتی شدن صندوق جسورانه دانشگاه تهران را زیست بوم جدیدی در این حوزه دانست و گفت: این صندوق ها در حوزه های علمی و فناوری حرکت می کنند و به پروژه ها و ایده های نو ارزش می دهند. صندوق های جسورانه در حوزه علمی و پژوهشی حاصل زحمات دانشمندان، دانشجویان و اهالی علم را ارزش گذاری و سرمایه گذاری می کنند.

محمدی این صندوق را یک شروع دانست و اظهار امیدواری کرد تعداد این صندوق ها افزایش یابد.

به گزارش سنا، او با تأکید بر اینکه هیچ محدودیتی در سازمان بورس به لحاظ تعداد صندوق های سرمایه گذاری وجود ندارد، اظهار داشت: زمانی که مدارک مورد نیاز سازمان بورس کامل باشد در کوتاه ترین زمان مجوزهای مربوط به این حوزه صادر خواهد شد.

محمدی به تصویب دستورالعمل تأمین مالی جمعی در شورای عالی بورس اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف این دستورالعمل تولید محتوای دانشی است، به عنوان مثال شخصی قصد دارد نرم افزار توسعه ای ارائه دهد و به 2 میلیارد سرمایه نیاز دارد که با تأمین مالی جمعی می تواند به هدفش برسد.

وی تأمین مالی جمعی را تأمین مالی اصولی در حد و اندازه کوچک دانست و گفت: یک کاربرد دیگر این دستورالعمل نیز تولید فیلم و محتوای فرهنگی برای افراد دانشگاهی و غیر دانشگاهی است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: ما معتقد نیستیم که همه نیازمندی های بخش دانشگاه در بازار سرمایه فعال شده است اما از همه اهالی دانش دعوت می کنیم پیشنهادهای خود را به سازمان بورس ارسال کنند تا در صورت امکان آنها را عملیاتی کنیم.

محمدی ابراز امیدواری کرد: راه اندازی این صندوق آغازی باشد برای فعالیت صندوق های بیشتر، چراکه دانشگاه تهران، دانشگاه مادر و پیشرفته کشور است و همیشه پیشرو در چنین طرح هایی بوده است لذا سایر دانشگاه های کشور می توانند محکم تر در این مسیر گام بردارند.

دوره های کارآفرینی در دانشگاه تهران

در این نشست محمود نیلی، رئیس دانشگاه تهران نیز با اشاره به این که صندوق مذکور اولین VC دانشگاهی است، سرمایه گذاران اولیه این صندوق را سه شرکت تأمین سرمایه سپهر، لوتوس پارسیان و تمدن معرفی کرد و گفت: در دانشگاه تهران تلاش برای آموزش ها و پژوهش های لازم انجام گرفته و امسال شاهد دوره های کارآفرینی خواهیم بود اما در ابتدا باید بستر لازم برای ایجاد کسب وکار فراهم شود.

نیلی افزود: دانشگاه تهران از سه سال پیش به فکر افتاد که به سمت ایجاد این صندوق ها حرکت کند و در این مسیر توجه به این نکته هم الزامی است که دانشگاه به دنبال سرمایه گذاری نبوده، بلکه به دنبال کارآفرینی و جذب سرمایه بوده است.

وی ادامه داد: آنچه مهم است این است که دانشجویان یاد بگیرند چگونه ایده و کار خود را به محصول تبدیل کنند و امروز عصر جدیدی برای دانشجویانی که می خواهند ایده را به محصول برسانند، فراهم شده است. امسال ما دوره های جهاد و کارآفرینی و مدیریت را در دانشگاه خواهیم داشت اما باید بستر لازم را برای آموزش فراهم کنیم که تشکیل مراکز رشد و... بخشی از این هدف خواهد بود.

خاطرنشان می شود: صندوق های جسورانه در قالب یک هلدینگ تشکیل می شوند که زیرمجموعه آن شرکت های دانش بنیان قرار می گیرند. این صندوق ها در ازای سهام، با شرکت ها شریک می شوند و حتی در نحوه حساب و کتاب ها و نقل و انتقال پول نیز نقش مهمی دارند. صندوق های سرمایه گذاری جسورانه همچنین از ایده تا انتهای پروژه منابع مالی لازم را تأمین می کنند.

برچسب‌ها: سورنا ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریبورسشاپور محمدیدانشگاه تهرانکرادفاندینگسرمایه‌گذاری جسورانه تامین مالی اقتصاد دانش‌بنیانشرکت‌های دانش‌بنیاناستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.