خالق شبکه جهان گستر وب به دنبال توسعه اینترنت امن
دنیای مجازی ایمن ۸

خالق شبکه جهان گستر وب به دنبال توسعه اینترنت امن

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۱۶:۱۲ | ۶ دقیقه

اینترنت به شکل امروزی‌اش چیزی نیست که تیم برنرز لی خالق آن همواره در تصوراتش ترسیم می کرده. بله این شبکه امکان تعامل، ارتباط، خرید و بسیاری فعالیت های دیگر را برای همگان فراهم می کند با این حال اما یکی از مشخصه های اصلی اش در آغاز فعالیت را از دست داده و آن کنترل بر داده ها و حفظ حریم خصوصی است.

نوپانا به نقل از دیجیاتو، سر تام برنرز لی، و تیم همکارانش در MIT سالهاست که برای توسعه یک پلتفرم غیرمتمرکز تلاش می کنند. این پلتفرم که سالید (Social Linked Data) نام دارد قرار است که کنترل کامل دیتای کاربران را در فضای مجازی فراهم آورد.

تیم برنرز لی قصد دارد که همین هفته نخستین استارتاپی که از پلتفرم سالید بهره مند می گردد را معرفی نماید. استارتاپ او اینراپت (Inrupt) نام دارد و پدر اینترنت در کنار شریک خود جان بروس، تیم کوچکی از توسعه دهندگان را هدایت می کند تا قدرت را از غول های اینترنتی که این فضا را به تسخیر خود در آورده اند بازپس بگیرند.

برنرز لی: «هدف از طراحی این پلتفرم تسخیر جهان است. ما از فیسبوک یا گوگل در مورد اعمال تغییر روی فضایی که کلیه کسب و کارهایشان بر آن استوار است سوال نمی کنیم. ما از آنها اجازه نمی خواهیم.  به نظرم، همه ما روی این نکته اتفاق نظر داریم که تغییر لازم است: همین دو روز پیش بود که خبر رسید اکانت های ۵۰ میلیون کاربر فیسبوک احتمالا هک شده است.شکست ادامه دار فیسبوک برای حفاظت از کاربرانش همان عاملی است که به آن نیرو می دهد. ما همین حالا باید این کار را انجام دهیم. این لحظه ای تاریخی است.»

سالید از طریق چیزی به نام Solid POD کار می کند که در واقع نوعی سیستم ذخیره سازی آنلاین داده است. یک POD در اصل فایلی است که تمامی دیتای شما شامل ویدیوها، تقویم، آدرس ها، علاقمندی ها، فهرست دوستان و مواردی از این دست را در بر می گیرد.تیم توسعه دهنده سالید هم اکنون روی نرم افزاری کار می کند که وظیفه اش تولید و مدیریت POD است و بعد از آنکه فرایند توسعه تکمیل شد شرکت ها و افراد قادر خواهند بود سرورهای اختصاصی POD خود را ساخته و مورد استفاده قرار دهند.

اما این بدان معناست که می توانید POD مخصوص به خود را روی یک دستگاه متصل به اینترنت ذخیره سازی کنید یا صرفا به شرکتی پول بدهید تا آن را برای شما نگهدارد.

تیم برنرز لی
 به این ترتیب سایت ها یا اپ هایی که بخواهند به اطلاعات شما دسترسی داشته باشند تنها باید POD شما را درخواست نمایند و بسته به انتخابی که ممکن است داشته باشید ممکن است با این درخواست ها موافقت یا مخالفت نمایید. برای مثال یک پلتفرم شبکه احتماعی ممکن است برای دریافت اطلاعاتی از قبیل نام، سن، تلفن و عکس شما درخواست POD نماید. اما نکته مهم آن است که شبکه اجتماعی یاد شده کنترلی روی اطلاعات شما ندارد و با غیرفعال کردن دسترسی به پلتفرم اطلاعات POD شما نیز از دسترس آن خارج می شود.

این همان نقطه ای است که Inrupt وارد عمل می شود و امکانی را برایتان فراهم می آورد که روی سرورهایش یک POD بسازید. اینراپت در واقع اپلیکیشن می سازد و به دیگر شرکت ها کمک می کند تا با استفاده از سالید اپلیکیشن بسازند. به لحاظ تکنیکی می توانید همین حالا روی وبسایت آنها یک POD بسازید و با تقویم و اپ های یادداشت برداری آن کار کنید اما اگر بخواهیم صادق باشیم اینترفیس این وبسایت فعلا برای استفاده آماده نیست. بودجه اینراپت را فعلا شرکتی به نام Glasswing Ventures تامین می کند که در زمینه هوش مصنوعی تخصص دارد با این حال برنرز لی اعلام کرده که به دنبال بودجه بیشتر برای آن است.

برچسب‌ها: اینترنتفیسبوکگوگلکسب‌و‌کاراستارت‌آپاینراپت Inruptتیم برنرز لی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.