بازگشت فالکون
پرتاب مجدد راکت مرکز اسپیس اکس ۷

بازگشت فالکون

توسط علی رنجبران | ۱۳۹۵/۱۰/۱۸ - ۱۰:۰۰ | ۳ دقیقه

مرکز تحقیقات و فضانوردی اسپیس‌اکس (SpaceX) با تمهیدات ایمنی جدید دوباره فالکون 9 را به فضا پرتاب می‎کند.

اسپیس‌اکس (SpaceX) که آخرین پرتاب راکت‌اش در سپتامبر 2016 با انفجار سکوی پرتاب به فاجعه مبدل شد، مجددا و با تمهیدات ایمنی بیشتر، هفته آینده راکت دیگری را پرتاب خواهد کرد.

بعد از ماه‌ها تاخیر، عدم قطعیت و گمانه‌زنی، سرانجام موسسه خصوصی پروازهای فضایی اسپیس‌اکس (SpaceX) هشت ژانویه 2017 را به عنوان تاریخ پرتاب راکت بعدی اعلام کرد. تاخیر در پرتاب راکت به علت انفجار سکوی پرتاب است که در ماه سپتامبر رخ داده بود. پس از این اتفاق تجهیزات ایمنی بیشتری اضافه شده‌اند تا از وقوع مجدد چنین حادثه‌ای جلوگیری شود.

فالکون 9، راکتی که قرار است 8 ژانویه به فضا فرستاده شود، ماهواره Iridium Next را از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به فضا خواهد برد.

تحقیقات پیرامون حادثه ماه سپتامبر نشان داده که انفجار احتمالا به علت تجمع اکسیژن مایع در فضای خالی بین مخزن تحت فشار آلومینیومی و پوشش کربنی رخ داده است. عامل افزاینده دیگر دمای هلیوم بوده که باعث شده اکسیژن جامد تشکیل شود و امکان تجمع آن را بیشتر کرده است. در دورنمای کلی، اسپیس‌‎اکس (SpaceX) قصد دارد مخازن فشار را مجددا طراحی کند تا امکان شکل‌گیری این تجمع به صفر برسد.

زمان‌بندی پرتاب مجدد راکت و تعمیرات مرتبط هر دو برای کمپانی حیاتی هستند. انفجار سال 2016 تنها به ضرر وسیله‌ای گران‌قیمت تمام نشد؛ این انفجار باعث تخریب اعتماد وکلا و مشتریان این آژانس مسافرتی فضایی خصوصی شد و این پرسش مطرح شد که آیا روسای کمپانی و شرکایشان باید سریع‎تر از این حرکت می‌کردند؟

برچسب‌ها: دانشتکنولوژیرویداد
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره علی رنجبران

علی رنجبران

علی رنجبران دانش آموخته مهندسی معدن از دانشگاه تهران است. او از سال ۱۳۸۳ در نشریات دانشجویی و سپس به صورت حرفه‌ای در رسانه‌های مختلف به روزنامه‌نگاری علمی و ترویج دانش و فناوری مشغول بوده است. علی رنجبران سابقه دبیری تحریریه، دبیر سرویسی چندین نشریه معتبر را دارد.