حوزه دانش بنیان از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته شده است
معاون سیاست گذاری و توسعه معاونت علمی: ۸

حوزه دانش بنیان از سوی حاکمیت به رسمیت شناخته شده است

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۱۰:۱۲ | ۱۰ دقیقه

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:در حال حاضر چه نظام حاکمیتی به معنای عام و چه دولت تقریبا پشتیبان و تسهیلگر تمام فعالیت های دانش بنیان، کسب و کارهای نو و استارتاپ ها در کشور هستند و این حوزه را به رسمیت شناخته اند.

نوپانا به نقل از ایرنا، به طور حتم سیاستگذاری و برنامه ریزی مطلوب در عرصه علم، فناوی و نوآوری در کنار توجه ویژه به سرمایه بخش خصوصی برای شکوفا کردن این عرصه را می توان یکی از رموز پیشرفت اقتصادی کشورهای پیشرفته دانست، اقتصادی که امروز تحت عنوان دانش بنیان از آن نام برده می شود.

رویکرد توجه به بخش خصوصی بعنوان موتور محرکه اقتصاد دانش بنیان در کشورهای پیشرفته کاهش هرچه بیشتر هزینه های دولتی، افزایش راندمان و رفاه عمومی جامعه، ایجاد انگیزه و نشاط در محیط های کسب و کار، ایجاد حس رقابت و مشارکت عمومی و همچنین رونق بازار را بدنبال داشته است.

جرقه حرکت به سوی اقتصاد دانش بنیان در کشورمان نیز از سال 1385 با ایجاد یک معاونت ویژه تحت عنوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زده شد.

مرکزی که با راه اندازی ستادهای چهارده گانه در حوزه های مختلف از جمله آب و خشکسالی، زیست فناوری، نانو، انرژی، هوایی و هوانوردی، دریایی و گیاهان دارویی در طول چند سال اخیر حمایت از شرکت های دانش بنیان، کسب و کارهای نوپا و استارتاپ و همچنین کانون های هماهنگی صنعت، دانش و بازار را به منظور تبدیل ایده به فناوری در دستور کار خود قرار داده است.

حال پس از گذشت چندین سال از فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و کش و قوس ها و تلاش های مثمر ثمر این معاونت در ایجاد ارتباط و تعامل با دستگاه ها و سازمان های دولتی به منظور توسعه هرچه مطلوب تر فرهنگ اقتصاد دانش بنیان در کشور، معاون سیاست گذاری و توسعه این معاونت از به رسمیت شناخته شدن حوزه دانش بنیان در کشور از سوی نهادها و دستگاه های حاکمیتی خبر می دهد.

دکتر مهدی الیاسی تصریح کرد: معاونت علمی در تسهیل گری حوزه دانش بنیان پیشرفت های بسیار خوبی داشته است و به نتایج مناسبی نیز تاکنون دست یافته است. 

وی افزود:به طوریکه تقریبا در حال حاضر چه نظام حاکمیتی به معنای عام و چه دولت تقریبا پشتیبان و تسهیلگر تمام فعالیت های دانش بنیان و استارتاپی در حوزه های مختلف هستند و این حوزه را به رسمیت شناخته اند. 

الیاسی اظهارداشت: در حال حاضر بین معاونت علمی با نهادها و بخش مختلف از جمله وزارت علوم، ارتباطات، بهداشت، نیرو، نفت و یا شورای عالی مقررات زدایی وزارت اقتصاد تعامل و همکاری نزدیکی ایجاد شده است.

وی در ادامه اظهارداشت: امروز در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور فعالیت‌های مشخص و متعددی درجهت تقویت بخش خصوصی و ایجاد ارزش افزوده حاصل از علم، فناوری و نوآوری تعریف و اجرایی شده است.

الیاسی، تحریک و ایجاد کشش بازار خدمات و کالاهای دانش‌بنیان در بخش خصوصی، تعریف و حمایت از طرح‌های کلان ملی با محوریت بخش خصوصی، حمایت از تجاری‌سازی فناوری‌ها در کشور با به کارگیری ظرفیت‌های موجود کارگزاران و بنگاه‌های بخش خصوصی در تمامی استان‌های کشور، شکل‌دهی کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار با رسالت ایجاد شبکه‌های فناوری در میان بخش خصوصی، حمایت از نفوذ دانش از دانشگاه‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله اقدامات معاونت علمی برشمرد.

وی با بیان اینکه، اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان (مصوب 1389) در دولت های یازدهم و دوازدهم به عهده معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهور قرار داشته است، خاطرنشان کرد:در خردادماه 1392 تنها 2 شرکت و تا پایان سال 1392 نیز 55 شرکت‌ از مسیر این قانون تائید صلاحیت‎دانش‎بنیان را اخذ کردند. 

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود:تعداد شرکت های دانش بنیان تا پایان سال 1396 با رشد بیش از 60 برابری نسبت به سال 1392 به 3 هزار و 338 شرکت رسید. 

این مقام مسئول اظهارداشت:شرکت‎های دانش‌بنیان تا پایان سال 1396 بالغ بر 127 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده اند که قریب به 40 هزار نفر از این میزان اشتغال تنها در سال 1396 محقق شده است. 

وی خاطرنشاکرد: مجموع درآمد این شرکت‌ها نیز از 175 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1395 به رقمی بالغ بر 330 هزار میلیارد ریال در پایان سال 1396 رسیده است. 

الیاسی در ادامه تصریح کرد: البته با گذشت چهارماه ازسال 1397 اشتغال شرکت های دانش بنیان از مرز 300 هزارنفر گذشته و درآمد آنها نیز به رقمی بالغ بر 600 هزار میلیارد ریال رسیده است. 

وی با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به تفکیک حوزه تخصصی در انتهای 1396 اظهارداشت: طبق آخرین آمار در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته 758 شرکت، فناوری اطلاعات و ارتباطات و نرم افزارهای رایانه ای 701 شرکت، سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر و فوتونیک 553 شرکت، مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر فناوری های شیمیایی 375 شرکت، محصولات پیشرفته سایر حوزه ها 348 شرکت، فناوری زیستی 221 شرکت، داروهای پیشرفته 193 شرکت، وسایل، ملزومات و تجهیزات پزشکی 143 شرکت و خدمات تجاری سازی نیز 46 شرکت درحال فعالیت می باشند. 

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه، تنظیم و تسهیلگری محیط کسب و کار به منظور ارائه یک جثه تنومندتر از حوزه دانش بنیان در اقتصاد کشور را تا حصول نتیجه، از جمله راهبرد اصلی این معاونت عنوان کرد.

معاون سیاستگذاری و توسعه معاونت علمی در ادامه با اشاره مصوبه سال گذشته هیات وزیران تاکید کرد: امروز هیچ نهادی نمی تواند بدون تایید کارگروهی که زیر نظر معاونت حقوقی ریاست جمهوری است تقاضای فیلترینگ، بستن و توقف فعالیت یک شرکت دانش بنیان را بدهد. 

الیاسی اظهارداشت: این بدان معنی است که اگر یک محصول و تولیدات از یک شرکت نوپا دانش بنیان یا استارتاپی بدون مجوز وارد بازار شده و در حال کار است حتما باید از طریق این کارگروه که متشکل از دستگاه های مختلف از جمله معاونت علمی، وزارت ارتباطات، وزارت صنعت، وزارت بهداشت، معاونت حقوقی رئیس جمهور وزارت فرهنگ است تعیین تکلیف شود. 

وی در عین حال افزود: البته معمولا کار به جایی نمی رسد که شرکت دانش بنیان تعطیل شود و توافق صورت می گیرد چراکه تلاش ما تزریق خدمات و محصولات و نیروهای دانش بنیان به جامعه است.

برچسب‌ها: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریکسب‌وکارهای نوپااستارت‌آپدانش‌بنیاناقتصاد دانش‌بنیانمهدی الیاسی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.