محاسبات ابری قدرت رقابتی شرکت‌های کوچک را افزایش می‌دهد
بر اساس تحقیقات: ۸

محاسبات ابری قدرت رقابتی شرکت‌های کوچک را افزایش می‌دهد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۲۰ - ۱۲:۰۳ | ۱۳ دقیقه

شرکت‌های کوچک و جوان، گرایش بیشتری به استفاده از فناوری‌های ابری دارند و می‌توانند با استفاده از مزایای آن، جایگاه خود را در بازار ارتقا دهند.

نوپانا به نقل از زومیت، آیا فناوری دیجیتال، یک نیروی دموکراتیزه کننده است که به شرکت‌های کوچک کمک می‌کند با شرکت‌های بزرگ رقابت کنند؟ آیا مزایای بیشتری برای شرکت‌های کوچک فراهم می‌کند؟ این سؤال اخیراً توجه زیادی را به خود جلب کرده، مخصوصاً به‌این‌علت که داده‌ها نشان می‌دهد سرعت تشکیل و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید کاهش‌یافته و شرکت‌های بزرگ، بخش اعظم بازار را در دست خود دارند.

باوجود این روندها، تحقیقات نشان می‌دهد که فناوری واقعاً می‌تواند مزیتی برای شرکت‌های کوچک و جدید باشد. محققان در مطالعات اخیر خود، استفاده از پردازش ابری را در تمامی شرکت‌های تجاری آمریکا موردمطالعه قرار دادند. محاسبات ابری یک پارادایم فناوری اطلاعات مبتنی بر دسترسی از راه دور به یک مخزن مشترک از منابع محاسباتی است. قرار دادن داده‌ها در «ابر» اساساً به این معنا است که به فرد دیگری پول پرداخت می‌کنید تا داده‌های شما را مدیریت کند. سپس هر زمان که به این داده‌ها نیاز داشتید، از طریق اینترنت به سرور او متصل می‌شوید و به داده‌های خود دسترسی پیدا می‌کنید. به‌علاوه، شما نیازی به آنالیز این داده‌ها در کامپیوتر خود ندارید، بلکه بسته به تقاضا می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید.

محبوبیت محاسبات ابری طی پنج سال گذشته بسیار افزایش یافته است. عواملی نظیر کاهش هزینه‌های ثابت محاسبات، عدم نیاز به استخدام کارمندان فناوری اطلاعات، سرورها و سخت‌افزارها، به کوچک‌ترین شرکت‌ها اجازه می‌دهد نیازهای محاسباتی بزرگ و حتی غیرمنتظره‌ی خود  را برطرف کنند.

 Cloud Technology

به‌عنوان‌مثال KenSci یک شرکت کوچک تجزیه‌وتحلیل بهداشت و درمان است که با استفاده از تکنیک‌های یادگیری ماشین، صدها متغیر مرتبط با شرایط بیمار را بررسی می‌کند و احتمال فوت، بستری مجدد و سایر ریسک‌های سلامتی را پیش‌بینی می‌کند. KenSci با تکیه بر ابر موفق شده به‌سرعت محدوده‌ی خدمات خود را در سراسر دنیا گسترش دهد، بدون اینکه پیشاپیش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود را در سطح چشمگیری توسعه داده باشد. چابکی محاسباتی پردازش ابری، نقش مهمی در ساخت و  توسعه‌ی محصولات جدید «هوشمند» دارد.

Pivothead نیز شرکتی با ۲۵ کارمند است که از فناوری‌های پوشیدنی برای کمک به افراد نابینا (یا افرادی که به اختلالات بینایی دچارند) استفاده می‌کند. اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط سنسورهای پوشیدنی به ابر فرستاده می‌شود، از طریق الگوریتم‌های یادگیری ماشین پردازش می‌شود و به گفتار یا متن تبدیل می‌شود تا به حرکت افراد در محیط اطراف کمک کند.

این مثال‌ها نشان می‌دهد که پردازش ابری، با دموکراتیزه کردن قدرت پردازش، به توانمندسازی انبوه شرکت‌های کوچک کمک کرده است. مجموعه‌ی داده‌های بیش از یک‌میلیون شرکت آمریکایی (از دهه‌ی ۸۰ میلادی) این ادعا را تائید می‌کند.

تحقیقاتی که در بالا به آن اشاره کردیم، سه نتیجه‌ی کلیدی را مطرح می‌کرد: اول، محاسبات ابری رشد بسیار چشمگیری داشته است. در سال ۲۰۱۰، کمتر از نیم درصد از شرکت‌ها از این فناوری استقبال کرده بودند، درحالی‌که این آمار در سال ۲۰۱۶ به هفت درصد می‌رسید و رشد متوسط آن در هرسال، ۵۰درصد بود. دوم اینکه تصویب و پذیرش رایانش ابری، در سراسر آمریکا روی‌داده است نه‌فقط در یک منطقه‌ی خاص. هرچند رشد تصویب این فناوری در مناطق شهری و آموزشی، بیشتر و سریع‌تر است. سوم، محاسبات ابری برخلاف برخلاف سایر تکنولوژی‌هایی مانند کامپیوترهای شخصی و تجارت الکترونیک، ابتدا توسط شرکت‌های کوچک‌تر و جوان‌تر پذیرفته‌شده است.

Cloud Technology

مجموعه داده‌ای که در این تحقیقات مورداستفاده قرار گرفت، از مرکز اطلاعات تماس Aberdeen به‌دست‌آمده بود که از دهه‌ی ۱۹۸۰، تماس تلفنی میلیون‌ها آمریکایی را برقرار می‌کرد. آن‌ها با دقت سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای میلیون‌ها شرکت آمریکایی را در هرسال ثبت می‌کردند. این مجموعه داده، به دلیل پوشش گسترده و کیفیت بالای داده‌ها، غالباً توسط محققان دانشگاهی مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته این نظرسنجی‌ها نیز بی‌عیب و نقص نیستند. مهم‌ترین ایراد داده‌ها این است که پاسخ‌دهندگان پردازش ابری را طبق دیدگاه خود تعریف کرده‌اند. به‌بیان‌دیگر، گرچه بسیاری از خدمات اینترنتی امروزی، مستلزم این است که شرکت دیگری داده‌های ما را مدیریت کنند، اما در این نظرسنجی انتظار داریم که شرکت‌ها، سرویس میزبان ابری خود را مشخص کنند: AWS،مایکروسافت آژور، اوراکل، آی‌بی‌ام  کلاود، گوگل کلاود پلتفرم، علی‌بابا یا هر سرویس دیگر. نتایجی که در ادامه‌ی این مطلب ذکر می‌شود، از تحلیل اطلاعات پذیرش «محاسبات ابری» ۱۵۰ هزار شرکت آمریکایی به‌دست‌آمده است:

تصویب فناوری ابر در صنایع مختلف آمریکا

نمودار زیر، رشد محاسبات ابری را از سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌بینیم، این نرخ از ۰.۳ درصد در سال ۲۰۱۰ به ۷ درصد در سال ۲۰۱۶ افزایش‌یافته و هرسال دو برابر شده است. به‌علاوه، این رشد در تمام صنایع مختلفی که موردبررسی قرارگرفته‌اند وجود دارد.

 Cloud Computing Adoption

تحقیقات نشان می‌دهد که گستره‌ی جغرافیایی رایانش ابری، نشان‌دهنده‌ی پذیرش گسترده‌ی این فناوری از سوی صنایع مختلف سراسر آمریکا است. درواقع ما صرفاً با یک تکنولوژی جدید روبرو نیستیم که از سمت استارتاپ‌های نوظهور نیویورک و سانفرانسیسکو مورد استفاده قرارگرفته باشد. از سال ۲۰۱۰ به بعد، این فناوری در تمام نواحی آمریکا رشد قابل‌توجهی داشته است.

کوچک، جوان، ابری

در نمودار بعد، ما شاهدیم که کوچک‌ترین شرکت‌ها، استقبال بیشتری از این فناوری داشته‌اند. به‌طور متوسط ۱۰ تا ۱۵ درصد از شرکت‌هایی که کمتر از ۲۵ کارمند دارند، محاسبات ابری را مورداستفاده قرار داده‌اند، درحالی‌که شرکت‌های متوسط، نرخ پذیرش کمتری دارند. درواقع نرخ تصویب این فناوری در شرکت‌هایی که حدود ۱۰۰ کارمند دارند، پایین است. شاید به این دلیل که آن‌ها آن‌قدر بزرگ هستند که از سیستم‌های داخلی برای محاسبات خود استفاده کنند، ولی هنوز آن‌قدر توسعه‌نیافته‌اند که هم از سیستم‌های پردازش داخلی و هم از سیستم‌های ابری استفاده کنند.

در میان شرکت‌های بزرگ، یعنی شرکت‌هایی که بیش از ۱۰۰ کارمند را در استخدام خود دارند، بار دیگر افزایش نرخ تصویب را شاهد هستیم. به‌طور متوسط ۵ تا ۱۰ درصد این شرکت‌ها از محاسبات ابری نیز استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد که شرکت‌های کوچک؛ واقعاً پیشگامان تصویب رایانش ابری هستند.

Adoption of Cloud Technology

در ادامه‌ی تحقیقات، محققان نرخ پذیرش محاسبات ابری را با نرخ پذیرش دو فناوری دیگر مقایسه کردند: کامپیوترهای شخصی (PCها) و تجارت الکترونیک. جالب است که در این موارد، شرکت‌های بزرگ‌تر با الگویی کلاسیک، نرخ پذیرش وسیع‌تری داشتند. مشخص است که «ابر»، فناوری بسیار جذابی برای شرکت‌های کوچک است.

اما این فقط شرکت‌های کوچک نیستند که پردازش ابری را تصویب می‌کنند. شرکت‌های جوان هم نرخ پذیرش بالاتری نسبت به شرکت‌های قدیمی دارند. بنابراین شرکت‌های جوان، چابک و کوچک، پیشگامان پذیرش فناوری ابر هستند. در این مرحله هم به‌طور مشابه، شرکت‌های قدیمی نخستین شرکت‌هایی بودند که کامپیوترهای شخصی و تجارت الکترونیک را پذیرفته بودند.

Adoption of Cloud Technology

همه‌ی این نتایج حاکی از آن است که محاسبات ابری ی یک تکنولوژی غیرمعمول است که جذابیت زیادی برای شرکت‌های جوان و کوچک دارد. محققان باور دارند که این فناوری، امکان محاسبات قدرتمند را در خانه فراهم کرده است؛ بدون اینکه هزینه‌ی بالایی را به متقاضیان تحمیل کند. به عبارتی، محاسبات ابری، محاسبات را در عموم جامعه گسترش داده و آن را دموکراتیزه کرده است.

دسترسی انعطاف‌پذیر به منابع محاسبات، به شرکت‌های کوچک اجازه می‌دهد به‌سرعت مقیاس خود را بالا یا پایین بیاورند و محصولات جدید یا ویژگی‌های آن‌ها را مورد آزمایش قرار دهند. این چابکی عملیاتی به‌ویژه زمانی که با تقاضای ناامن یا محیط شدیداً رقابتی روبرو شویم، اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. شواهد جدید نشان می‌دهد که امکان «اجاره» منابع فناوری اطلاعات نیز به بقا و بهره‌وری شرکت‌های جوان کمک می‌کند.

این یافته‌ها، در دورانی که با کاهش پویایی کسب و کارها مواجهیم، امیدبخش به نظر می‌رسند. گرچه به‌طور دقیق نمی‌دانیم که پردازش ابری چگونه عملکرد شرکت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، ولی بدون شک کاهش هزینه‌های محاسباتی، شانس حیات و پیشرفت شرکت‌های کوچک را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها: فناوریاستارت‌آپرایانش ابریفناوری دیجیتالفناوری ابریمحاسبات ابریدادهقدرت رقابتی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.