گوشت گیاهی، فناوری جدید جایگزین برای گوشت دامی
علوم پایه و مهندسی ۸

گوشت گیاهی، فناوری جدید جایگزین برای گوشت دامی

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۱۷ - ۱۲:۰۴ | ۸ دقیقه

به‌زودی شاهد یک انقلاب خواهیم بود که پروتئین گیاهی را جایگزین محصولات دامی می‌کند

نوپانا به نقل از زومیت، عبارت گوشت گیاهی، شاید یک ترکیب متضاد به‌نظر بیاید؛ اما قرار است آینده‌ی گوشت مصرفی انسان باشد. این محصول، با کار و تلاش دانشمندان و سرآشپزان مشهور، در حال یافتن جای خود بر سفره‌ی میلیون‌ها شهروند آمریکایی است؛ سفره‌ای که همیشه تنها حاوی محصولات حیوانی بوده است. این محصول در حال یافتن جای خود در دنیای صنعت فناوری نیز هست.

اریک اشمیت، مدیر اجرایی آلفابت، شرکت مادر گوگل، در کنفرانس جهانی مؤسسه‌ی میلکن در لس آنجلس در سال ۲۰۱۶، پروتئین‌ گیاهی را مهم‌ترین گرایش جدید دنیای فناوری خواند. رقبای دیگر شامل چاپ سه‌بعدی، اتومبیل‌های خودکار، اطلاعات پزشکی تلفن‌ همراه، واقعیت مجازی و برنامه‌های آموزشی بودند.

به نقل از مؤسسه‌ی گودفود که در زمینه‌ی تولید محصولات غذایی گیاهی فعالیت می‌کند؛ اشمیت معتقد است که «به‌زودی شاهد یک انقلاب خواهیم بود که پروتئین گیاهی را جایگزین محصولات دامی می‌کند».

پرهیز از گوشت

برایان کِیتمن از مؤسسه‌ی گودفود می‌گوید:استفاده از غذاهای گیاهی به‌جای گوشت معمولی، نشر گازهای گلخانه‌ای را کاهش داده و از تغییرات آب‌وهوایی جلوگیری می‌کند.

طبق توضیحات اشمیت، اگر صنعت فناوری در کشورهای در حال توسعه، بر تولید گوشت گیاهی و غیرحیوانی متمرکز شود؛ هزینه‌های تولید غذا بسیار پایین می‌آید. تمایل به محصولات حیوانی با رشد این کشورها در حال افزایش است؛ اما به‌صورت همزمان، اثرات مخرب تولید این محصولات بر محیط‌زیست نیز افزایش خواهد یافت. با این حال کیتمن معتقد است که «با روی‌آوردن به گوشت گیاهی، حیوانات از معادله حذف شده و گیاهانِ برداشت‌شده تنها برای استفاده‌ی مستقیم انسان‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند».

فناوری چه نقشی در تهیه‌ی گوشت‌های بهتر دارد؟

کامپیوترها مطمئناً (هنوز) آشپزهای خوبی نیستند؛ اما فناوری به تحقیقات مربوط به شناسایی و فرمول‌سازی گیاهان کمک می‌کند تا غذاهایی خوش‌طعم و مغذی با آن‌ها تولید کرده و ریسک‌ بیماری‌های ناشی از محصولات حیوانی را کاهش دهد. از فناوری حتی برای تولید نوعی گوشت، آن هم بدون حضور هیچ‌گونه حیوانی استفاده شده؛ اخیراً همبرگری آزمایشگاهی در انگلستان تولید و امتحان شده و جاروجنجال زیادی به پا کرده است.

به‌زودی شاهد انقلابی خواهیم بود که پروتئین گیاهی را جایگزین محصولات دامی می‌کند.

شرکت بیاند-میت، یک شرکت گوشت گیاهی در جنوب کالیفرنیا است که اخیراً اولین همبرگر گیاهی را تولید و روانه‌ی بازار کرده است. این همبرگر چنان آبدار و پرگوشت است که در کنار محصولات حیوانی و در قسمت گوشت‌ها به فروش می‌رسد و در اولین روز فروشش در کمتر از یک ساعت به‌طورکامل فروخته و تمام شد.

پت براون، مؤسس و مدیرعامل شرکت تازه‌تأسیسِ ایمپاسیبل فودز که به تولید غذاهای گیاهی می‌پردازد، در کنفرانس کد در کالیفرنیا گفت:تنها با ترکیب چند گیاه و سبزیجات با همدیگر، به‌هیچ‌وجه نمی‌توان دوستداران گوشت را راضی کرد. پس ما دست به تحقیقاتی عمیق و مولکولی زدیم تا خواص مطلوب گوشت مانند بافت، آبداربودن، عطر و نوع پخت مناسب را پیدا کنیم.

vegan

شرکت ایمپاسیبل فودز، تاکنون ۱۸۰ میلیون‌ دلار درآمدزایی کرده و گوگل خواستار خرید آن به قیمت ۳۰۰ میلیون ‌دلار است. این شرکت درصدد تولید همبرگری گیاهی است که آنقدر پرگوشت باشد که حتی متعصب‌ترین گوشت‌خواران نیز قادر به تشخیص آن از گوشت گاو نباشند.

پرورش دام به‌طرزی غیرقابل بازگشت به خاک و کیفیت آب‌وهوا صدمه می‌زند.

ایمپاسیبل فودز نیز فواید بسیاری در شبیه‌سازی گوشت از گیاهان می‌بیند: چنین گوشتی هم برای انسان مفیدتر است، هم سیاره‌‌ی زمین و هم حیوانات.

رساندن یک کیلوگرم گوشت به قصابی‌ها (پس از پرورش، کشتار و حمل‌ونقل آن)؛ در مقایسه با تحویل یک کیلوگرم گیاهِ پر از پروتئین، روندی بسیار پرهزینه و ناکارآمد است.

سازمان ملل، سال ۲۰۱۶ را سال دانه‌های خوراکی (حبوبات و لوبیا) نامید. حبوبات نه‌تنها بسیار مغذی هستند؛ بلکه در آشپزخانه (یا آزمایشگاه) نیز می‌توان با آن‌ها غذاهای متنوعی درست کرد؛ همچنین برای کشاورزان نیز مزیت‌های بسیاری دارند. برای مثال، عدس می‌تواند با کمک به تولید نیتروژن، خاک را دوباره غنی کند.

اما برعکس، پرورش گاو، گوسفند، مرغ و خوک؛ به خاک (و کیفیت آب‌وهوا) به‌طرزی غیرقابل بازگشت صدمه می‌زند و نسل‌های آینده را در خطر قرار می‌دهد. پرورش احشام همچنین، باعث نابودی جنگل‌های بارانی و مصرف‌شدن منابع بسیار محدود آب تازه و آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود (حیواناتی که با آنتی‌بیوتیک رشد می‌کنند، گاه باعث ایجاد مقاومت به آنتی‌بیوتیک می‌شوند و این امر به مشکلی بزرگ در حوزه‌ی بهداشت عمومی تبدیل شده است).

تولید گوشت در این دنیایی که هر روز کوچک‌تر و آلوده‌تر می‌شود، بیش از هر زمان دیگری مشکل‌ساز و پردردسر شده است.

بروس فردریش، مدیر اجرایی مؤسسه‌ی گودفود می‌گوید:دو سؤال بزرگ زمان ما این‌ها هستند: چطور تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد انسان غذا بدهیم؟ با تغییرات آب‌وهوایی چه کنیم؟ پاسخ هر دوی این سؤالات، محصولات گیاهی (و گوشت‌های تهیه‌شده در آزمایشگاه) هستند.

برچسب‌ها: گوشت گیاهیمواد غذاییفناوریغذاگوگلآلفابت
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.