تعامل، راز جذب کاربر
طراحی تعاملی در وبسایت ۸.۷

تعامل، راز جذب کاربر

توسط ریحانه محمدی | ۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۱۴:۳۴ | ۵ دقیقه

یکی از راه‌های جذب کاربر، رعایت UX است. یکی از بخش‌های مهم UX طراحی تعاملی است که نقش به‌سزایی در کیفیت وبسایت شما دارد. در این مقاله به بررسی طراحی تعاملی می‌پردازیم.

نوپانا: یکی از بخش‌های مهم و بزرگ تجربه کاربری (UX)، طراحی تعاملی (InteractionDesign) است. در این مقاله قصد داریم طراحی تعاملی و تاثیر آن در جذب کاربر را بیان کنیم.

هر سایتی برای جذب اعتماد کاربران نیازمند تعامل است. طراحی تعاملی در واقع ارتباطی است که بین کاربر و محصول ایجاد می‌شود و هدف از آن ایجاد بستری است که، کاربر را قادر می‌سازد تا بهترین راه را، برای رسیدن به اهدافش داشته باشد.

تعامل بین یک کاربر و یک محصول شامل بخش‌های زیبایی‌شناسی وب (aesthetics)، حرکت (motion)، صدا (sound)، وسیله ارتباطی کاربر (space) و بسیاری از موارد دیگر می‌شود. برای رسیدن به هدف تعامل و جذب کاربر، هر کسب‌وکار آنلاینی نیازمند طراحی تعاملی می‌باشد.

طراحی تعاملی شامل ۵ بعد اصلی متون (Texts)، نمایندگی‌های بصری (Visual representations)، فضای مورداستفاده کاربر (Physical objects or space)، زمان (Time) و رفتار (Behaviour) می‌شود.

متون و واژه‌ها، درواقع محتوای کاربردی در طراحی تعاملی، باید ساده و قابل فهم باشد. محتوا باید به گونه‌ای باشد که با کاربران ارتباط برقرار کند و اطلاعات کاربر را به‌دست آورد اما طوری نباشد که از طریق آن‌ها از کاربر سواستفاده کرد.

نمایندگی‌های بصری  معمولا مربوط به تصاویر، تایپوگرافی، آیکون‌ها و مواردی این‌چنینی است که کاربر با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کند.

در واقع منظور از فضای مورداستفاده کاربر دستگاهی است که کاربر از طریق آن با محصول ارتباط برقرار می‌کند. ممکن است این فضا گوشی موبایل یا لپ تاپ باشد و ارتباط از طریق موس  یا تاچ‌پد (Touchpad) برقرار شود و یا فضایی که کاربر در آن قرار دارد را مورد توجه قرار می‌دهد، برای مثال کاربر در اتوبوسی با موبایل خود محصول را دنبال می‌کند و یا درمحل کار بوسیله کامپیوتر این کار را انجام می‌دهد.

در بخش زمان  منظور  زمانی  است که کاربر صرف ویديو و صوت می‌کند، در واقع اگر به نتیجه برسد مشکلی نیست، اما اگر کاربر به نتیجه دلخواه نرسد، مجددا مجبور به تحقیقات می‌شود و این معضل کاربر را از لحاظ زمانی در مضیقه قرار می‌دهد. رعایت و توجه به این بخش وظیفه تولیدکنندگان محتوا است.

اگر طراحان وب  در زمینه روانشناسی اجتماعی دانشی کافی داشته باشد، این امر می تواند مزیتی برای آنها باشد تا بتوانند درک کنند که چگونه مردم درمورد مشکلات یا سناریوهایی که در زندگی واقعی دارند، فکر می کنند و درواقع کمک شایانی به تشخیص و تغییر بازخوردهایی  که کاربر پس از مشاهده محصول دارد می‌کند. شناخت زمینه رفتار، به طراحان امکان می دهد که برخوردی مناسب برای تغییر رفتار کاربران داشته باشند.

در این  گیف توضیح بصری این ابعاد پرداخته شده است.

 

 

 

برچسب‌ها: UXUIInteraction designطراحی تعاملیطراحی سایتبرنامه نویسی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه محمدی

ریحانه محمدی

ریحانه محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تدریس را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.