کره جنوبی برای آموزش صنایع کوچک ایران اعلام آمادگی کرد
صادق نجفی: ۸

کره جنوبی برای آموزش صنایع کوچک ایران اعلام آمادگی کرد

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۱۴:۳۴ | ۹ دقیقه

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: وزارت صنایع کوچک کره جنوبی برای ارتقای فناوری آموزش و عارضه یابی صنایع کوچک و متوسط ایران اعلام آمادگی کرده است.

نوپانا به نقل از عصر اقتصاد، «صادق نجفی» روز دوشنبه در نشست خبری در محل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران افزود: بیش از 90 درصد صنایع کشور را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد که با مشکلات ریز و درشت روبروست.

وی که مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی است، بیان داشت: در این پیوند، ارتباط شرکت های کوچک و متوسط ایرانی با کشورهای هدف از مدت‌ها قبل در دستور کار قرار گرفت و با کشورهایی مانند کره جنوبی، اتریش، آلمان و ترکیه که در این بخش مشابهت هایی با ایران دارند، مذاکرات و حتی تفاهمنامه هایی امضا شد.

به گفته وی، حدود 70 درصد صادرات کره جنوبی مربوط به صنایع کوچک و متوسط است و فقط چهار میلیون شرکت نوپا (استارت آپ) در این کشور فعالیت می کند. 

نجفی به امضای تفاهمنامه ای با معاون وزیر صنایع کوچک این کشور در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: همه مسئوولان صنایع کوچک این کشور برای همکاری با ایران با وجود تحریم‌ها اعلام آمادگی کردند و تداوم همکاری ها را خواستار شدند.

وی ادامه داد: در این تفاهم نامه توسعه همکاری ها در زمینه فناوری های جدید (به عنوان حلقه مفقوده بنگاه های کوچک و متوسط)، همچنین ارتقای مباحث آموزشی، همکاری در زمینه تحقیق و توسعه و نیز کلینیک‌ها و عارضه یابی بنگاه های کوچک و متوسط و بازار و بازار رسانی محصولات در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران هفته گذشته برای مبادله تفاهمنامه و گسترش همکاری با وزارت بنگاه های کوچک و متوسط و استارت آپ‌های کره جنوبی و همچنین حضور در هفتمین نشست فناوری محور بنگاه های کوچک و متوسط ایران و کره جنوبی به سئول سفر کرد.

خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی هفته گذشته به نقل از اتحادیه تجارت بین المللی این کشور نوشت: از دی ماه 1396 تا خرداد 1397 بیش از یک میلیارد و 700 میلیون دلار کالای کرده ای به ایران صادر شده است.

به نوشته این خبرگزاری، صادرات سالیانه کره جنوبی به ایران در سال 2012 میلادی حدود 6 میلیارد و 200 میلیون دلار بود اما در سال 2013 میلادی به چهار میلیارد و 400 میلیون دلار کاهش یافت.

در نیمه نخست امسال کره جنوبی سه میلیارد و 280 میلیون دلار نفت خام از ایران وارد کرد که در مقایسه با پارسال 18.5 درصد کاهش نشان می دهد.

همکاری های فنی خارجی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در یک سال اخیر با همکاری چین و کره جنوبی برخی فناوری‌های جدید در مورد چای وارد کشور شد و به زودی در زمینه انرژی خورشیدی، فناوری پیشرفته ای از سوی کره جنوبی به شهرک صنعتی شمس آباد استان تهران وارد می شود.

همزمان با سفر معاون وزیر صنعت به کره جنوبی، یک شرکت تولیدکننده صفحه های خورشیدی برای تولید برق در ایران به صورت بی.او.تی (ساخت، عملیات و انتقال) اعلام آمادگی کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی با اشاره به فعالیت 170 واحد صنایع کوچک چای در استان گیلان گفت: روزگاری سالیانه 80 هزار تن چای در شمال کشور تولید می شد که امروز به 20 هزار تن کاهش یافته است که یک دلیل آن، به موضوع فرآوری چای و فناوری های آن برمی گردد.

وی بیان داشت: بزودی گروهی از کارشناسان کره جنوبی در زمینه عارضه یابی بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی وارد کشور می شوند و برای کلینیک های تخصصی نیز کارگاه های آموزشی برگزار می کنند.

نجفی افزود: در سفر اخیر توافقنامه ای بین صندوق ضمانت فعالیت های بنگاه کوچک و متوسط ایران و موسسه مالی کره جنوبی فعال در این زمینه به امضا رسید که به وزارت صنایع کوچک این کشور وابسته است.

وی از اجرای برنامه های مشابه با اتریشی ها، ترکیه ای ها و آلمان ها در آینده خبر داد و افزود: به طور نمونه چند ماه پیش شرکت گیز (GIZ) که یکی از مجموعه های آموزشی و فناوری بخش خصوصی مرتبط به صنایع آلمان است، برای 90 نفر از فعالان صنایع کوچک و متوسط ایرانی در این کشور دوره آموزشی برگزار کرد که از جمله دستاوردهای آن، واردات فناوری الیاف شیشه ای در آینده نزدیک به ایران است.

نجفی بهبود فضای ارتباطی صنایع کوچک با این کشورها را نیازمند تعامل و همکاری سایر نهادها از جمله مجلس و قوه قضاییه دانست و بر حمایت‌های بیشتری از صنایع کوچک تاکید کرد.

 حل مشکل تامین مواد اولیه صنایع کوچک و متوسط 

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فقط هفت درصد بدهی های بانکی کشور مربوط به صنایع کوچک است و در تلاشیم درباره کاهش مالیات بر ارزش افزوده آنها و حل مشکلات تامین اجتماعی و بدهی‌های این صنایع گام‌های اساسی برداریم.

به گفته وی، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی در این زمینه بسته حمایتی پیشنهاد کرده که تاکنون برخی موارد آن به تصویب رسیده است.

وی افزود: درباره تامین مواد اولیه شرکت های پتروشیمی، فولادی، مس و آلومینیوم از طریق بورس مذاکراتی انجام و دستورالعمل مربوط به آن ابلاغ شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ادامه داد: مقرر شد وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه نظارت بر عملکرد بورس پیگیری های لازم را داشته باشد و پرداخت تسهیلات به آنها در اولویت قرار بگیرد.

وی افزود: استمهال مالیات بر ارزش افزوده بنگاه ها، حل مشکلات تامین اجتماعی و ارائه خدمات گمرکی به شهرک ها در دستور کار قرار دارد.

84 هزار واحد صنعتی در کشور فعال است.

93 درصد صنایع کشور را صنایع کوچک تشکیل می دهد.

برچسب‌ها: کره جنوبیکسب‌و‌کاراستارت‌آپصنایع کوچکایرانهمکاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.