جهت‌گیری عرصه اقتصاد به سوی استارت‌آپ‌ها
معاون علمی و فناوری رییس جمهور: ۹

جهت‌گیری عرصه اقتصاد به سوی استارت‌آپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۵/۱۲/۱۷ - ۱۸:۴۸ | ۹ دقیقه

ستاری: گره‌های درهم‌تنیده ساختار اقتصاد به دست نوآوری گشوده می‌شود.

نوپانا به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری: سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در نشست همکاری فعالان بازار سرمایه در امور دانش‌بنیان و فناورانه با بیان این‌که حرکت پرشتاب و روبه جلو فناوری را یک گام پیش‌تر از جامعه پیش می‌برد اظهار کرد: فناوری و نوآوری، با پیش‌تازی خود می‌تواند ضمن حل چالش‌های فراروی اقتصاد و دیگر عرصه‌ها، گره‌های مستحکم ساختار پیچیده و درهم تنیده اقتصاد کشور را بگشاید.

ستاری، مهم‌ترین لازمه‌ای که می‌تواند حتی کشوری تهی از منابع زیرزمینی را از ثروت و اشتغال سرشار کند، فرهنگ اقتصادی حاکم بر آن کشور دانست و گفت: حاکمیت فرهنگ نادرست منابع زیرزمینی، طی سالیان پیشین با رخنه به بخش‌های گوناگون کشورمان از جمله اقتصاد، داشته‌های کشوری با فرهنگی غنی نوآوری، کارآفرینی را دچار آسیب کرده است.

رییس ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، رسوخ فرهنگ اقتصاد نفتی را منشأ آسیب‌های جدی به بخش قابل توجهی از مزیت‌های سرزمینی کشورمان دانست و گفت: صنایع دستی متنوع و ارزنده این کشور که هزاران سال، مروج فرهنگ و توانمندی ایرانیان بود به عنوان یکی از مزیت‌ها برجسته کشورمان اما به واسطه بی‌توجهی حاصل از اتکای به درآمد نفتی به فراموشی سپرده و از میان رفت؛ به طوری‌که اکنون محیط مساعد احیای این توانمندی در برخی موارد ممکن نیست.

موج تحول‌ساز شرکت‌های دانش‌بنیان

به گفته معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، قبضه‌ی میدان اقتصاد جهانی توسط شرکت‌های غیر نفتی طی سال‌های اخیر، که نوآوری و سرمایه انسانی مهم‌ترین دارایی آن‌هاست، نشان می‌دهد دانش و نوآوری در عرصه رقابت اقتصاد امروزی جایگزین خود دارایی‌های فیزیکی و منابع زیرزمینی شده است و بر همین اساس می‌بایست جهت‌گیری عرصه اقتصاد، به سوی شرکت‌هایی باشد که دانش، نوآوری و فناوری را به عنوان مهم‌ترین دارایی خود عرضه کرده‌اند.

نایب‌رییس هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به شکل‌گیری موج تحول اقتصادی به واسطه نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: شرکت‌های با یک ایده نوآورانه توانسته‌اند فضای یک کسب و کار و محیط پیرامونی را دچار تحولی اساسی کنند و در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد این دست تحولات در تمامی عرصه‌های اقتصاد خواهیم بود و نشانه این موج عظیم را می‌توان در سرمایه‌گذاری جدی شرکت‌های بزرگ در حوزه‌های خاص فناوری‌های راهبردی مشاهده کرد.

محیط کسب‌وکار لازمه شکل‌گیری کسب‌وکار فناورانه

ستاری، وجود محیط مساعد کسب و کار بر بستر زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی را زمینه‌ساز رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان دانست و گفت: تجربه رشد 3 رقمی برخی از کسب و کارهای نوپا در کم‌تر از یک سال که نمونه‌های بومی این شرکت‌ها کم نیست و ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، زمینه مناسبی برای اشتغال ایجاد کرده‌اند، می‌تواند ضمن ایجاد تحولی بنیادین در نوع نگرش به عرصه اقتصاد و سرمایه‌گذاری ، زمینه‌ساز ترغیب سرمایه‌گذاران به حضور در این بخش می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را گامی در ایجاد محیط مساعد کسب و کار فناورانه عنوان کرد و گفت: این قانون با ارائه بیش از 80 خدمت متنوع ، صرفاً به دنبال مساعد ساختن فضای کسب و کارهای دانش‌بنیان است و بخش قابل توجه رشد و توانمندی این عرصه توسط سرمایه‌گذاران جسورانه، حضور سرمایه‌گذاران،  ارتباط میان کسب و کارهای بزرگ و صنعتی با نوآوری شرکت‌ها و سازو کارهایی از این دست محقق می‌شود.

آینده‌ای که از مسیر بروز نوآوری‌ها می‌گذرد

معاون علمی و فناوری ریییس جمهوری با بیان این‌که رشد اقتصادی کشور از مسیر رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی و ایفای نقش سرمایه‌های انسانی خلاق در کسب و کارهای فناورانه عبور می‌کند، افزود: اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان آینده‌ساز کشور، میدان عمل جوان خلاق و نوآوری است که پویایی و اعتماد به نفس آنان برای گام گذاردن در مسیرهای نو، امید به اصلاح فرهنگ نادرست اقتصادی پیشین را احیا می‌کند.

ستاری، مهم‌ترین لازمه شکوفایی جوانان، ایجاد زیست‌بوم مناسب بروز خلاقیت آن‌ها دانست و گفت: معرفی استخدام دولتی به عنوان راه‌کاری منسوخ و ناکارآمد برای اشتغال که از اقتصاد مبتنی به نفت نشأت گرفته است، ضمن سرکوب خلاقیت‌های جوانان آنان را از مسیر اصلی یعنی تحصیل برای خلق نوآوری منحرف می‌کند.

وی با اشاره به افتتاح شبکه نوآوری تهران در راستای ایجاد شهری دانش‌بنیان و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بالقوه و سرشار این شهر در جذب توانمندی‌های و استعدادها گفت: افتتاح مرکز نوآوری تهران گام‌ تازه‌ای در راستای شکل‌ گرفتن محیطی برای کسب و کار فناورانه است و تهران را به عنوان شهری دارای ظرفیت‌های بسیار زیاد برای دانش‌بنیان شدن و جذب استعدادها و توانمندی‌های ایرانیان سراسر دنیا آماده می‌کند.

رییس هیأت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، کسب و کارهای دانش‌بنیان را به واسطه اتکای این کسب و کارها به دانش و خلاقیت و مبتنی بر دارایی ارزشمند و ماندگار سرمایه فکری، موفق و قابل اعتنا دانست و ابراز امیدواری کرد با رویکردهای مثبت به این کسب و کارها از سوی بورش و دیگر نهادها، با بهره‌گیری از ظرفیت بیش از 30 میلیونی جوانان کشورمان زمینه به‌کارگیری این توانمندی در تحول کشور فراهم شود.

«نشست همکاری فعالان بازار سرمایه در امور دانش بنیان و طرح های فناورانه» با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،سازمان بورس و اوراق بهادار و فرابورس، با حضور علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی معاونت علمی و فناوری، شاپور محمدی ییس سازمان بورس و اوراق بهادار،  امیر هامونی مدیر عامل شرکت فرابورس با حضور جمعی از فعالان بازار سرمایه و به منظور ایجاد بسترهای لازم تعامل میان شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاران برای حضور در بازار سرمایه برگزار شد.

برچسب‌ها: ایراندانشاستارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.