کاربران را مجذوب وب‌سایت خود کنید
تجربه کاربری در وب‌سایت ۸.۷

کاربران را مجذوب وب‌سایت خود کنید

توسط ریحانه محمدی | ۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۱۳:۴۹ | ۵ دقیقه

لازمه‌ فراری ندادن کاربر و یا خریدار محصول شما، ایجاد تجربه‌ای شیرین و خوشایند است که تنها در صورت حضور طراح سایت خبره اتفاق می‌افتد. در این مقاله قصد داریم شما را با UI  و UX تا حدودی آشنا کنیم.

نوپانا: تجربه کاربری (User Experience) و رابط کاربری (َUser Interface) از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که صاحبان هر کسب‌وکار آنلاینی باید بدانند، حال شما صاحب یک کسب‌وکار بزرگ یا کوچک هستید فرقی ندارد.

User Experience که ترجمه تحت‌اللفظی آن تحت عنوان تجربه کاربری شناخته شده‌است، دراصل به معنای تجربه‌ای حسی است که کاربر به محض ورود به سایت کسب می‌کند. درواقع همان خاطره‌ خوش و حس رضایتی است که خریدار یک محصول پس ازاستفاده از آن درک می‌کند،که در صورت بارگزاری سریع سایت، سازگاری با سیستم‌عامل‌های موبایل و امنیت سایت ایجاد می‌شود . استفاده از یک طراح UX خبره، می‌تواند کمکی شایان، برای هر کسب‌وکار آنلاین باشد.

 UX شامل شش بخش است که رابط کاربری (User Interface Design)، طراحی تعاملی (InteractionDesign)، کاربردپذیری (Usability)، قابلیت دسترسی (Accessbility)، تعامل انسان‌وکامپیوتر (HCI) و معماری اطلاعات (Information Architecture) را شامل می‌شود.

طراحان تجربه کاربری به دو دوسته تقسیم می‌شوند کسانی که در تمام  حوزه‌های نام‌برده UX  خبره هستند (طراح Generalist) و کسانی که تنها یک تخصص از۶ تخصص یادشده را دارند (طراح Specialist). درایالت متحده آمریکا درآمد متوسط سالانه یک طراح ۱۰۰ هزار دلار تخمین زده می‌شود.

همانطور که گفتیم  UI بخشی از UX است و تمام آن چیزی که کاربر در سایت مشاهده می‌کند را شامل می‌شود. رنگ‌بندی، جداول، محتوای ارزشمند، گرافیک، جستجوگر، منوی تاشو (Fold)، هویت بصری  و غیره همگی بخشی ازUI هستند.

رعایت تمام بخش‌های UX  تاثیر به‌سزایی در سئو سایت دارد، ازین‌رو توجه به آن برای هر کسب‌وکاری ضروری است. درواقع بسیاری از مرورگرها کابر محور شده‌اند. دراصل سایتی که بسیار مورد توجه کاربران است و کاربر را مجاب به گشت‌وگذار می‌کند، در صدر نتایج حاصله مرورگران هستند.

یکی از مهم‌ترین تکنیک‌هایی که در حوزه UX  وجود دارند سازگاری سایت با تلفن‌های هوشمند است. با افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند در صورت ناسازگاری سایت با موبایل، بسیاری از مخاطبان خود را از دست‌ می‌دهید.

ساده سازی ناوبری (Navigation) وبسایت هم از نکات مهم UX  است، کاربر باید بتواند به راحتی در سایت بچرخد، بدون اینکه دغدغه گم‌شدن در سایت شما را داشته باشد.

سرعت بارگزاری هم از مسائل اساسی است، هیچ‌کس دوست ندارد وقت زیادی را برای بالا آمدن وبسایت شما صرف کند. بنابراین برای اینکه در صدر نتایج مرورگران قرار بگیرید، نباید سایت‌تان به اصطلاح سنگین باشد.

تولید محتوای ارزشمند با توجه به نیاز روز کاربران هم از دیگرتکنیک‌های موردنیاز UX است. درواقع تولیدکنندگان محتوا موظف هستند، نیاز کاربران را جستجو کنند و محتوایی کامل و جامع تولید کنند. محتوا باید به‌گونه‌ای باشد که پاسخ‌گوی تمام سوالات کاربران باشد . در اصل اگر کاربر بدون رسیدن به پاسخ  از سایت شما خارج شود، محنوای تولیدی شما جامع نبوده است و نیاز مخاطب را برطرف نکرده است.

 UX  و سئو هردو یک هدف نهایی  دارند و یکدیگر را تکمیل می‌کنند و تاثیربه‌سزایی درافزایش بازدید از سایت دارند بنابراین رعایت آن‌ها سایت شما را در صدر نتایج مرورگران قرار می‌دهد.

برچسب‌ها: کسب‌و‌کارتولید محتواسئوتجربه کاربریUIUX
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه محمدی

ریحانه محمدی

ریحانه محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تدریس را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.