پیش‌نیازهای راه‌اندازی استارت‌آپ
به کسب‌وکار خود زندگی ببخشید؛ ۸

پیش‌نیازهای راه‌اندازی استارت‌آپ

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۱۰:۳۵ | ۸ دقیقه

برای راه‌اندازی کسب‌وکار بهتر است عجله نکنید، قدم‌های درست و حساب شده بردارید و از متخصصان مشاوره بگیرید تا شانس موفقیت استارت‌آپ بیشتر شود.

نوپانا به نقل از زومیت، داشتن یک ایده‌ی جدید و بزرگ تنها آغاز راه پر پیچ و خم راه‌اندازی یک کسب‌وکار است. به‌عنوان مثال اگر ایده را روز اول دانشگاه در نظر بگیریم، اولین دلاری که از آن درآمد کسب می‌کنید معادل فارغ‌التحصیلی است. زندگی بخشیدن به یک استارتاپ و به موفقیت رساندن آن ساده نیست و باید ابتدا پیش‌نیازهای آن برطرف شود. معمولا اولین قدم‌ها با بررسی و تجزیه و تحلیل بازار و پتانسیل آن برای پذیرش محصول جدید آغاز می‌شود. سپس با بررسی رقبا، عملکرد آن‌ها و تحقیق در مورد اینکه آیا کسب‌وکار می‌تواند عملکرد بهتری داشته باشد یا خیر، ادامه پیدا می‌کند.

شخصی که استارتاپی را راه‌اندازی می‌کند یعنی محصول یا خدمات جدیدی را معرفی می‌کند که نمونه‌ی آن قبلا در بازار وجود نداشته است. سپس باید استراتژی مورد نظر خود را برای فروش مشخص کند. سرمایه‌گذاران نیز پیش از آغاز همکاری باید گزارش دقیقی از ارزیابی مالی استارتاپ دریافت کنند درنتیجه بنیان‌گذار استارتاپ باید آشنایی نسبی با امور حسابداری داشته باشد. به همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌ها کار خود را از مراکز شتابدهی آغاز می‌کنند تا در مورد این مسائل به آن‌ها آموزش دهند. اما هر استارتاپی حتی پیش از ورود به مراکز شتابدهنده نیز باید جزئیات دقیق و ارزش کار خود را بسنجد زیرا همان‌طور که می‌دانید هر استارتاپی نمی‌تواند به مراکز شتابدهنده وارد شود و باید ابتدا از طرف کارشناسان ارزیابی شود. در ادامه‌ی این مقاله‌ به معرفی بیشتر پیشنیازهایی می‌پردازیم که برای راه‌اندازی استارتاپ لازم هستند.

۱- جدی گرفتن محاسبات

زمانی که صحبت از راه‌اندازی یک کسب‌وکار به میان می‌آید، علم ریاضی یکی از مهم‌ترین پیشنیازهای آن است. راه‌های زیادی برای تأمین سرمایه‌ی استارتاپ وجود دارد که هیچکدام مشابه نیستند. گرفتن وام بانکی شاید مشکلات مالی اولیه را حل کند اما وام بانکی نیز به حساب و کتاب و وثیقه نیاز دارد.

از طرفی اگر بتوانید دیگران را قانع کنید که ایده‌ی خوبی دارید و درآمد خوبی از آن کسب خواهید کرد، می‌توانید نظر مثبت سرمایه‌گذار را جلب کنید. مهم نیست برای جذب سرمایه‌ی استارتاپ خود چه هدفی دارید مهم این است که هدف و بودجه‌ی مورد نظر خود را مشخص کرده باشید. به همین دلیل بهتر است با علم ریاضی آشنایی نسبی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید از یک مربی یا مشاور کمک بگیرید.

startup

۲- از معلم یا مشاور کمک بگیرید

تجربه نداشتن در کسب‌وکار به معنای عدم توانایی در راه‌اندازی آن نیست اما به این معنا است که داشتن یک مشاور یا مربی بیش از هر چیزی اهمیت دارد. درست مانند دوران مدرسه و دانشگاه بهترین مشاور نیز شخصی است که با موانع و مشکلات شما آشنایی داشته باشد.

همچنین مشاور مورد نظر باید دانش عمومی در صنعت کاری شما داشته باشد تا بتواند فضاهای خالی مهارتی مانند دانش مالی را پر کند. بهترین مشاور کسی است که جلوی اشتباهات بزرگ اعضای استارتاپ را بگیرد.

۳- از قوانین پیروی کنید

پیروی از قوانین در تمام مراحل زندگی لازم است اما زمانی که صحبت از راه‌اندازی استارتاپ به میان می‌آید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. انتخاب ساختار حقوقی برای کسب‌وکار از اولین گام‌های راه‌اندازی استارتاپ است و تأثیر زیادی روی عواملی مانند مالیات، مسئولیت‌ها و سایر جنبه‌های کسب‌وکار می‌گذارد. به‌عنوان مثال شرکتی با مسئولیت‌های محدود یکی از رایج‌ترین انواع کسب‌وکارها است؛ زیرا انعطاف‌پذیری زیادی دارد و در عین حال مسئولیت‌های سنگینی برای صاحب کسب‌وکار ندارد. درنتیجه صحبت کردن با یک وکیل متخصص در امور مربوط به کسب‌وکار و مشاوره گرفتن از او بهترین راه برای جلوگیری از مشکلات حقوقی است. مهم نیست در چه زمینه‌ای مشغول به کار هستید مهم این است که تمام مسائل حقوقی باید تحت نظر وکیل متخصص باشد.

startup

۴- مطالعه کنید

مطالعه بخش جدایی‌ناپذیر کسب‌وکار است. به‌عنوان مثال استارتاپی که می‌خواهد طرح کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران توضیح دهید باید در مورد بازار و نیازمندی‌های آن به طور کامل تحقیق کرده باشد. مطمئنا هیچکارآفرینی دلش نمی‌خواهد بعد از ارائه‌ی محصول و خدمات به بازار با رفتار سرد و عدم رضایت مشتری‌ها روبه‌رو شود.

بسیاری از مردم فکر می‌کنند تحقیقات بازار به یک تحقیق ساده نیاز دارد در صورتی که عوامل زیادی در این کار دخیل هستند. تعین اندازه‌ی بازار، شناسایی محصول و خدمات مشابه و علاقه‌ی مردم نسبت به محصول عواملی هستند که موفقیت محصول را در بازار تضمین می‌کنند.

نتیجه‌ی یکی از مطالعات نشان داده است بیش از نیمی از کسب‌وکارها تنها پنج سال بعد از راه‌اندازی شکست می‌خورند. بنابراین بعد از پیدا کردن ایده‌ی جدید سریع دست به کار نشوید. ابتدا پیش‌نیازهای آن را برطرف کنید تا عملکرد بهتری در بازار داشته باشید.

برچسب‌ها: استارت‌آپکسب‌و‌کارپیش‌نیاز یک کسب‌و‌کار نوپاایدهاستراتژیپیش‌نیازهای استارت‌آپ
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.