کمک رویدادهای ورزشی به رشد اقتصادی کشورهای میزبان
المپیک آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا؛ ۸

کمک رویدادهای ورزشی به رشد اقتصادی کشورهای میزبان

توسط ریحانه محمدی | ۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۱۵:۰۷ | ۶ دقیقه

بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی از تاریخ ۲۷ مرداد ۹۷ به میزبانی شهر‌های جاکارتا و پالمبنگ آغاز خواهد شد.

نوپانا: جاکارتا، پایتخت اندونزی یکی از پر جمعیت‌ترین شهرهای آسیایی است،که از تاریخ ۲۷ مرداد تا ۱۷ شهریور میزبان هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی است، این بازی‌ها توسط کمیته بین‌المللی (IOC) نیز به رسمیت شناخته شده ‌است و بعد از المپیک از مهم‌ترین مسابقات است. نماد این دوره از بازی‌ها متشکل از سه حیوان کرگدن، پرنده و گوزن است که هر کدام معنای خود را دارند. در این دوره از بازی‌ها مسئولین اندونزی احترام به ارزش‌های قومی هر کشور و فرهنگ بومی را بسیار مورد توجه قرار داده‌اند.

بمبنگ برودجونگرو (Bambang Brodjonegoro)، وزیر برنامه‌ریزی توسعه اندونزی گفت: «بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ به اقتصاد جاکارتا و پالمبنگ به عنوان میزبان این دوره از بازی‌ها کمک خواهدکرد و به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اکوسیستم اقتصادی اندونزی تاثیر خواهد گذاشت.»

او همچنین افزود: «بازی‌های آسیایی موجب افزایش فعالیت‌های اقتصادی در سطح شهر می‌شود و سرمایه‌گذاری دولت بر زیرساخت‌ها را موجب شده است که این سرمایه‌گذاری یکی از دلایل پیشرفت کشور اندونزی از لحاظ ساختاری است.»

در این دوره از مسابقات پیش‌بینی شده  است که بیش از ۲۲۰ میلیون دلار سود از طریق اسپانسر نصیب اندونزی می‌شود. صرف نظر از دریافت این مبلغ، میزبانی این چنین مسابقاتی همراه با جذب گردشگر نیز است. گردشگری باعث ورود ارز به کشور شده و با اشتغال‌زایی، موجب رشد اقتصادی نیز می‌شود.

بر اساس آمار مسئولان اندونزی سود حاصل از برگزاری این مسابقات را بالغ بر ۲۲ تیریلیون روپیه پیش‌بینی شده کرده‌اند که ۱۳.7 تریلیون روپیه از آن صرف هزینه‌های حاصل از ساخت‌وساز انجام شده در جاکارتا و پالمبنگ است. همچنین ۵.۸ تیریلیون روپیه حاصل از فعالیت‌های عملیاتی و خدمات و ۲.۴ تیریلیون نیز هزینه ساخت اماکن تفریحی برای گردشگران شده است.

آژانس برنامه‎‌ریزی توسعه ملی اندونزی پیش‌بینی کرده است که ۴۰۰ هزار نفر از مسابقات دیدن خواهند کرد که ۱۵۰ هزار نفر از آنها را گردشگران خارجی و ۲۵۰ هزار نفر از آن‌ها گردشگران داخلی تشکیل خواهند داد.

همچنین در گزارش آژانس برنامه‎‌ریزی توسعه ملی اندونزی آمده است که بخش تفریح و سرگرمی ۲۶.۱ درصد، انتشار اطلاعات ۲.۸۱ درصد، ، هتل و اقامت‌گاه‌ها ۲.۱۷ درصد، تسهیلات زندگی مانند آب و برق ۰.۵۷ درصد، ساخت‌وساز  ۰.۵۱ درصد،  فروش غذا و نوشیدنی ۰.۴۰ درصد و حمل‌ونقل ۰.۴۴ درصد رشد اقتصادی خواهند داشت.

این رشد اقتصادی محدود به جاکارتا و پالمبنگ نیست بلکه طبق پیش‌بینی‌ها، شهر سوماترا نیز در این رشد اقتصادی مشارکت خواهد داشت.

ایران نیز در این دوره از بازیها در بعضی از رشته‌ها نظیر کشتی، پینگ پونگ، فوتبال، تکواندو، کبدی، ووشو، والیبال، تیراندازی با کمان، بوکس، واترپلو و.. شرکت دارد، که با توجه به نرخ ارز و کمبود بودجه فدراسیون‌ها، نفرات اعزامی تیم‌ها نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.کاروان ایران در این دوره شامل ۶۰۰ نفر است که ۴۰۰ نفر از آن‌ها را ورزشکاران تشکیل می‌دهند.در این دوره از بازی‌ها، شرکت مجید به عنوان اسپانسر البسه کاروان تیم ملی ایران معرفی شده است.

با تصویب شورای المپیک آسیا یکی از جذاب‌ترین اتفاقات در این دوره ورود بازی‌های الکترونیکی نظیر لیگ افسانه‌ها (League of Legends)، پی‌ای‌اس ۲۰۱۸ (PES2018)، آرنا آف والور (Arena of Valor)، استارکرافت ۲ (Starcraft 2)، هارت‌استون (HearthStone) و کلش رویال (Clash Royale) در این رقابت‌ها به عنوان ورزش الکترونیکی است.

(همچنین بخوانید: ورود بازی‌های الکترونیکی و کامپیوتری به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا)

منبع

برچسب‌ها: بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتااندونزیاقتصادرشد اقتصادیکمیته بین المللی المپیکورزش الکترونیکی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه محمدی

ریحانه محمدی

ریحانه محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تدریس را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.