شیر مادر بهترین تغذیه برای رشد ذهن و خلاقیت
روز طلایی نوزادان ۸

شیر مادر بهترین تغذیه برای رشد ذهن و خلاقیت

توسط ریحانه محمدی | ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۳:۴۲ | ۳ دقیقه

تحقیقات نشان می‌دهد نوزادانی که از شیر مادر تغذیه کرده‌اند ذهن خلاق‌تری نسبت به دیگران دارند.

نوپانا: تقریبا هر روزه، اطلاعات زیادی درباره اهمیت شیر مادر توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر می‌شود. شیر مادر بهترین و کامل‌ترین تغذیه برای رشد جسمانی و پرورش عاطفی کودک است. امروزه به تمام مادران توصیه می‌شود حداقل شش ماه، کودک را از طریق شیر خود تغذیه کنند.

شیر مادر بهترین تغذیه برای نوزاد است و علاوه بر رشد جسمانی نوزاد، در رشد مغزی نیز بسیار موثر است. نوزادانی که از شیرمادر تغذیه می‌شوند هوش بسیار بالایی نسبت به دیگر نوزادان دارند. همچنین اهمیت شیر مادر برای نوزادان زودرس و بیمار دوچندان است و به بهبود آن‌ها سرعت می‌بخشد.

شیر مادر حاوی مواد مغذی بسیاری است که از عفونت و ابتلا به بیماری‌های گوناگون جلوگیری می‌کند؛ درواقع شیر مادر محافظی برای نوزاد در برابر آسم، بیماری های ریوی و تنفسی، اختلالات معده و ...  است.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند ۵۰ درصد کمتر از دیگر نوزادان به‌وسیله سندروم مرگ ناگهانی (SIDS)، جان خود را از دست می‌دهند و عمر بیشتری را تجربه می‌کنند.

شیردهی موجب می‌شود که جذب کلسیم در بدن افزایش یابد، درواقع مادرانی که نوزادان را از شیر خود تغذیه می‌کنند، کمتر از زنان دیگر مبتلا به پوکی استخوان می‌شوند. همچنین شیردهی ابتلا به سرطان تخمدان و سینه را در مادران کاهش می‌دهد و همچنین تاثیر به سزایی در کاهش ابتلا به افسردگی بعد از زایمان دارد.

از آنجا که مهم‌ترین منبع تغذیه کودک پس از تولد شیر مادر است، تغذیه مادر در افزایش سلامت شیر بسیار اهمیت دارد.

۱۰ مرداد (اول آگوست) روز جهانی شیر مادر بوده و همه ساله بسیاری از کشورها این روز را گرامی می‌دارند و به اهمیت شیردهی برای نوزاد و آموزش مادر می‌پردازند.

برچسب‌ها: خلاقیتنوآوریروز جهانی شیر مادررشد فکرینوزادتغذیه کودکان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره ریحانه محمدی

ریحانه محمدی

ریحانه محمدی، دانش‌آموخته کارشناسی رشته مهندسی پزشکی از دانشگاه آزاد تهران جنوب است. او به مدت ۲ سال سابقه تدریس را دارد. او همچنین فعالیت رسانه‌ای و مطبوعاتی خود در حوزه کارآفرینی را با وب‌سایت علمی تحلیلی نوپانا آغاز کرده است.