آینده اقتصاد ایران در گرو فعالیت استارت‌آپ‌ها
حسام زندحسامی مطرح کرد: ۸

آینده اقتصاد ایران در گرو فعالیت استارت‌آپ‌ها

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ - ۱۰:۰۵ | ۱۱ دقیقه

مدیرکل کسب‌وکار‌های نوین ریاست جمهوری: حرکت آينده اقتصاد ايران به فعالیت استارتاپ‌ها بستگی دارد.

نوپانا به نقل از خبرگزاری صداوسیما، حسام زندحسامی در برنامه تیتر امشب گفت: استارتاپ هایی که بزرگ می شوند اگر نتوانند سرمایه گذاری کنند، به سمت کسب و کار عادی پیش خواهند رفت و از استارتاپ بودن خارج می شوند. 

او درباره کیفیت برگزاری نمایشگاه نیز گفت: نمایشگاه امسال با کیفیت تر بود و خوب برگزار شد.

وی در ادامه افزود: عده ای معتقدند اگر استارتاپ از منظر اشتغال نگاه شود، درست نیست چون استارتاپ ها خیلی از شغل های سنتی را از بین می برند اما این استارتاپ ها 17 تا 27 شغل جدید اینترنتی را ایجاد می کنند که مربوط به عصر ارتباطات می شود.

امسال 420 استارتاپ در الکامپ داشتیم اما در حال حاضر بیش از 4 هزار استارتاپ در کشور داریم که اگر به تعداد حداقلی یک صنعت ضرب شود متوجه می شویم که چه تعداد افرادی مشغول به کار هستند. 

نکته مهم این است که این ها سطح تحصیلات بالایی در دنیا دارند. مسلم این است که آینده اقتصاد ایران اگر قرار است حرکتی داشته باشد به فعالیت استارتاپ ها بستگی دارد. 

او درباره رفع نواقص نیز گفت: ما در معاونت علمی اکوسیتم این حوزه را شناسایی کردیم و چالش های استارتاپ ها که بسیار است شناسایی و به مجلس ارائه شد.

فرهنگ سازی در دانشگاه و یا فعالیت یک خانم خانه دار و زنجیره فعالیت مهم است اما باز ممکن است با شکست مواجه شود که تمام نگرانی ما همین است.

بسیاری از استارتاپ های ما به سودآوری نرسیده و امنیت در این حوزه مهم است و مردم نیز انتظار دارند این شفافیت در امنیت اتفاق بیفتد. نهادسازی در این حوزه بسیار مهم است تا اطمینان لازم را به مردم بدهد. 

وقتی درباره اشتغالزایی در این حوزه صحبت می شود نیاز به سرمایه گذاری بالا در این بخش دارد. برای بروز شدن قانون ها و بروز شدن فضای کسب و کارهای اینترنتی شورای گفتگو تشکیل شد تا موارد اصلاحی را به مجلس ببرند تا تصویب شود. 

او در ادامه گفت: خیلی از استارتاپ ها سود آور هستند اما زمانیکه به عنوان نهاد مولد سرمایه گذاری می کنند در مرحله کسب درآمد به سود دهی نمی رسند بنابراین صندوق های خطرپذیر نیاز به حمایت دولت دارند. ما نیاز به نهادی داریم که قانون را تسهیل کند بنابراین با برنامه ریزی مناسب می توان به نوآوری لازم رسید. 

برنامه مرکز نوآوری در نزدیک به 70 نقطه کشور اتفاق افتاده و در حال شکل گیری است. نهاد قانون گذاری باید نهاد پویایی باشد تا چالش ها را لحظه ای برطرف کند. 

حسامی زند تاکید کرد: فرهنگ سازی در این زمینه مهم است . 

محمدباقر اثنی‌عشری رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز گفت: خوشبختانه نمایشگاه امسال موفق بود و با استقبال بازدیدکنندگان همراه بود. نمایشگاه در 18 سالن برگزار شد. 

در شرکت های سخت افزاری و اینترنتی به دلیل شرایط اقتصادی کاهش داشتیم اما در برخی نمایشگاه ها ارزیابی ها به دلیل دو برابر شدن حجم شرکت کنندگان استقبال خوبی داشتیم و روی هم رفته ارزیابی خوب بود. 

رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: اتفاقی که افتاده این است که بخش‌های جدیدی را اضافه کرده‌ایم. الکام گیمز را داریم که سال پیش جداگانه اما امسال در خود نمایشگاه برگزار می‌شود. در مورد الکام گیم، نگاه ما به کسب‌وکار است و مفهوم بازی‌سازی در ایران.

وارد محتوای گیم نمی‌شویم چون وظیفه و کار ما نیست. الکام ترندز موضوع دیگریست که به آن پرداخته‌ایم. بخشی که به تکنولوژی‌های آینده‌نگر مانند بلاکچین، IoT، هوش مصنوعی و رایانش ابری می‌پردازد. سال پیش هم این بخش را داشتیم و امسال کمی مفصل‌تر خواهد بود اما در نهایت هنوز به آن نقطه‌ای که فکرش را می‌کنیم نرسیده است. 

از حالا مشغول برنامه ریزی برای سال بعد هستیم تا ترندز به یکی از رویدادهای اصلی نمایشگاه تبدیل شود. در دولت هوشمند هم امسال با توجه به فرایندهای موجود، دولتی‌ها حضور مفصلی داشته‌اند. 
از سوی دیگر الکام تاکز اولین بار اضافه شده است.

فضایی در ۴ سالن پیش بینی شده که صاحبان ایده می‌توانند با مخاطبان خود به شکل مستقیم صحبت کنند.

او افزود: شعار امسال الکامپ پیش به سوی اقتصاد دیجیتال با توان ایرانی بود. استارتاپ ها یا کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت یک تحول هستند. در حمل ونقل وقتی به یک فعالیت و شغل اینترنتی تبدیل می شود یا حتی در سرویس های توزیع غذا موجب خلق کسب و کار بسیاری شده است. این کار در مورد همه چیز می تواند وجود داشته باشد. 

هر شخصی می تواند با هر ایده ای محصولی تولید و در بستر اینترنت کالای خود را عرضه کند حتی دریافت وجه نیز به صورت اینترنتی است. 

او افزود: استارتاپ ها چهار ویژگی دارند: استارتاپ ها ثروت آفرین و اشتغال زا هستند، شفافیت به همراه دارند و برای مردم رفاه می آورند. ما آمار کاملی درباره کسب و کارهای اینترنتی نداریم اما بر اساس گزارش هایی که ارائه شده به ازای هر شغلی که حذف می شود دو و نیم شغل ایجاد می شود. شما می توانید در هر گوشه از کشور با یک گوشی موبایل کسب و کار محلی و غیره راه اندازی کنید.

او در ادامه افزود: با افزایش پهنای باند اینترنت کسب و کارهای اینترنتی افزایش یافت و این کسب و کارها تنها در بخش خصوصی ایجاد شد. ما باید بتوانیم1700خدمت دولتی را در بستر اینترنتی داشته باشیم. مساله مالیات و بیمه در این بخش از فعالیت ها برای استارتاپ ها هنوز مشخص نیست. برخی قانون ها با کسب و کارهای بروز اینترنتی هماهنگی ندارد. پیش نویس قانونی درباره کسب و کارهای نوپا تهیه شده که موضوع بیمه و مالیات را نیز دربر می گیرد، این پیش نویس به مجلس ارائه شده و منتظر تصویب هستیم.

اثنی عشری افزود: آی سی تی نهاد فرابخشی است که بانک مرکزی، وزارت بهداشت، و وزارت فرهنگ باید نظر بدهند که در نهایت باید مجوز لازم از قوه قضائیه گرفته شود پس اگر ما بتوانیم امنیت خاطر لازم را به سرمایه گذران بدهیم و به این نتیجه برسیم که اقتصاد دیجیتال می تواند به ما در همه زمینه ها کمک کند کسب و کار ها نتیجه بخش خواهد بود.

او افزود: بعد از الکامپ سعی در جذب کسب و کارهای نوپا و سعی داریم در مسائل بیمه و مالیات از این کسب و کارها حمایت کنیم تا ایده آنها به یک کسب و کار عادی تبدیل شود.

برچسب‌ها: استارت‌آپاشتغال‌زاییکسب‌و‌کارحسام زندحسامی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.