اپل دوست ندارد خلاق باشد!
فقط ۲ درصد برای تحقیق و توسعه؛ ۸.۷

اپل دوست ندارد خلاق باشد!

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۵/۰۴ - ۱۶:۱۵ | ۵ دقیقه

تحلیلگران حوزه فناوری معتقدند اپل آنچنان که باید و شاید در زمینه توسعه و خلاقیت سرمایه‌گذاری نمی‌کند.

نوپانا به نقل از جی اس ام، ساکوناگی، تحلیلگر برنشتاین، می‌گوید غول تکنولوژی تنها ۲% از جریان نقدی آزاد خود را در بخش  واحد تحقیق و توسعه صرف می‌کند. حال آن که این عدد برای رقبا نزدیک به ۲۵% است. جریان نقدی آزاد به مبلغی گفته می‌شود که بعد از پرداخت مالیات و مخارج عمده مانند ساخت یا خرید ساختمان‌ها و تجهیزات باقی می‌ماند. با توجه به درآمد سرسام آور سالانه اپل، حتی ۲% از این مقدار هم بسیار زیاد خواهد بود. اما مسئله این است که رقابت در این عرصه بسیار سرسختانه است و کارشناسان تصور می‌کنند اپل چنان که باید آن را جدی نگرفته.

در این تحلیل به سهم ۵.۱ درصدی واحد تحقیق و توسعه  از کل درآمد فروش (میزان فروش اپل بدون احتساب مخارج و مالیات) اشاره شده که تقریبا نصف رقبایی با بهره‌وری مشابه (حدود ۳۸%) است. یعنی درآمد خالص شرکت با احتساب تمام هزینه‌ها ۳۸% کل فروش است. بر این اساس ساکوناگی ادعا می‌کند میراث استیو جابز دست کم برای برابر شدن با رقبا باید سر کیسه را تا دو برابر کردن سرمایه واحد واحد تحقیق و توسعه شل کند. جالب است بدانید در سال ۲۰۱۷ اپل بیشترین فروش را با ۲۳۹میلیارد دلار در بین شرکت‌های امریکایی داشت، حال آن که در زمینه سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه رتبه ششم از ده شرکت مورد مطالعه را کسب کرد.

 

اگرچه سرمایه‌گذاری اپل در این خصوص طی ۶ سال گذشته ۵ برابر شده، ساکوناگی آن‌ها را ملامت می‌کند و عدم تولید محصولاتی خارق‌العاده، مانند دوران طلایی استیو جابز را برای شرکتی به این بزرگی ناامیدکننده می‌داند. وی ضمن تایید این که توسعه خط تولید به ارائه محصولات جدید می‌انجامد، لزوم گسترش خدمات را نیز یادآور می‌شود.

احتمالا به خاطر دارید کوپرتینویی‌ها در بازه ۲۰۱۲-۲۰۱۳به گم کردن مسیر و بی‌توجهی به پروژه‌های خلاقانه محکوم می‌شدند. از آن زمان تا امروز با تولید محصولاتی چون ساعت هوشمند، ایرپاد و هوم پاد تا حدی از زیر بار این فشار خارج شده‌اند و حتی امروز در زمینه تولید ساعت بزر‌گ‌ترین تولیدکننده محسوب می شوند. با این حال هیچ یک از این موارد به اندازه آیپاد، آیفون و آیپد دنیا را تکان نداده‌اند.

در حال حاضر از عینک‌های مجهز به هوش مصنوعی که احتمالا در بازه ۲۰۲۰تا ۲۰۲۱رونمایی می‌شود به عنوان برگ برنده بعدی و محصولی انقلابی یاد می‌شود. سال گذشته جین مانستر، تحلیلگر مجموعه لوپ ونچرز در مدح این عینک گفت محصولی بسیار بزرگ‌تر و اثرگذارتر از آیفون خواهد بود.

 

برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.