تخلف عجیب تلویزیون‌های اینترنتی در پخش زنده جام جهانی
فیفا به دنبال گرفتن خسارت ۸

تخلف عجیب تلویزیون‌های اینترنتی در پخش زنده جام جهانی

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۱۹:۰۶ | ۶ دقیقه

پیگیری‌های فیفا گریبان تلویزیون‌های اینترنتی ایران را نیز می‌گیرد؟

نوپانا: جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه با برگزاری مسابقه فینال بین تیم‌های فرانسه و کرواسی به پایا‌ن رسید و تب فوتبالی جهان برای مدتی فروکش خواهد کرد.

فدراسیون جهانی فوتبال برای این رویداد برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده بود و سعی می‌کرد تا با تغییراتی در آن، یکی از بهترین رویداد‌های فوتبالی خود را برگزار کند اما جام جهانی با مشکلات زیاد و تخلفات متعدد مواجه بود.

یکی از این تخلفات، پخش بازی‌های جام جهانی به صورت غیرقانونی از طریق اینترنت بود؛ بر اساس گزارشات منتشر شده بیش از پنج هزار مورد تخلف در زمان پخش مسابقات فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه صورت گرفته است.

تنها یک روز از شروع مسابقات نگذشته بود که فیفا شبکه بی‌آوت‌کیو (BeoutQ) کشور عربستان را به پخش غیرقانونی بازی‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا متهم کرد. فیفا قصد دارد به عنوان متصدی فوتبال در جهان این پرونده را پیگیری کرده و جلوی نقض قوانین را بگیرد.

موضوع به همین جا ختم نمی‌شود؛ شرکت امنیت سایبری ایردتو (Irdeto) در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۵۰۰۰ مورد تخلف اینترنتی با موضوع جام جهانی صورت گرفته است.

سه کشور برزیل، پرتغال و مراکش بیشترین آمار تخلف را داشته‌اند. در این آمار، ۵۸۲ مورد تخلف در کشور برزیل صورت گرفته است. ۶۱۳۷۱۵ نفر در برزیل بازی این تیم با سوئیس را به صورت غیرقانونی تماشا کردند که بزرگترین تخلف در صورت گرفته در بازی‌های گروهی جام جهانی است.

مراکش با ۵۶۱ تخلف در رتبه دوم قرار دارد و ۵۳۵ مورد تخلف نیز از کشور پرتغال ثبت شده است. بیشترین تعداد بیننده غیرقانونی نیز ۸۲۶۶۰۰ نفر در سراسر جهان است.

در مجموع نزدیک به ۴.۳ میلیون نفر مسابقات جام جهانی ۲۰۱۸ را به این روش تماشا کرده‌اند که فقط ۳۷۷۳ مورد از از آنها از طریق سایت‌هایی همچون توییتر، فیسبوک، پریسکوپ و توییچ بوده است.

این شرکت در گذشته نیز ۵۱۰۰ مورد تخلف در خصوص پخش غیرقانونی بازی‌های مرحله نهایی لیگ قهرمانان اروپا از طریق اینرنت را منتشر کرده بود. در این گزارش نیز ۲۰۹۳ مورد از طریق شبکه‌های اجتماعی مشهور همچون فیسبوک، پریسکوپ و توویچ بوده که نزدیک به ۴.۸ میلیون نفر بیننده داشت.

فیفا به شدت این پرونده را پیگیری کرده و به دنبال گرفتن خسارت از شبکه‌های اجتماعی متخلف در این پرونده است؛ زیرا تخلف آنها ضرر و زیان هنگفتی را برای صاحبان حق پخش رسمی مسابقات در پی داشته و ارزش رویداد برای تبلیغ‌کنندگان و اسپانسرها کاهش می‌یابد.

فیفا در جدیدترین بیانیه خود اعلام کرد: «شبکه عربستانی بی‌آوت‌کیو سیگنال‌های ارتباطی خود را از شبکه قطری بین‌اسپرت سرقت کرده و پخش مسابقات از این شبکه غیرقانونی است.»

شبکه بین‌اسپرت با افزودن برچسب روی تصاویر سعی کرد تا مخاطبان بی‌آوت‌کیو را از این کار مطلع سازد اما این شبکه عربستانی این برچسب را تار می‌کرد تا قابل خواندن نباشد.

فیفا این شبکه را «دزدان دریایی» نامیده و می‌گوید: «بی‌آوت‌کیو مسابقات را به صورت غیرقانونی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا پخش می‌کند.»

حال باید دید پیگیری‌های فیفا گریبان تلویزیون‌های اینترنتی ایران را نیز می‌گیرد یا خیر؟

(همچنین بخوانید: پخش زنده لیگ فوتبال امارات به تکنولوژی واقعیت مجازی مجهز می‌شود)

برچسب‌ها: فیفاجام جهانی ۲۰۱۸ روسیهتخلفپخش زندهتلویزیون‌های اینترنتیحق پخش تلویزیونی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.