لزوم شکل‌‌گیری صنعت سرمایه‌گذاری استارت‌آپی در کشور
معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان تاکید کرد ۸

لزوم شکل‌‌گیری صنعت سرمایه‌گذاری استارت‌آپی در کشور

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۱۰:۱۰ | ۵ دقیقه

معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان نبود سرمایه‌گذار در حوزه استارت‌آپ‌ها را یکی از معضل های این حوزه عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم صنعت سرمایه‌گذاری استارت‌آپی در کشور شکل گیرد.

نوپانا، به نقل از مهر: جمشید افشانی اظهار کرد: با توجه به نوظهور بودن کسب‌وکارهای استارت‌آپی و موج به وجود آمده در این حوزه، تشکیل و تکمیل حلقه‌های زنجیره اکوسیستم استارت‌آپی ما باید بستر را فراهم کنیم؛ وقتی بستر فراهم شد و جهت‌دهی مناسب صورت گرفت بخش خصوصی شکوفا می‌شود.

او با بیان اینکه چهار حلقه مهم زنجیره اکوسیستم استارت‌آپی، ایده پردازی، تیم‌سازی، آموزش و حلقه سرمایه‌گذاری است، افزود: با توجه به شاخص‌های موجود حلقه اول شکل‌گرفته و دغدغه فرهنگ‌سازی تفکر خلاق و ایده پردازی مرتفع شده است؛ برای مثال در سال ۹۶ در جشنواره‌های ایده پردازی پارک علم و فناوری خوزستان تعداد ۳۹۴ ایده توسط اشخاص مختلف ارایه‌شده و همچنین تعداد ۸۸ ادعا برای اختراع ثبت‌شده که از این تعداد ۵۹ اختراع تایید شده است.

افشانی با اشاره به اینکه دغدغه اول ما بهبود فرهنگ ایده پردازی و کسب‌وکارهای خلاق بود، عنوان کرد: حلقه و دغدغه دوم برای تشکیل اکوسیستم استارت‌آپ، تیم‌سازی بود. یکی از اقدامات اولیه در این خصوص جذب خروجی دانشگاه‌ها و درواقع فارغ تحصیلان دانشگاهی است که در این راستا در بیشتر دانشگاه‌های استان مراکز رشد و کانون‌های شکوفایی خلاقیت و نوآوری راه‌اندازی شده است تا خروجی دانشگاه‌ها ورودی به اکوسیستم باشد.

معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان افزود: بعد از راه‌اندازی خانه استارت‌آپ اهواز، مرحله اول ما شناسایی استارت‌آپ‌ها بود اما آنچه رخ داد استقبال استارت‌آپ‌ها از این موضوع بود و تاکنون ۵۹تیم درخواست عضویت داده‌اند که نزدیک به ۳۰تیم ارزشیابی شده است.

او با انتقاد از اینکه استارت‌آپ‌ها آموزش، که حلقه سوم اکوسیستم استارت‌آپ است را جدی نمی‌گیرند، گفت: آموزش به سبک گذشته و سنتی دیگر فایده‌ای ندارد باید آن را به سمت کوچینگ ببریم. البته بحث منتورینگ هم باید مورد توجه قرار گیرد. اگر آموزش هم تمام شود حلقه سوم اکوسیستم را گذرانده‌ایم.

افشانی یادآور شد: اما حلقه مهم و چهارم این اکوسیستم، حلقه جذب سرمایه‌گذار است که ما پیش‌بینی می‌کنیم در آینده یکی از مشکلات استارت‌آپ‌ها در استان خواهد بود؛ تاکنون تلاش‌هایی در این خصوص انجام داده‌ایم اما باید سرمایه‌گذار سنتی را به سمت استارت‌آپ‌ها هدایت کنیم.

او افزود: باید به سمت فرهنگ‌سازی سرمایه‌گذاری استارت‌آپی در استان برویم؛ حوزه استارت‌آپ در خوزستان همه المان‌های یک صنعت را دارد سرمایه‌گذاران را قانع کنیم به این حوزه ورود کنند.

معاون فناوری پارک علم و فناوری خوزستان در پایان از آمادگی پارک علم و فناوری خوزستان برای حمایت از همه رویدادها در حوزه استارت‌آپ و به‌ویژه جذب سرمایه‌گذار خبر داد و گفت: هر کاری لازم باشد انجام می‌دهیم تا اکوسیستم استارت‌آپی در استان شکل گیرد.

در این مسابقات ۱۰ استارت‌آپ شرکت کرده بودند که از این میان ۳ استارت‌آپ به مسابقات اینوتکس کشوری اعزام خواهند شد.

برچسب‌ها: استارت‌آپکارآفرینی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.