سود ۴ میلیون دلاری ایران از یک بازی تاریخی!
نگاهی به آمار و اعداد مالی جام جهانی؛ ۸

سود ۴ میلیون دلاری ایران از یک بازی تاریخی!

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۴/۰۴ - ۲۲:۰۰ | ۹ دقیقه

تیم‌های حاضر در جام جهانی تنها به حضور در این رویداد فکر نمی‌کنند؛ موفقیت و قهرمانی در جام جهانی علاوه بر شیرین بودن، بسیار سودآور است.

نوپانا: نزدیک به دو هفته از شروع جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌گذرد و با شروع بازی‌های هفته آخر این مسابقات، هیجان و تب‌وتاب این رویداد به اوج خود رسیده است.

جام جهانی آنقدر برای مردم جذاب است که در مدت برگزاری این رویداد، صحبت درباره آن به یکی از موضوعات برای گپ و گفت در دورهمی‌ها و جلسات تبدیل شود. از طرفی نتایج و بازی‌های خوب تیم ملی کشورمان در جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ روسیه باعث شده تا توجه ایرانیان بیش از پیش به جام جهانی جلب شود.

اکثر کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌ها نیز از این فرصت استفاده کرده و با راه‌اندازی کمپین و مسابقات مختلف سعی کنند تا به نحوی در این رویداد حضور داشته باشند؛ حضوری که اگر به درستی برنامه‌ریزی شده باشد می‌تواند در توسعه کسب‌وکار آنها تاثیر زیادی بگذارد.

حواشی و اخبار پیرامون مسابقات جام جهانی بسیار است و ما در این مطلب قصد داریم نگاهی به آمار و اعداد مالی و درآمدی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه داشته باشیم:

جوایز تیم‌های حاضر در جام جهانی

۳۲ تیم حاضر در جام جهانی مبلغی را از فیفا به عنوان پاداش و هزینه‌های آماده‌سازی پیش از مسابقات دریافت می‌کنند. فیفا در اکتبر سال ۲۰۱۷ رسما اعلام کرد که مجموع جوایز تیم‌ها در جام جهانی روسیه به ۴۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

جوایز تیم‌ها بر اساس حضور آنها در هر مرحله متفاوت است؛ تیم‌های حاضر در مرحله گروهی مبلغ ۸ میلیون دلار دریافت کرده و اگر به مرحله یک شانزدهم نهایی صعود کنند این مبلغ به ۱۲ میلیون دلار افزایش خواهد یافت.

(همچنین بخوانید: صنعت فوتبال تا چه میزان سودآور است؟)

هشت تیمی که از مرحله یک شانزدهم صعود می‌کنند مبلغ ۱۶ میلیون دلار به عنوان پاداش دریافت خواهند کرد. چهار تیم برتر جام جهانی بر اساس رتبه‌ای که در بازی‌ها کسب می‌کنند جوایز متفاوتی را دریافت خواهند کرد؛ ۲۲ میلیون دلار برای تیم چهارم، ۲۴ میلیون دلار برای تیم سوم و ۲۸ میلیون دلار برای تیم نایب قهرمان در نظر گرفته شده است. همچنین تیم قهرمان نیز ۳۸ میلیون دلار به عنوان پاداش دریافت می‌کند که این مبلغ نسبت به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، سه میلیون دلار افزایش داشته است.

حال باید دید آیا تیم ملی ایران می‌تواند با صعود از مرحله گروهی پاداش خود را به ۱۲ میلیون دلار یا حتی بیشتر افزایش دهد یا خیر.

قیمت بلیط بازی‌های جام جهانی

مردم زیادی برای دیدن بازی‌ها به کشور میزبان جام جهانی سفر می‌کنند. به نوعی می‌شود گفت جام جهانی رویدادی بزرگ با حضور اقشار مردم که آداب و فرهنگ‌ وتمدن خاص خود را دارند.

این حضور علاقه‌مندان تنها شامل طرفداران تیم‌های حاضر در جام جهانی نیست و مردم سراسر جهان در برای دیدن بازی‌ها از نزدیک به روسیه سفر کرده‌اند.

فیفا نیز با توجه به همین تفاوت در بین تماشاگران، بلیط این بازی‌ها را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرده است: دسته‌های یک، دو و سه برای تماشاگران و مسافران کشور‌های خارجی بوده و دسته چهارم مخصوص مردم روسیه، میزبان مسابقات است.

همچنین قیمت بلیط‌‌ها برای هر مرحله از بازی‌ها متفاوت است.

ارزش مالی تیم‌های حاضر در جام جهانی

پس از انتقال نیمار به پاریسن‌ژرمن، ارزش انتقال بازیکنان به طرز عجیبی بالا رفت و مبالغ زیادی در این میان جابجا شد. تیم ملی فرانسه که بازیکنان جوان و گران قیمتی را در اختیار دارد در صدر این فهرست قرار دارد. بر اساس ارزش‌گذاری انجام شده این تیم با ۱۰۸۰ میلیون یورو باارزش‌ترین تیم جام جهانی است و تیم‌های اسپانیا و برزیل به ترتیب با ۱۰۴۰ و ۹۵۲ میلیون یورو در رتبه‌های دوم و سوم این فهرست قرار دارند.

تیم‌های پاناما، عربستان و پرو کم‌ارزش‌ترین تیم‌ها معرفی شده و همچنین تیم ملی ایران با ۴۳.۰۵ میلیون یورو در رتبه ۲۸ این فهرست قرار دارد.

(همچنین بخوانید: برند کدام باشگاه فوتبال، باارزش‌تر است؟)

ارزش برند فیفا در جام جهانی

از فوتبال همیشه به عنوان صنعتی سودآور نام برده می‌شود. در این بین فیفا به عنوان نهاد اصلی و قانون‌گذار فوتبال، با برگزاری رویدادهای ورزشی مختلف سعی دارد تا اعتبار برند خود را افزایش دهد.

بر اساس آمار منتشر شده و ارزش‌گذاری سال ۲۰۱۷، این نهاد همچون دو سال گذشته ۲۲۹ میلیون دلار ارزش‌گذاری شده است.

این ثبات شاید به دلایل مختلفی مانند رسوایی‌های مالی یا تغییرات در ریاست فیفا مربوط باشد اما از رشد چشمگیر این برند در سال ۲۰۱۵ نسبت به ۲۰۱۴ که جام‌جهانی برزیل در آن برگزار شده نمی‌توان غافل شد.

برچسب‌ها: جام جهانی ۲۰۱۸ روسیهworld cupپاداش تیم‌های جام جهانیبلیط جام جهانیارزش تیم‌های جام جهانیارزش برند فیفادرآمد‌های جام جهانی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.