فروشندگان حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند؟
موفقیت در دنیای پر رقابت فروش (قسمت چهارم)؛ ۸

فروشندگان حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۷/۰۶/۱۹ - ۱۲:۲۹ | ۵ دقیقه

فروشندگان حرفه‌ای برای جذب مشتری و حفظ آن‌ها در دنیای پر رقابت امروز، باید دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی باشند.

نوپانا: فروشندگان حرفه‌ای افرادی هستند که می‌توانند برای موفقیت در دنیای پر رقابت فروش، با مشتریان روابطی بلند مدت ایجاد کنند. این روابط با بررسی نیاز مشتریان و تلاش برای تامین آن‌ها به وجود می‌آید.

برای موفقیت در کسب‌وکار و فروش بالا باید همواره رضایت مشتریان را جلب نمایید. فروشندگان حرفه‌ای می‌دانند که فروش پایان کار نیست بلکه آغاز یک راه و ارتباط طولانی با مشتریان است.

در نوشتار زیر برخی از ویژگی‌های فروشندگان حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید:

مسئولیت شناسی

در دنیای رقابتی امروز هزینه جذب مشتری بسیار بالاست. پس باید قدر مشتریان خود را بدانید و بتوانید برای طولانی مدت آن‌ها را حفظ کنید. هرگز فکر نکنید پس از فروش محصول کار شما تمام می‌شود بلکه تازه اول یک راه طولانی قرار می گیرید. پیگیری امور مشتریان یکی از وظایف شما است که اگر درست آن را انجام دهید، می‌توانید مشتری خود را حفظ کنید.

آگاهی از محیط

از اخبار و اطلاعات روز دنیا با خبر باشید و از آن‌ها برای بهبود کار خود استفاده کنید.  اطلاعات خود را در زمینه‌های مختلف مانند تکنولوژی، حقوقی، اقتصادی، رقبا، بازار هدف، واسطه‌ها و... بالا ببرید. اما به یاد داشته باشید که داشتن اطلاعات در این زمینه‌ها نباید باعث شود که فکر کنید متخصص شده‌اید و می‌توانید نظریه بدهید.

آشنایی با صنعت

صنعت یعنی مجموعه شما و رقبا. هر چه قدر اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید، موفق‌تر خواهید شد. برای اینکه بتوانید از مانع رقبا عبور کنید و به مشتریان برسید، باید بهتر از آن‌ها عمل کنید. پس باید رقبای داخلی و خارجی را بشناسید و عملکرد آنها را زیر نظر داشته باشید.

در هر خرید برای مشتری دو فایده اصلی و جانبی و چهار نوع هزینه وجود دارد:

  • هزینه مالی: پولی است که پرداخت می‌کند.
  • هزینه انرژی: زحمتی است که متحمل می‌شود.
  • هزینه وقت: زمانی است که صرف خرید می‌شود.
  • هزینه روانی: استرس‌ها و نگرانی‌هایی است که مشتری دارد.

برای جذب مشتری به این فکر کنید که چگونه می‌توانید هزینه های مشتری را کاهش و فایده‌های خرید او را افزایش دهید. مثلا زحمت خرید محصول برای مشتری را کاهش دهید، زمان خرید را برای او کم کنید یا با ارائه اطلاعات مناسب درباره محصول او را از نگرانی دربیاورید. همچنین برای افزایش منافع مشتری می‌توانید کیفیت خدمات قبل، حین و پس از فروش را بالا ببرید.

ارزش در بازاریابی مقیسه بین هزینه‌ها و فایده‌ها است. با انجام اقدامات بالا می‌توانید ارزشی که به مشتریان ارائه می‌کنید را بالا ببرید و از رقبا پیشی بگیرید.

 

برگرفته از کتاب « مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران» نوشته پرویز درگی

قسمت پیشین: فروشندگان حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند؟

برچسب‌ها: فروشبازاریابیفروشندهفروشندگان حرفه‌ای
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.