تکونولوژي کمک داور ویدئویی چگونه و چطور به داور کمک می‌کند؟
وی‌ای‌آر چیست؟ ۸

تکونولوژي کمک داور ویدئویی چگونه و چطور به داور کمک می‌کند؟

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۳/۲۹ - ۱۴:۴۵ | ۷ دقیقه

تکنولوژی کمک داور ویدئویی برای اولین بار در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه حضور داشته و قرار است به داور در تصمیم‌گیری‌هایش کمک کند.

نوپانا: داوری رویداد‌های ورزشی همواره با انتقاد‌های زیادی مواجه بوده است. در چند سال اخیر نهادهای بین‌المللی ورزشی تلاش‌های زیادی در راستای افزایش سطح کیفی دانش داوران صورت گرفته است اما بعضا دیده اشتباه در تصمیم‌های داوران نیز مشاهده می‌شود؛ این اشتباهات اکثرا به دلیل خطای فردی داور در جایگیری مناسب و دیدن صحنه بوده، باعث شده تا تغییرات زیادی در قوانین داوری به وجود آید.

از طرفی تکنولوژی نیز در بهبود شرایط داوری مسابقات ورزشی نقش پررنگی را ایفا می‌کند؛ تنیس اولین ورزشی بود که از تکنولوزی در امر داوری استفاده کرد و بعدها تکواندو رو والیبال و...  نیز به استفاده از آن روی آوردند.

در جدیدترین همکاری تکنولوژی و ورزش و به خصوص داوری مسابقات، از کمک داور ویدئویی (VAR) در فوتبال استفاده خواهد شد. این تکنولوژی که به تصمیم فیفا در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه وجود دارد، در اولین تاثیر خود در این رویداد، صحنه پنالتی که از دید داور دور مانده بود را به سود تیم فرانسه اعلام کرد.

کمک داور ویدئویی چگونه به داور کمک خواهد کرد؟

همانطور که از اسم این سیستم مشخص است، این تکنولوژی برخلاف سایر ورزش‌ها نقش داوری نداشته و تنها به داور مسابقه در تصمیم‌گیری‌ها کمک خواهد کرد.

در جام جهانی روسیه از ۱۳ داور برای این کار استفاده خواهد شد. این داوران با ظاهری کاملا شبیه به داور مسابقه و در اتاقکی که خارج از استادیوم برای این کار اختصاص داده شده است، حضور دارند.

(همچنین بخوانید: دوربین‌های تشخیص چهره، امنیت استادیوم‌های ورزشی را بهبود می‌بخشند)

در طول جریان بازی چهار داور در اتاقک حضور خواهند داشت؛ یک نفر به عنوان داور اصلی و سه نفر دیگر وظیفه مشاهده بازی و انتخاب صحنه‌ها را برعهده دارند. آنها پس از دیدن تصاویر از زوایای خاص (تصاویری که در اختیار کمک داوران ویدئویی قرار دارد با تصاویر پخش شده از تلویزیون تفاوت دارد)، به داور مسابقه اطلاع می‌دهند و داور برای بازدید مجدد صحنه از روی نمایشگر، بازی را متوقف خواهد کرد.

این کمک داوران فقط در چهار صحنه که شامل خطای پنالتی، کارت قرمز، صحنه گل شدن توپ و درستی در دادن کارت به بازیکنان است می‌توانند نظر خود را به داور بازی اعلام کنند.

هنگامی که داور نظر کمک داوران ویدئویی را می‌شنود، با نشان دادن یه مستطیل بزرگ به نشانه نمایشگر، به کنار زمین رفته و فیلم را بازبینی می‌کند.

استفاده از این تکنولوژی در فوتبال شرایط خاص خود را نیز داراست؛ بازیکنان و مربیان تیم‌های فوتبال همچون ورزش والیبال یا کشتی حق درخواست بازبینی صحنه را ندارند و فقط با نظر کمک داوران ویدئویی این کار صورت می‌گیرد.

چرا استفاده از کمک داور ویدئویی بحث برانگیز است؟

مدت زمان زیادی نیست که موضوع استفاده از این تکنولوژی در فوتبال مطرح است و اکثر کارشناسان اعتقاد دارند که کمک داور ویدئویی هیجان و جذابیت فوتبال را کم می‌کند.

موضوع دیگری که مورد بحث قرار می‌گیرد سرعت در استفاده از این تکنولوژی است؛ به عنوان مثال در صحنه‌ای که برای فرانسه پنالتی اعلام شد، کمک داوران با تاخیر این موضوع را به داور اعلام کردند و داور در جریان بازی، این تصمیم را گرفت.

جیووانی اینفانتینو، رئيس فیفا می‌گوید:‌ »ما با این تکنولوژی سعی داریم تا عدالت را در فوتبال اجرا کنیم و امیدوار هستیم که دیگر اشتباهات بزرگ رخ ندهند.»

(همچنین بخوانید: تکنولوژی‌، فوتبالیست‌ها را تحت نظر می‌گیرد)

برچسب‌ها: جام جهانی ۲۰۱۸ روسیهتکنولوژیVARکمک داور ویدئویی
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.