چگونه عادت‌های خوب در خودمان ایجاد کنیم؟
عادت‌ها، عوامل سازنده شخصیت ۸

چگونه عادت‌های خوب در خودمان ایجاد کنیم؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۷/۰۴/۰۲ - ۱۳:۰۰ | ۵ دقیقه

برای عادت کردن به هر کاری باید سعی کنید به آن تعهد داشته باشید و حدود یک ماه به صورت مستمر آن را انجام دهید.

نوپانا: همه ما در زندگی عادت‌های مختلفی داریم که می‌توانند خوب یا بد باشند. وقتی به صورت روزمره یک کاری را انجام دهیم به مرور زمان آن کار عادت ما می‌شود و پس از گذشت مدتی به صورت غیرارادی آن کار را انجام می‌دهیم.

عادت‌های ما شخصیت ما را می سازند پس باید بسیار مراقب باشیم و برای رسیدن به یک شخصیت ایده‌آل، عادت‌های مناسبی داشته باشیم.

شکل‌گیری یک عادت در ما، در سه مرحله اتفاق می‌افتد:

محرکی که در روز آن را مشاهده می‌کنیم و انجام فعالیتی را به ما القا می‌کند.

مغز، که ما را وادار می‌کند آن فعالیت را انجام دهیم.

پاداشی که پس از انجام این فعالیت دریافت می‌کنیم.

تغییر عادت‌های نادرست یا ایجاد یک عادت خوب کاری سخت اما شدنی است. حال که سه بخش تشکیل‌دهنده یک عادت را فهمیده‌ایم بهتر می توانیم این کار را انجام دهیم.

به گزارش نوپانا، یک راهکار خوب برای تغییر عادت‌های بد این است که سعی کنید نسبت به محرک عادت بد گذشته خود، فعالیت جدیدی انجام دهید. برای مثال سعی کنید نسبت به محرکی که در گذشته شما را به سیگار کشیدن وادار میکرد، واکنش جدیدی نشان دهید و ورزش کنید. در ذهن خود اثرات مثبت و پاداش‌های بهتر فعالیت جدید را مرور کنید تا انجام این کار برایتان ساده‌تر شود.

برای ایجاد عادت‌های خوب باید نکاتی را رعایت کنید که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید:

تعهد

برای عادت کردن به هر کاری باید سعی کنید به آن تعهد داشته باشید و حدود یک ماه به صورت مستمر آن را انجام دهید. بعد از یک مدت طولانی به صورت خودکار این فعالیت را انجام خواهید داد.

شروع ساده

از عادت‌های خوبی که شروع آن‌ها آسان‌تر است شروع کنید. برای مثال اگر می‌خواهید فرد سالمی باشید ابتدا با ۱۰ دقیقه ورزش در روز شروع کنید و سپس رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغیییر دهید. همچنین بهتر است انجام هر عادتی را از میزان کم شروع کنید و به مرور زمان میزان آن را بیشتر کنید. برای مثال اگر دوست دارید روزی یک ساعت کتاب مطالعه کنید، از روزی ۱۵ دقیقه شروع کنید.

محرک بسازید

برای شروع یک عادت خوب جدید، یک محرک یا یادآور برای خود بسازید تا با دیدن آن، فعالیت مورد نظرتان را انجام دهید. برای مثال می‌توانید در کنار تخت خود تعدادی کتاب قرار دهید تا در زمان استراحت به یاد مطالعه بیفتید.

(همچنین بخوانید: عادت‌های روزانه‌ای که مانعی بزرگ در مسیر موفقیت هستند)

برچسب‌ها: عادت‌های خوبعادت‌های نادرستاز بین بردن عادت‌های بدعادت‌های اشتباه
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.