فروشندگان حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند؟
موفقیت در دنیای پر رقابت فروش (قسمت سوم)؛ ۸

فروشندگان حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند؟

توسط مژده زینالی | ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ - ۱۳:۴۵ | ۵ دقیقه

فروشندگان حرفه‌ای برای جذب مشتری و حفظ آن‌ها در دنیای پر رقابت امروز، باید دارای مهارت‌ها و ویژگی‌های خاصی باشند.

نوپانا: فروشندگان حرفه‌ای افرادی هستند که می‌توانند برای موفقیت در دنیای پر رقابت فروش، با مشتریان روابطی بلند مدت ایجاد کنند. این روابط با بررسی نیاز مشتریان و تلاش برای تامین آن‌ها به وجود می‌آید.

برای موفقیت در کسب‌وکار و فروش بالا باید همواره رضایت مشتریان را جلب نمایید. فروشندگان حرفه‌ای می‌دانند که فروش پایان کار نیست بلکه آغاز یک راه و ارتباط طولانی با مشتریان است.

در نوشتار زیر برخی از ویژگی‌های فروشندگان حرفه‌ای را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید:

مدیریت اعتراض مشتریان

همه‌ی کسب‌وکارها مشتریان ناراضی دارند پس نباید آن‌ها را انکار کنید یا نادیده بگیرید. اعتراضات مشتریان فرصتی برای پیشرفت کسب‌وکار، اصلاح اشتباهات و کسب فرصت‌های جدید است. بیش از 95 درصد مشتریان ناراضی بدون اینکه عدم رضایت خود را به شما اعلام کنند با کسب‌وکار شما قطع رابطه می‌کنند و در بهترین حالت 5 درصد آنها اعلام نارضایتی می‌کنند. اگر می‌خواهید در کار خود موفق باشید باید رفتار مناسبی با مشتریان معترض داشته باشید.

بهتر است قدر آنها را بدانید و از آنها متشکر باشید. با کمی تلاش می‌توانید نارضایتی آنها را به رضایت تبدیل کنید. برای رسیدگی به مشتری ناراضی لازم نیست فورا از او عذرخواهی کنید زیرا این حس را در او ایجاد می‌کنید که از نواقص کار خود آگاه بوده‌اید و آنها را اصلاح نکرده‌اید. در ابتدا او را به آرامش دعوت کنید و از او بخواهید مشکل را به طور کامل توضیح دهد. سوالات خود را از او بپرسید، به او بی‌احترامی نکنید و بعد از اینکه کاملا در جریان موضوع قرار گرفتید، قضاوت کنید که حق با مشتری هست یا خیر.

اگر حق با مشتری بود از او عذرخواهی کنید و از او بپرسید چگونه خسارت وارد شده به او را می‌توانید جبران کنید. اگر حق با مشتری نبود با احترام او را آگاه کنید و موضوع را برای او توضیح دهید. باز هم از اینکه موضوع را با شما درمیان گذاشته از او تشکر کنید.

مدیریت سوالات مشتریان

یک فروشنده موفق باید به سوالات مشتریان کامل و دقیق پاسخ دهد. می‌توانید یک لیست از سوالات احتمالی مشتریان تهیه کنید و هر روز این لیست را کامل کنید. اگر مشتری سوالی پرسید که نتوانستید به آن پاسخ دهید باید چیکار کنید؟ اگر از جواب سوال او آگاه نبودید هرگز  به مشتری اطلاعات غلط ندهید و دروغ نگویید. از او فرصت بخواهید تا جواب صحیح سوال را پیدا کنید و به او منتقل کنید.

 

برگرفته از کتاب « مدیریت فروش و فروش حضوری با نگرش بازار ایران» نوشته پرویز درگی 

قسمت پیشین:فروشندگان حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

برچسب‌ها: فروشبازاریابیفروشندهفروشندگان حرفه‌ای
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره مژده زینالی

مژده زینالی

مژده زینالی، دانش‌آموخته رشته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ مسئولیت واحد زبان‌های خارجی را در باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه‌های آزاد عهده‌دار بوده و تاکنون مقالات متعددی را در زمینه‌های پزشکی و فناوری‌های نوین، در این عرصه منتشر کرده است.