پنج فناوری که دنیای ورزش را تغییر دادند
تکنولوژی در خدمت حرفه‌ای شدن؛ ۸

پنج فناوری که دنیای ورزش را تغییر دادند

توسط پیمان گل‌وردی | ۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۱۳:۲۱ | ۸ دقیقه

کدام تکنولوژی‌ها بیشترین تاثیر را بر ورزش حرفه‌ای داشته‌اند؟

نوپانا: امروزه از تکنولوژی‌های مختلفی برای افزایش کارایی ورزشکاران استفاده می‌شود و نتایج نشان از پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در عملکرد ورزشکاران در استفاده از تکنولوژی می‌دهد اما سوال مهم این است که کدام تکنولوژی بیشترین تاثیر را بر ورزش حرفه‌ای گذاشته است؟

در این مطلب پنج فناوری برتر که به ورزشکاران بیشترین کمک را کرده‌اند به شما معرفی می‌کنیم:

تکنولوژی ویدئویی

از این تکنولوژی برای تجزیه و تحلیل بازیکنان و همچنین داوری ویدئویی در فوتبال، تنیس و چند ورزش دیگر استفاده می‌شود. با این کار سرعت و قدرت تصمیم‌گیری در داوری را افزایش داده و کمک می‌کند تا عدالت در مسابقات برقرار شود.

استفاده از این تکنولوژی با مخالفت‌های زیادی روبرو بود؛ عده‌ای معتقدند که این کار هیجان و جذابیت بازی را کم می‌کند اما اجرای عدالت و درستی در ورزش، بسیار مهم‌تر است.

تعداد دوربین‌هایی که در زمین مسابقه تعبیه می‌شوند تاثیر زیادی بر حجم اطلاعات به دست آمده و تجزیه و تحلیل عملکرد بازیکنان دارد. تحلیل‌گران و مربیان می‌توانند اطلاعات هر فرد را مشاهده کرده و با مشخص کردن تمرین‌ها و رژیم‌های غذایی ویژه، بهبود عملکرد و موفقیت ورزشکاران را تضمین کنند.

سنسورهای قابل حمل

رسیدن به آمادگی جسمانی در دوچرخه سواری شرایط خاصی دارد؛ ورزشکاران سوار بر دوچرخه شده و مسیرهای سربالایی و کوهستانی را می‌پیمایند. این کار معمولا با هدف افزایش استقامت و تنظیم ضربان قلب و تنفس صورت می‌گیرد.

ثبت این اطلاعات و نمایش آن بر روی صفحه نمایشگر نشان از اهمیت بالای این اطلاعات دارد. سنسورها و نحوه استفاده از آنها چشم‌انداز دوچرخه سواری را از یک ورزش ساده و اجتماعی به ورزشی حرفه‌ای تغییر داده است.

در فوتبال نیز با استفاده از جی‌پی‌اس (GPS) و سنسورهای متعدد می‌توان اطلاعات بازیکنان نظیر میزان کالری، ضربان قلب، تعداد تنفس و ... را در لحظه دریافت کرد و با تحلیل آنها، عملکرد ورزشکاران را بهبود دهند.

این سنسورها همواره در حال رشد و کوچک‌تر شدن هستند و اخلالی در نحوه حرکت ورزشکار ایجاد نمی‌کنند و قادرند تا اطلاعات دقیق‌تری را ثبت کنند. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای اندازه‌گیری دائمی، لباس افراد نیز به این سیستم تجهیز خواهند شد.

(همچنین بخوانید: محصولات پوما به هوش مصنوعی مجهز می‌شوند)

تست دارو و مواد نیروزا

این تست مجموعه‌ای از فناوری‌های مختلف بوده که در هر ورزش مناسب با شرایط آن تغییر خواهد کرد. تا سال ۱۹۹۹ آزمایشات دارویی و مبارزه با دوپینگ، در ورزش‌های فردی و کم انجام می‌شد که به راحتی از بین رفت اما همچنان در ورزش آماتور و غیرحرفه‌ای ادامه داشت.

پس از این سال، آژانس جهانی ضد دوپینگ (WADA) در جلوگیری استفاده از داروها و مواد نیروزا فعالیت کرده است. تلاش‌های آنها تنها در بعضی موارد خاص موفق بوده و به رشد سلامت در رقابت‌های ورزشی کمک کرده است.

این نهاد به ورزشکاران نیز کمک فراوانی کرده است؛ در گذشته اگر یک ورزشکار کار خاصی می‌کرد یا رکوردی جابجا می‌شد، یک سوءظن و شک عجیبی را در پی داشت اما امروزه به لطف وجود وادا، این شک از بین رفته و آزمایشات صحت توانایی فرد را نشان می‌دهد.

آئرودینامیک و هیدرودینامیک

موفقیت در ورزش‌های سرعتی و استقامتی نیازمند کاهش عوامل مقاومتی و بازدارنده است. به عنوان مثال مواد استفاده شده در لباس شنا یا طراحی ماشین‌های فرمول ۱ سعی شده تا مقاومت آب و هوا به حاقل رسیده و در مقابل سرعت زیاد شود.

آنالیز داده‌ها

داشتن توانایی تجزیه و تحلیل میلیون‌ها داده به این معنی است که تیم‌های ورزشی و ورزشکاران می‌توانند به حداقل موفقیت یا شکست در هر عملکرد نگاه کرده و شرایط خاص را بازسازی یا حذف کنند.

با این کار هر فعالیتی که یک ورزشکار انجام می‌دهد به صورت پیوسته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و می‌تواند در عملکرد فردی خود تغییر ایجاد کند. در اینجا اگر هر فرد بتواند یک دهم درصد عملکرد خود را بهبود ببخشد، در مجموع کلی رشد قابل توجهی داشته است.

این فلسفه تنها با استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌ها امکان‌پذیر است، زیرا این امکان را فراهم می‌کند تا کوچک‌ترین جزئیات ورزشی مورد مطالعه قرار گرفته و به چگونگی افزایش شانس موفقیت ورزشکاران پی‌برد.

(همچنین بخوانید: دستکش مادون قرمز، مصدومیت‌های ورزشی را بهبود می‌بخشد)

منبع

برچسب‌ها: تکنولوژی ورزشیآنالیز دادهورزش
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی

پیمان گل‌وردی دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیر اجرایی باشگاه مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد تهران‌جنوب برگزیده شده است و با فعالیت در زمینه مهندسی پزشکی هم‌اکنون مدیریت روابط عمومی استارت‌آپ Maczooo mirror را بر عهده دارد.