در استارت‌آپ‌های ایران سرمایه‌گذاری می‌کنیم
مهندس یوسف حارثی مدیر اجرائی صندوق عمانی فناوری ۸

در استارت‌آپ‌های ایران سرمایه‌گذاری می‌کنیم

توسط نیما ذبیح‌اله‌زاده | ۱۳۹۷/۰۳/۱۳ - ۱۷:۵۱ | ۲۲ دقیقه

وسف حارثی مدیر اجرائی صندوق عمانی فناوری گفت: در استارت‌آپ‌ها و ایده‌های مبتکرانه در بخش فن آوری اطلاعات در عمان و خاورميانه از جمله ایران سرمایه گذاری می‌کنیم.

نوپانا به نقل از ایران اکونومیست: کشور عمان به رتبه دهم در منطقه در شاخص گزارش سایت تخصصی عرب نت در بخش سرمایه گذاری های فن آوری در مین ۱۴ کشور در جهان عرب ۲۰۱۶ ـ ۲۰۱۷ ارتقا یافت. وبدین ترتیب بیشترین پیشرفت را با ۱۴۰۰% بطور مطلق بثبت رساند. در این گزارش علل این جهش را در سرمایه گذاریهای صندوق عمانی فن آوری که در شرکتهای فن آوری استارت آپ در کشور عمان ومنطقه خاورمیانه سرمایه گذاری میکند، عنوان شده است. این صندوق در ۱۵ شرکت وپروژه فن آوری در سال ۲۰۱۷ سرمایه گذاری کرد وبنا دارد در سال ۲۰۱۸ سرمایه گذاریهای خود را توسعه دهد. 

 
صندوق عمانی فن آوری از طریق استراتژی خود سعی دارد کشور عمان را بهترین کشور در منطقه خاورمیانه وشمال افریقا از طریق سرمایه گذاریهای خود در خلاقیت وابتکار در زمینه فن آوری باشد. صندوق عمانی فن آوری کار خود را در اكتبر سال ۲۰۱۶ م با سرمایه ای بالغ بر ۲۰۰ ملیون دولار آمریکا شروع کرد، ویکی از اولین صندوقهای سرمایه گذاری عمانی متخصص در فن آوری بشمارمیرود. صندوق عمانی فن آوری کار خود را بر سرمایه گذاری در مؤسسات استارت آپ وجدید التأسیس وایده های مبتکرانه وابداعی در بخش اطلاعات در عمان ومنطقه متمرکز میکند. در این دیدار با مهندس یوسف بن علی الحارثی مدیر اجرائی صندوق عمانی فن آوری بعد از یک سال ونیم از تأسیس صندوق گفتگو میکنیم. 
 
در این مصاحبه الحارثی توضیح داد که پیشتازان و پیشقراولان عمانی با گام های سریعی در پیشرفت کارهای دیجیتالی مشارکت میکنند، و در سال های آینده شاهد اقبال بیشتری خواهیم بود مخصوصاً با تسهیلاتی که صندوق عمانی فن آوری تقدیم می کند و بالا بردن سقف سرمایه گذاری در شرکت ها و تنوع ابزارها و ایده ها در آینده نزدیک. 
 
وی افزود: هدف تعامل ما شرکتهای فن آوری در مراحل مختلف کار آنهاست، واین جزو برنامه های صندوق برای فراهم نمودن محیط مناسب برای شرکتهای فن آوری جهت کمک به آنها تا تناسب لازم میان محصولات و بازار را تحقق بخشند. وی اشاره کرد که نقش برنامه های سرمایه گذاری به فراهم نمودن مساحت وخدمات لازم محدود نخواهد بود بلکه سرمایه گذاری مالی وآموزش مستمر و جذب کارشناسان منطقه ای وبین المللی جهت بالابردن سطح کارائی شرکت ها وبهبود پروژهای فن آورانه آنها را نیز شامل خواهد شد. 
 
کار صندوق عمانی فن آوری را چگونه تعریف و توصیف می کنید؟
 
ما جایگاهی برای استفاده از استعدادهای موجود در کشور عمان و همه منطقه ایجاد میکنیم وآنها را حمایت میکنیم در ایجاد منافع اجتماعی واقتصادی ودر عین حال بدست آوردن درآمدهای سرمایه گذاری برای سهامداران. سعی میکنیم یک فضائی را ایجاد کنیم که به مبتکر در مراحل مختلف رشد پروژه خود از ایده تا توسعه اولیه تا پیشرفت منطقه ای وجهانی کمک کند. هدف ما سرمایه گذاری روی افرادی که توانائی حل مشکلات بزرگ وپیگیری آنها با سرمایه گذاریهای متوالی هر چقدر که مراحل درخواستی را اجرا کنند. در حقیقت هنگام تأسیس این صندوق خواستیم از وجود ارزش برای فعالان در زمینه فن آوری مطمئن شویم از ناحیه سرمایه گذاری وآموزش بنحو تصاعدی، زیرا ما صندوقی هستیم که با شراکت سرمایه گذاری می کند نه با قرض ها یا حمایت.
 
چرا صندوق در این زمان تأسیس شد؟ 
 
اقتصاد کشور عمان به علت بهبود مستمر قیمت نفط در وضع خوبی بسر می برد، ودولت فعالیت های دارد در تسهیل کارهای مربوط به سرمایه گذاری وجذب سرمایه های مالی. تمام این عوامل بر یک اساس محکمی از انفتاح وثبات استوار است که کشور عمان وجامعه عمانی از آن بهره مند است، وتمام آنها عوامل مهمی برای ایجاد صنعت بر پایه ابتکار و ابداع و خلاقیت است. در منطقه نیز منابع زیادی وجود دارد که بنحو بهینه ای استفاده نشده است، و مهمترین آنها مغزهای جوان است، لذا کارهای زیادی هست که میتوان انجام داد. و اگر به حجم سرمایه گذاریها در سرمایه جسورانه در منطقه به عنوان درصدی از تولید ناخالص ملی خواهید دید که در مقایسه با بازارهای پیشرفته بسیار اندک است. از سوی دیگر بیش از نیمی از مردم منطقه ما زیر ۳۰ سال سن دارند، برای همین معتقدیم که عوامل اصلی لازم برای فن آوری های نوین میتواند فرصت خوبی برای سرمایه گذاری باشد. به عنوان مثال در منطقه تعداد زیادی از انسانها از موبایل وفن آوریهای آن استفاده میکنند، واین یکی از مهمترین نشانه ها برای آماده بودن بازار برای مصرف محصولات فن آوری ابداعی است و ۶۰% از سرمایه جسورانه در سطح جهان در جایگاههای مرتبط با فن آوری های تلفن های همراه هوشمند سرمایه گذاری می شود، وفقط در کشور عمان سطح این کاربری به ۱۶۵% در تلفنهای همراه میرسد، وبا وجود این مقدار پولهائی که در این زمینه میرود با عموم منطقه متناسب نیست. برای همین معتقدیم که کارهای بسیار زیادی می توان انجام داد، وشرایط واقعی وجود دارد که می توان بر اساس آنها کار کرد، و این مسئله ایست که به نسل جوان امید میدهد در ساختن آینده ای روشن و در عین حال همه فواید و منافع اجتماعی واقتصادی زیادی را بدست می آورند. 
 
سال ۲۰۱۷ برای صندوق عمانی فن آوری چگونه سالی بود؟ 
 
یقین داریم که سرمایه گذاریها و فعالیت های صندوق در سال ۲۰۱۷ منظومه پول سرمایه گذاری در زمینه فن آوری در کشور عمان را بمقدار خیلی زیادی تقویت کرد، بنحوی که در آینده به همین مقدار نخواهد بود، زیرا در سال اول صندوق توانست بیش از ۵۰۰ فرصت سرمایه گذاری در داخل وخارج عمان بدست آورد، وتیم صندوق این فرصتها را بررسی وتجزیه وتحلیل کرد. همچنین در سال ۲۰۱۷ شاهد تلاشهای زیادی در ایجاد منظومه مؤسسات ونهادها واولویت دادن به شروع سه برنامه سرمایه گذاری است (تکوین، مسرعة الوادی، جسور للاستثمار)، علاوه بر سرمایه گذاری در توسعه سرمایه انسانی وبهبود توانائی های سرمایه گذاری وامکانات آموزشی جهت تأسیس شرکت های استارت آپ. همه اینها به صندوق این امکان را داد که در سال اول منظومه را بشکل صندوق برای سرمایه جسورانه بسازد، و در ۱۷شرکت فن آورانه استارت آپ داخل وخارج عمان سرمایه گذاری کند بشکل سرمایه گذاریهای مستقیم. مضافاً بر اینکه اداره سرمایه گذاریهای صندوق در صندوقهای بین المللی. 
 
علاوه بر این صندوق فعالیت های زیادی را انجام داد با هدف بهبود وارتقای فضای سرمایه گذاریهای جسورانه در خلاقیتها در کشور عمان. به عنوان مثال در سال ۲۰۱۷ صندوق از تعدادی از کارگاهها حمایت کرد که هدفشان کمک به فعالان در زمینه فن آوری وابداع است، در حالی که افتتاح «مسرعة الوادی» وبرنامه «تکوین» فرصتها را برای شرکتهای استارت آپ ملی در زمینه فن آوری را مضاعف کرد. همچنین فعالیت ها و برنامه های صندوق یک جهشی در صحنه عمومی ایجاد کرد جهت تشویق ابداع و ابتکار در زمینه ورود به کارها و بالا بردن جایگاه وآبروی کشور عمان در میان مبتکرین وسرمایه گذاران در منطقه و در جاهای دیگر دنیا. علاوه بر این مسقط پایتخت عمان میزبان مراسم نهائی برنامه منطقه ای «نجوم العلوم» بود برای اولین بار در چهارچوب مشارکت میان مؤسسه قطر وصندوق عمانی فن آوری. 
 
در سال دون فعالیت ما شروع به ثبت نام درخواستهای سرمایه گذاری در مجموعه دوم از «مسرعة الوادی» و«حاضنه تکوین» که در نیمه دوم سال جاری شروع خواهد شد، وهدف ما 20 شرکت استارت آپ دیگر است. سعی میکنیم مجال را برای امکانات فعالان فن آوری جوان فراهم کنیم جهت حل مشکلات واقعی دنیا که به تعداد زیادی از افراد نیاز دارد. باور داریم که چیزی که جوانان ما به آن احتیاج دارند فرصتهای عادلانه ویکسانی است جهت رقابت در صحنه جهانی است وما برای آنها جایگاهی فراهم میکنیم تا این کارها را به سرانجام برسانند. خواسته ما فراهم کردن منظومه ای که فرهنگ ابتکار وخلاقیت ورقابت وفرصتهای عادلانه ویکسان را تقویت کند، امری که همه را به سمت استفاده فعالانه از امکانات وتوانائی های خود سوق خواهد داد. این تنها راه تشکیل منظومه ای دائمی برای سرمایه گذاری است. 
 
در استارت آپ های ایران سرمایه گذاری می کنیم
 
موفقیت در صندوق برای شما چگونه بنظر میرسد؟ 
 
معیار بازار است. موفقیت خودمان را با قدرت سرمایه گذاریهایمان در شرکتهای فن آوری در جذب سرمایه گذاریهای آینده از سوی سرمایه گذاران دیگر می سنجیم. همچنین موفقیت خود را بر اساس تعداد شرکت هایی که در توسعه منطقه ای وجهانی موفق خواهند شد می سنجیم. 
 
چه چیزی صندوق عمانی فن آوری وبرنامه های سرمایه گذاریش را از حامیان وشتاب دهندگان دیگر در منطقه خاورمیانه متمایز میکند؟ 
 
شاخصه صندوق حالت فراگیری وتکاملی است که برای بسیاری از جوانان در عمان وکشورهای همجوار فراهم میکنیم. همچنین حجم سرمایه گذاریهای جزئی که در هر شرکتی انجام میدهیم که معادل سرمایه گذاریهای موجود در صندوقهای «وادی السیلیکون». بشدت به سرمایه گذاریهای عادلانه ایمان داریم که به مبتکرین وخلاقان اجازه میدهد بیشترین سهم سرمایه شرکتهای خلاقانه خود را در آنها سرمایه گذاری میکنیم را حفظ کنند، برای همین سعی در ترویج واشاعه فرهنگ سرمایه گذاری عادلانه میکنیم تا بتوانیم در این صنعت جهانی به رقابت بپردازیم. ما متعهد به فراهم نمودن مقدار مناسبی وکافی از سرمایه گذاری هستیم بطوری که صاحبان پروژه ها بتوانند با فراغت بال وفراغت وقت به ابتکار وخلاقیت وتوسعه وبهبود ابتکارات خود بپردازند، ووقت وانرژی لازم برای رساندن شرکتهای خود به سطح جهانی ورقابت نزدیک ومطمئن، را داشته باشند. کما اینکه شرکای قدرتمندی داریم مانند 500startup و مؤسسه NDRC که از این شرکتها حمایت میکند جهت بکاربردن بهترین کارهای بین المللی در زمینه توسعه وجذب بازارها. همچنین این مشارکتها میتواند دروازه ای باشد برای شرکتهای استارت آپ که نیت ورود به بازارهای اروپائی وامریکائی دارد. علاوه بر این با شرکت اتلانتیک بریدج روابط استراتیژیکی داریم که میتواند پلی باشد به سمت شرکتهای سرمایه گذار ما باشد تا در اوربا وغیره فعالیت خود را گسترش بدهند. چیزی که انجام میدهیم اینست که ما از سوی صندوق ثروت حاکمیتی حمایت میشویم، امری که به ما اجازه میدهد به شرکتها کمک کنیم تا بازارهای صنعت وخدمات بانکی وفن آوری غذا وشهرهای هوشمند وبهداشت را فتح کنند. ودر بسیاری از مواقع این فعالیتها ارزشی بیشتر برای شرکتها از پولهای سرمایه گذاری شده دارند. 
 
دنبال چه نوع فن آوری هستید؟ 
 
به دنبال همه انواع فن آوری هستیم که نیازهای منطقه ای وجهانی را برآورده کنند، لیکن به راه حلهائی که هدفشان بازارهای محدود است اهمیت نمیدهیم. در درجه اول دنبال شرکتهائی هستیم که فن آوریهای مبتکرانه دارند وکاربردهای وسیعی دارند چه در منطقه وچه در سطح جهانی. از حیث فن آوری برخی از زمینه هائی که برای ما مهم است فن آوری هائی است که انقلاب صنعتی چهارم حول آنها میگردد مانند هوش مصنوعی (AI) ورباتها وواقعیت مجازی (VR) وواقعیت تقویت شده (AR) ودیگر فن آوریهای انقلاب چهارم صنعتی است. 
 
چگونه در ساختن نظام تشویق کننده سرمایه گذاری نقش ایفا میکنید؟ 
 
جزئی از وظایف ما اینست که جامعه سرمایه گذاری در کشور عمان وهمه منطقه پیشرفت کند. وهرچه بازار منظم باشد سرمایه گذاری روانتر میشود ودر نتیجه ارزشی که میتوان ایجاد کرد بیشتر خواهد شد. ودر این راستا سعی میکنیم سرمایه گذاری مشترکی داشته باشیم با صندوق های دیگر غیر متخصص در زمینه فن آوری، ودر نتیجه تجربه سرمایه گذاری را به آنها منتقل میکنیم در این نوع از اصول. همچنین سعی میکنیم سرمایه گذاری وکار کنیم با بقیه سرمایه گذاران فعال در منظومه سرمایه گذاری جسورانه در داخل وخارج عمان. حجم پولها در سرمایه گذاری جسورانه در منطقه خیلی کمتر از فرصتهای موجود ونامتناسب با نقدینگی هدایت کننده این کارها در سایر مناطق دنیا. برای همین تعاون وهمکاری در این زمینه واجب وبه نفع همه است، وما نیازمند بازاری روان با قوانین نوین متناسب با طبیعت زمینه سرمایه گذاری که در آن فعالیت میکنیم، هستیم. لذا شدیداً با طرفهای قانونگذار وطرفهای دولتی که متخصص اجراءات مربوط به کار ما همکاری میکنیم. 
 
طبق چه معیارهائی شرکتهای استارت آپ انتخاب میشوند؟ 
 
ما در صندوق افتخار داریم که در زمینه های فن آوری در تمام مراحل هدف سرمایه گذاری میکنیم، وفرصتهای سرمایه گذاری متعددی فراهم میکنیم که متناسب با تمام مراحل توسعه این شرکتهاست. وعلیرغم اینکه اهمیت زیادی به بهبود فضای ابتکار ملی در مناطق مختلف کشور میدهیم وبرنامه های لازم را به آنها میدهیم، اما در شرکتهای استارت آپ در تمام مناطق دنیا نیز سرمایه گذاری میکنیم. هدف ما رابطه برقرار کردن میان مردم وایده ها وسرمایه گذاری است. ومهمتر از آن رابطه برقرارکردن میان مغزها ومهارتها با خدمت به بهبود وضع بشر است. در ارزیابی هر سرمایه گذاری قبل هر چیز دنبال تیم متکامل خوبی میگردیم، وفن آوری ابداعی قادر به رقابت، وبازار هدف بزرگ. اینها معیارهای سه گانه اساسی بطور کلی. وبا این وجود در هر مرحله از مراحل سرمایه گذاری معیارهای جزئی دیگری دارد مانند بدست آوردن حد اقلی از محصولات قادر به زندگی (MPV) ووجود تعدادی از مشتریان که محصولات را در بازار مصرف میکنند وسایر معیارها. 
 
شرکتهای استارت آپ کجا میتوانند از صندوق عمانی فن آوری درخواست حمایت بکنند؟ 
 
فعالانی که میخواهند به ما دسترسی داشته باشند میتوانند از طریق کانالهای زیر ارتباط برقرار کنند:   
  
 www.otf.om
برچسب‌ها: سرمایه‌گذاراستارت‌آپعمان
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده

نیما ذبیح‌اله‌زاده، دانش‌آموخته مهندسی پزشکی است. او از سال ۱۳۹۳ به عنوان دبیر باشگاه‌های مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد انتخاب شده و تاکنون نشریات وگروه‌های دانشجویی زیادی را در این رشته سامان بخشیده است. او هم‌اکنون رهبری استارت‌آپ MacZooo mirror را به‌ عهده دارد.