اگر کارآفرین هستید از انجام این کارهای اشتباه بپرهیزید
نکاتی که کمتر کسی می‌داند؛ ۸

اگر کارآفرین هستید از انجام این کارهای اشتباه بپرهیزید

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۳/۰۸ - ۱۳:۵۳ | ۹ دقیقه

سعی نکنید که از یک کارآفرین موفق تقلید کنید؛ در عوض یاد بگیرید که چه چیزی برای شما مفید است.

نوپانا، کارآفرینان ماجراجو سعی می‌کنند در زندگی خود به موفقیت برسند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. بااینکه تلاش برای رسیدن به موفقیت مهم است؛ ولی باید توجه داشت که در کنار سرسختانه عمل کردن باید هوشمندانه کار کرد. در این مقاله می‌خواهیم شما را با چند کار اشتباه آشنا کنیم که اغلب کارآفرینان آن‌ها را انجام می‌دهند. در ادامه با زومیت همراه باشید.

طلایه‌دار شدن در یک کسب و کار و شروع یک استارتاپ برای هر کارآفرین ماجراجویی می‌تواند لذت‌بخش باشد. اغلب کارآفرینان جوان دوست دارند مثل الگوهای خود جلوی دوربین‌ها ظاهر شوند. ولی بعضی‌ اوقات آن‌ها تنها کارهایی انجام می‌دهند که فکر می‌کنند درست است یا جایی شنیده‌اند که الگوهای آن‌ها، کسب و کار خود را این‌گونه مدیریت می‌کرده‌اند.

در برخی فیلم‌های انگیزشی می‌شنویم که باید یک کار را شروع کرد و مهم‌ترین قدم، قدم اول است. تا اینجای کار حرف آن‌ها را می‌توان قبول کرد؛ ولی چگونه برداشتن قدم اول و مدیریت کارها هم مهم است. به هر حال، این تقلیدها باعث ایجاد چند عادت بد در بین کاربران شده است که می‌خواهیم در ادامه آن‌ها را معرفی کنیم.

۱- بیش از اندازه کار کردن

درست است که برای مدیریت یک کسب و کار باید به میزان زیادی کار کرد و عرق ریخت؛ ولی حفظ تعادل هم برای ادامه تلاش در طولانی‌مدت مهم است. اگر بیش از حد کار کنید، حتما بدن شما تحلیل خواهد رفت و در ادامه راه رسیدن به قله موفقیت با مشکلاتی روبه‌رو خواهید شد.

۲- نادیده گرفتن سلامت روانی و عاطفی خود

کارآفرینان بیشتر از افراد عادی از استرس مزمن، اضطراب و افسردگی رنج می‌برند؛ چون سبک زندگی و کار آن‌ها متفاوت است. اگر جزو این دسته از کارآفرینان هستید، کارها را به این روال ادامه ندهید و برای مشاوره با یک روانشناس جلسه بگذارید.

۳-خود را مرکز همه‌چیز دانستن

در راه اندازی کسب و کار خود نمی‌توانیم ابرقهرمان باشیم. باور کنید یا نه، شما قرار نیست که برای راه‌اندازی کسب و کارتان از نام خود به‌عنوان برند استفاده کنید، فقط تمرکز را بر پیشبرد کارهای سازمان بگذارید و از ابرقهرمان بودن بپرهیزید.

۴- قضاوت کردن

هرکسی اخلاقیاتی دارد و مانند انگشتان دست، همه انسان‌ها مثل هم نیستند. نباید بر اساس خلق‌وخو و ارزش‌های خود قضاوت کنید. سعی کنیم از دید دیگران هم به یک موضوع نگاه کنیم.

۵- بازی کردن با کلمات

صحبت از داده‌کاوی، بیگ دیتا، بازاریابی تأثیرگذار و دیگر کلماتی که بسته به زمان و مکان، مهم و بزرگ به نظر می‌رسند، نمی‌تواند ضامن موفقیت شما در مذاکرات و جلسات کاری باشد.

۶- جمع‌آوری پول به‌جای افزایش درآمد

داشتن یک حساب بانکی پر از پول می‌تواند لذت‌بخش باشد؛ ولی چیزی که از آن مهم‌تر است و آینده شما و کسب‌وکارتان می‌تواند در گرو آن باشد، افزایش درآمد خواهد بود.

۷- حذف اوقات فراغت

درست است که برای موفق شدن باید شبانه‌روز زحمت کشید؛ ولی چیزی که در اینجا می‌تواند مهم باشد، در نظر گرفتن زمانی برای بازیابی انرژی و تغییر روحیه است. پس برای موتور انگیزه خود نیاز به سوخت دارید که آن سوخت از اوقات فراغت شما تأمین می‌شود.

۸- داشتن یک برنامه پر هرج‌ومرج و متناقض

برنامه ناسازگار پایدار نیست؛ از یک برنامه کاری روتین و با روال مشخص استفاده کنید که تضمین‌کننده موفقیت شما شود.

۹- بله گفتن به همه‌چیز و همه‌کس

یادگرفتن «نه» گفتن، یک مهارت بسیار ارزشمند است.

۱۰- متمرکز شدن بر هدف، نه مسیر رسیدن به هدف

شما می‌خواهید به موفقیت برسید؟ خیلی خوب، شروع کنید. ولی باید در نظر داشته باشید که اگر فقط به هدف نگاه کنید و هیچ لذتی از راه رسیدن به هدف نبرید، زندگی خود را از دست خواهید داد. سعی کنید از کاری که انجام می‌دهید، نهایت لذت را ببرید. ما فقط یک بار فرصت زندگی‌ کردن داریم.

۱۱- دنبال کردن کورکورانه راه‌های دیگران

سعی کنید که از افراد دیگر تقلید نکنید؛ چون شما نمی‌توانید بهترین تقلیدکننده دنیا شوید ولی می‌توانید بهترین خودتان باشید. در راه رسیدن به هدف یادداشت‌برداری کنید و تمام نکات مهم را بنویسید، سپس یک طرح و برنامه جامع برای رسیدن به هدف تبیین کنید و پس از دست یافتن به قله موفقیت، برنامه خود را با بقیه کارآفرین‌ها به اشتراک بگذارید.

۱۲- پرستش ایده کارآفرینی بدون چون‌وچرا

رساندن درآمد به‌ جایی که بتوان هزینه حقوق کارمندان و زندگی خود را تأمین کرد، می‌تواند یک‌روال عادی باشد. ولی بهتر است به مشکلات نگاهی بیندازید و ببینید آیا این واقعا سبکی از زندگی هست که شما می‌خواهید؟ زندگی همیشه به معنای داشتن یک لامبورگینی نیست!

۱۳- تمرکز بیش‌ازحد بر خروجی کار و مطالعه نکردن دیگران و بازار

ایده خلاق

سعی کنید که در راه رسیدن به هدف، در مورد بازار و چگونه رقابت کردن با رقیبان نیز مطالعه داشته باشید. هر چه مطالعه شما بیشتر باشد، سرعت شما نیز در درازمدت بیشتر خواهد شد.

۱۴- بها ندادن به اهمیت هوش هیجانی

ارتباط با دیگران و ایجاد یک تیم کارآمد، یکی از اصول مهم برای رسیدن به موفقیت در بلندمدت به‌حساب می‌آید.

۱۵- نظرخواهی و مشورت کردن فقط با افراد هم‌فکر خود

احساس حمایت بسیار مهم است؛ اما تنوع اندیشه است که باعث پرورش نوآوری می‌شود.

۱۶- فقدان صبر و شکیبایی در راه‌اندازی استارتاپ

عجله برای ورود به بازار یک اشتباه بزرگ است. بدون پایه و اساس محکم حتی اگر در بلندترین نقطه باشید، ممکن است سقوط کنید.

سعی نکنید که از یک کارآفرین موفق تقلید کنید؛ در عوض یاد بگیرید که چه چیزی برای شما مفید است. آن را بر اساس شرایط خود تغییر دهید و قله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری فتح کنید.

منبع

برچسب‌ها:
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.