پاسخ شهرام شاهکار به یادداشت محمدرضا فرحی در مورد ارزش‌گذاری اسنپ
واکنش مدیرعامل اسنپ؛ ۸

پاسخ شهرام شاهکار به یادداشت محمدرضا فرحی در مورد ارزش‌گذاری اسنپ

توسط تحریریه نوپانا | ۱۳۹۷/۰۲/۲۹ - ۲۰:۱۵ | ۶ دقیقه

شهرام شاهکار در توئیتر خود به یادداشتی درباره یونیکورن شدن اسنپ پاسخ داد.

نوپانا: شهرام شاهکار در توئیتر خود نوشت: محمدرضا جان، ممنونم که نقدت رو دربارهٔ مدل ارزش‌گذاری مقایسه‌ای (analytical benchmarking) اسنپ با استدلال همراه کردی و فقط به رد مدل تخمینی ما، یا بیان این فرض که هدف از ارائهٔ اون گمراه‌سازی مخاطب بوده، بسنده نکردی. اما معتقدم تعدیل‌های مورد بحثت در مدل ما هم لحاظ شدند.
 
‏‌‎در مورد “مخدوش بودن آمار سفرهای رقبا” حتی با فرض اینکه سفرهای روزانهٔ اوبر کمتر از ۱۵میلیونه، اوبر در ارزش‌گذاری مقایسه‌ای ضریب بالاتری می‌گیره، نه پایین‌تر. فارغ از این، مبنای مقایسهٔ ما (تصویر اسلاید) ضریب همتایان منطقه‌ای (Careem و ‌Ola) بوده، نه همتایان بین‌المللی‌.
 
‏‌‎دو مبنای مقایسه‌ای ما (یعنی Ola که در هند و Careem که در امارات، پاکستان، عراق، مصر، اردن، مراکش، فلسطین و … فعاله) در اکثر شهرهاشون به لحاظ ساختار هزینهٔ سفرها و در نتیجه کمیسیون شباهت بسیار زیادی به ۵ شهر بزرگ اسنپ در ایران (یعنی بخش اصلی کسب‌وکار ما) داره.
 
‏‌‎از آنجا که صورت‌ مالی همتایان منطقه‌ای و بین‌المللی ما به دلیل عدم حضور در بورس‌ در دسترس نیست، تعداد سفرها به‌عنوان اصلی‌ترین شاخص کمی پلتفرم‌ها در نظر گرفته شده. دقیقا به همین دلیل هم مبنای قیاس ما تعداد سفر‌های روزانه بوده، نه شاخص‌های مالی دقیقی مثل NMV یا EBITDA.
 
‏‌‎در مدل ارزش‌گذاری ما، نکتهٔ کاملا شفافی وجود داشت که در رسانه‌ها منعکس نشد: تخمین ما از ارزش اسنپ، در قیاس با Ola و Careem، صرفا بر مبنای تعداد سفرهای روزانه (به دلایلی که در بالا اشاره کردم) و لحاظ کردن تعدیل‌های مختلف است. ‌‎به همین دلیل هم بازه‌ای از ارزش تخمینی اسنپ ارائه کردیم و نه یک عدد مطلق برای ارزش‌گذاری قطعی آن.  
 
‏‌‎در مورد “پتانسیل رشد” و قیاس اسنپ با Ola نباید فراموش کنیم که Ola و Careem هر دو در بازارشون رقیب جدی و بزرگی مثل اوبر دارند و این تاثیر مستقیمی بر Gross Profit و سهم بازارشون داره. ‌‎Ola بعد از ۸ سال در ۱۱۰ شهر هند با حدود ۱۳۰میلیون جمعیت فعاله (یعنی ۱۰درصد جمعیت هند). Ola به دلیل محدودیت در ضریب نفوذ اینترنت همراه و فقدان زیرساخت جاده‌ای مناسب باقی جمعیت هند رو تحت‌ پوشش قرار نداده؛ بازار پویای حمل‌و‌نقل ایران رو باید با بازار ۱۳۰میلیونی هند مقایسه کرد.
 
‏‌‎پتانسیل رشد اسنپ، به بازار جابه‌جایی مسافر با خودرو به صورت دربستی، محدود نمی‌شه و سرویس ride-sharing، اسنپ‌باکس، اسنپ‌فود، و سایر کسب‌و‌کارهای گروه اینترنت ایران هم جزء پتانسیل‌های بالفعل رشد اسنپ هستند (نزدیک‌ترین مدل، به چشم‌انداز اسنپ، Go-Jek اندونزیه).
 
‏‌‎همه‌ می‌دونیم که ارزش‌گذاری قطعی یک کسب‌وکار زمانی اتفاق می‌افته که با فروش بخشی از سهام شرکت به سرمایه‌گذار جدید یک معاملهٔ واقعی انجام بشه و فقط اون موقع می‌تونیم مبنای دقیقی برای مقایسه با ارزش تخمینی خودمون داشته باشیم.
 
‏‌‎کلام آخر: حتی با فرض دسترسی به اطلاعات مالی همتایان، باز هم دقیق‌ترین و پیچیده‌ترین مدل‌‌های ارزش‌گذاری مقایسه‌ای و یا مدل‌های ارزش‌گذاری دیگر مثل Discounted Cashflow فقط یک مدل هستند؛ همون‌طور که تخمین شما از ارزش اسنپ (۳۵۰-۷۵۰میلیون دلار) بیانگر یک مدله و نه ارزش قطعی آن.
برچسب‌ها: اسنپیونیکورناستارت‌آپشهرام شاهکارارزش‌گذاری
به اشتراک بگذارید: تلگرام توییتر لینکدین لینک کوتاه:

درباره تحریریه نوپانا

نوپانا وب‌سایتی برای بررسی و تحلیل آخرین رویدادهای زیست‌بوم کسب‌و‌کارهای نوپا و کارآفرینی است. این وب‌سایت با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی، حمایت از زیست‌بوم استارت‌آپی و افزایش آگاهی مخاطبان در زمینه‌های مربوطه فعالیت می‌کند.